Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
מכוניות קונספט, או מכוניות תצוגה, הן על פי רוב יצירות חד פעמיות ולהן בדרך כלל שתי מטרות: הראשונה – לרמז או להצהיר על דגם עתידי העושה דרכו לקראת ייצור. המטרה במקרה זה היא לאותת לקהל "רגע, לפני שתקנו מכונית מהמתחרות שלי – חכו ותראו מה ילד יום אצלי". לעיתים מדובר בדגם חדש לגמרי שעוד אין בהיצע אותה היצרנית, ולעיתים מכונית התצוגה מציגה חלופה עתידית לדגם קיים. המטרה השנייה היא יותר בגדר בחינת כיוון הרוח, סוג של 'בלון ניסוי' שנועד לבדוק תגובות ראשוניות של הקהל למכונית העתידית.
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
ההגדרה האחרונה מתאימה בהחלט להפתעה שיונדאי הקוריאנית הטילה על רצפת אולמות תערוכצת הרכב הגדולה בדטרויט, ארה"ב, עם טנדר עתידני המכונה Santa Cruz Crossover Truck Concept. טנדר? ליונדאי?!
יש שיאמרו – "הגיע הזמן", או – "למה רק עכשיו", אך עובדה היא שעד כה לא הציעה יונדאי טנדר מגודל לשוק האמריקאי, או טנדר בכלל. מזה כמה שנים צצות מעת לעת שמועות בדבר רצונה של יונדאי להיכנס לשוק הטנדרים, לעיתים תוך ציטוט בכירים בקונצרן, אך רובן עסקו בטנדרים קומפקטיים במונחים אמריקאיים, כמתחרים בטויוטה היי-לקס, מיצובישי האנטר, D-Max ושות'.
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
היונדאי 'סנטה-קרוז קונספט' העתידני והרדיקאלי בעיצובו הוא טנדר מגודל, פחות או יותר במימדיו של הפורד F150 (הערכה; יונדאי לא פרסמו מפרט טכני מלא). מרכבו הוא בתצורת 'קבינה וחצי' כאשר הדלתות האחוריות נפתחו לאחור ומעוצבות כך שהטנדר נראה כבעל 2 דלתות בלבד. מכונית התצוגה עוצבה במחלקת העיצוב של שלוחת יונדאי בצפון אמריקה, ובמעמד ההשקה הדגיש דייב זוכובסקי, יו"ר יונדאי-ארה"ב, כי "לא מדובר בטנדר לעבודה אלא בקונספט חדש של רכב פנאי לחמישה מבוגרים". גם המונח "הרפתקנים עירוניים" נאמר בהקשר זה וככל הנראה חשוב היה ליונדאי לבדל עצמה מיצרניות הטנדרים הקשוחים בארה"ב עם השעטנז הייחודי לה. רשימת המערכות העתידניות והטכנולוגיה המתקדמת בטנדר התצוגה ארוכה ומרשימה, אך מן הסתם אין להסיק ממנה דבר לגבי הטנדר הסדרתי – אם וכאשר ייוצר בהמשך. כיחידת כוח מותקן מתחת לחופה הקדמית הגדולה מנוע זעיר במונחים אמריקאיים – 4 צילינדרים, 2.0 ליטר טורבו-דיזל – המחזק את הכיוון שונה מהמקובל אצל הטנדרים האמריקאיים המוכרים, אך הוא בהחלט בגדר הפגנת יכולות מרשימה; המנוע הקומפקטי מציע 190 כ"ס ולמעלה מ-41 קג"מ, שזה ממש הרבה עבור דיזל בנפח כה קטן. בהמשך לכך מציינים ביונדאי את צריכת הדלק – מן הסתם שילוב של רצון, שאיפה וניחוש, שכן הרכב כלל אינו נוסע… – העומד על כ-13 ק"מ לליטר סולר.
רשמית, ביונדאי לא אמרו מילה בדבר ההמשך של הפרויקט והסיכוי לראות בעתיד טנדר סדרתי – כלשהו – עם לוגו היצרנית בחזית.
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
אז מה אפשר ללמוד מרכב התצוגה המעניין של יונדאי? הסיכוי שאכן מדובר בפרומו לשעטנז חדש של "טנדר קרוסאובר" איתו ינסו ביונדאי לכבוש נתח משוק הפנאי/שטח הגדל בהתמדה – קיים, אך ניתן להעריך כי הוא נמוך ביותר. סביר יותר להניח שיונדאי אכן עומדים להשיק טנדר משלהם – מן הסתם הוא יעדר את רוב האלמנטים העתידניים שראינו בסנטה-קרוז קונספט – וזה בהחלט יהיה בגדר הפתעה מרעישה. אפשרות נוספת, שנראית הסבירה עוד יותר בטווח הזמן הקרוב, היא שה-Santa Cruz Crossover Truck Concept נועד לבדוק את תגובות הקהל, הפוטנציאל של טנדר מבית יונדאי, תגובות העיתונות ואיסוף מידע לקראת קבלת ההחלטה האם 'ללכת על זה' או לא.
טנדר ליונדאי? הסיכוי כיום גדול מאי פעם.