VW Kombi: סופה של אגדת רכב
הפז"מניקים שבינינו, או אולי גם חובבי הקלאסיות, לבטח עוד זוכרים את הפולקסווגן 'בוס' הוותיקה – מיניבוס/רכב מסחרי/טנדר או כל תצורה אחרת שהסתובבה גם במחוזותינו לא מעט, כאשר בגלגולה האחרון (עד עצם היום הזה, פה ושם…) הפכה לחביבת אנשי ה'אלטע זאכען'. מדובר למעשה בדור השני של הרכב המסחרי ורב תכליתי של פולקסווגן, שבמידה רבה יכול להתהדר בתואר "אבי המסחרית המודרנית" עם מיליוני יחידות שיוצרו ונמכרו.
המסחרית של פולקסווגן נולדה כמי שצפויה להפוך לאגדה, באופן ציורי למדי, כמעט במקרה; לאחר מלחה"ע ה-2 הציע פולקסווגן הגרמניה את ה-Type 1 – הלא היא החיפושית המפורסמת. ב-1946, בן פון (Ben Pon), יבואן פולקסוגן בהולנד, הגיע לביקור במפעל פולקסווגן שבוולפסבורג על מנת לבצע הזמנה גדולה. במסגרת סיורו במפעל נתקל בחיפושית במצבי עבודה שונים, ובין היתר ראה את השלדה חשופה ללא המרכב העליון. באפריל 1947 העביר פון סקיצה מאוירת ביד להנהלת המפעל, עם רעיון/בקשה לייצר רכב מסחרי על בסיס השלדה והמנוע של החיפושית (מקורר האוויר, המותקן מאחור), עם הבטחה להזמין כמויות גדולות ממנו. בשל תפוסה מלאה של פסי הייצור עקב הדרישה העולה לחיפושית, נדחה ביצוע הרעיון – שהתקבל בחיוב – עד לתחילת הייצור בנובמבר 1949. הרכב כונה תחילה בפשטות Type 2, כאשר מאוחר יותר הפך ה-T בשם לקיצור של המילה Transporter – מוביל בגרמנית, אות המשמשת עד היום את דגמי הטרנספורטר של פולקסווגן, כאשר ה-T5 בן ימינו הוא החמישי בשושלת.
לא תאמינו, אבל ה'קלאסית' הזו יוצרה ממש עד עכשיו בברזיל, בסניף פולקסווגן הדרום אמריקאי, והוצעה כחדשה "מהניילונים" בעבור החל בכ-20,000 יורו, תלוי בגרסה. ה-T2 יוצרה בברזיל במגוון גרסאות – מוביל נוסעים, מסחרי סגור, חד או דאבל קבינה ואפילו עם ארגז מתרומם. המנוע כבר לא קשור למנוע החיפושית מקורר האוויר (שהוצע עד 1987!) ובדור האחרון מדובר במנוע מקורר מים עם 4 צילינדרים בנפח 1.4 ליטר.
הדור הנוכחי של המכונית הוותיקה – אם לא עתיקה – מיוצר מאז 1957 בברזיל, מה שהופך בחישוב פשוט ל-56 שנה. ללא ספק מהווה ה-T2 אחת המכוניות המיוצרות ברצף הכי הרבה זמן, בכלל. ה-T2 אוחזת בשיא נוסף: זו המכונית האחרונה המיוצרת על ידי פולקסווגן עם מנוע אחורי – "מסורת" שהחלה כבר ב-1935, עם אבות הטיפוס הראשונים של החיפושית.
המכונית העתיקה בכל היבט, פשוט לא הפסיקה להימכר ובפולקסווגן המשיכו לייצר אותה – בדרך כלל תחת שם הדגם Kombi, עם הצלחה מתמדת בדרום אמריקה. היא יוצרה בעבר גם במקסיקו ובארגנטינה לצד הייצור בברזיל, כאשר זה האחרון נותר עד היום. אבל, לכל חגיגה יש סוף, ותקנות מחמירות מבעבר שיחולו גם על שוק הרכב בברזיל הביאו להפסקת הייצור הסופית, הפעם, גם של ה-T2 הקלאסית.
בסוף שנה זו יצא העותק האחרון של סדרה מצומצמת של ה-Kombi מפס הייצור של מפעל פולקסווגן בברזיל. מדובר ב-600 יחידות בלבד שיתהדרו בשם 56 Anos Kombi – Last Edition המוצעות כבר מעתה בברזיל בעבור כ-27,000 יורו, בחישוב שערי החליפין. גרסת סופית ואחרונה זו כוללת צביעה בשני גוונים, ריפוד מצופה ויניל בכחול ובלבן, וילונות בכחול, חלונות צד כהים ושיא הפאר: חימום השמשה האחורית… עוד הוחלפו חיפויי הפנסים בחלקים ומלוטשים במיוחד ובפנים מוצעת מערכת שמע הכוללת נגן MP3 ואפילו חיבור AUX ו-USB. המנוע – כאמור 4 צילינדרים מקוררי מים – מציע כאן 78 כ"ס והכוח מועבר כמובן אל הגלגלים האחוריים באמצעות תיבה ידנית עם 4 מהירויות. בהחלט סיום הולם לאגדה מוטורית, גם אם לא היתה עתירת הספק, ביצועים או אפילו מראה מצודד במיוחד…