,

רגע של היסטוריה: הטרקטור לכל פועל!

סיפורו של הטרקטור של פורשה – הכלי שיועד להיות הגרסה החקלאית של החיפושית

רובנו מכירים את סיפורה של ה"חיפושית", אותה יצירה מוטורית מהפכנית שתוכננה על ידי פרדיננד פורשה בפקודת הצורר הנאצי אדולף היטלר; הרעיון הבסיסי היה להציע מכונית אמינה, יעילה, זולה וקלה לניהוג ותחזוקה לכמה שיותר מתושבי גרמניה בימים שלפני מלחה"ע ה-2, שכמובן תרים את המורל, תקדם את האומה ותעשה נעים לכל גרמני פטריוט. במילים אחרות: "מכונית לעם", או בגרמנית: Volkswagen. התוכנית לגבי המכונית השתבשה במקצת בשל פריצת המלחמה, אבל הרעיון נולד מחדש – ואולי אף ביתר שאת – עם סיום הקרבות ותחילת שיקום גרמניה מן ההריסות, כשהקו המנחה נותר דומה: לאפשר מכונית מתקדמת וכפועל יוצא – ניידות – לכמה שיותר אנשים. הקרדיט המלא ללידת ה"חיפושית" מגיע בכלל לקצין בריטי שהחליט להעלות מן האוב את תוכניות הייצור, מתוך אינטרס של המנצחות במלחמה לשקם את גרמניה במהירות האפשרית.

אבל, היה להיטלר פרק נוסף ברעיון האדרת גרמניה והפיכתה למעצמה שאינה תלויה בגורמים חיצוניים, וגם לגביו הוא פנה אל אותו פרדיננד פורשה – ללא ספק אחד מהממציאים המוכשרים והחכמים ביותר בעולם הרכב בכלל. "אני רוצה טרקטור עממי! כזה שכל חקלאי – מקטן ועד גדול – יוכל לרכוש ללא בעיה, שיתאים למגוון משימות, שיהיה נוח לתפעול, קל לתחזוקה וזול לרכישה! אני רוצה את ה"טרקטור לעם" – Volkstraktor!". ואכן, פרק פחות מוכר בסיפור מלמד שכבר ב-1937 – ממש במקביל להנחיה לתכנן את ה-Volkswagen – הטיל אדולף היטלר על פרדיננד פורשה האוסטרי לתכנן גם את "טרקטור העם" – טרקטור חקלאי קומפקטי וזול ש"יעודד ויקדם את החקלאות ברייך השלישי, יהפוך אותה למתקדמת ומתועשת ויקטין את תלות גרמניה בתוצרת ממדינות אחרות. בסיס הרעיון היה ייצור המוני שיוזיל את הטרקטור ויהפוך אותו לנגיש עבור רבים. פורשה סיים את המלאכה מהר יחסית, ובגאוניות האופיינית לו התוצאה היתה טרקטור זול, אמין, קל וזול לייצור, רב שימושי ו…אדום. הטרקטור של פורשה אולי נראה כיום כעוד מכונה עתיקה, משעשעת אם לא מגוחכת, אבל אל תטעו בה; היה זה טרקטור שהפך את הכלים שעד אותה העת כונו כך ממסורבלים, יקרים מאוד ומוגבלים ביכולותיהם, למשהו נוח, פרקטי, יעיל ורב שימושי הרבה יותר – וגם זול ונגיש יותר. במידה רבה ניתן להגדיר את תכנונו של ה-Volkstraktor של פורשה למתקדם לא פחות מזה של ה"חיפושית" (כינוי שהתחבר לרכב רק שנים רבות לאחר שתוכנן – לאחר מלחה"ע ה-2) וביחס לז'אנר ממנו הוא בא – אולי אף מקדים את זמנו; פורשה תכנן טרקטור מן המסד באופן שניתן יהיה על בסיס אותו התכנון להגדיל ולשנות את הטרקטור בקלות יחסית כבר בשלב הייצור, להציעו עם כמה סוגי מנועים ואף עם הינע קדמי – נתון משמעותי איתו הקדים את תקופתו. לטרטור היה מצמד הידראולי, שמשמעותו קלות בתפעול והגנה על המערכות המכאניות בכלי במטרה לאפשר תפעול בטוח ויעיל גם למי שלא היה מיומן בתפעול המסורבל של מכונות באותה העת, בפרט מכונות חקלאיות.

ממש ערב פריצת קרבות המלחמה הגדולה הסתיימה העבודה על מפעל הייצור הגדול עבור ה-Volkstraktor סמוך לעיירה וואלדברול שבגרמניה. זאת לאחר שכבר כמה וכמה אבות טיפוס תוכננו, יוצרו ונבחנו באופן מעמיק ויסודי. לטרקטור המתוכנן היה מנוע חד-צילינדרי זעיר בנפח כ-820 סמ"ק, מקורר אוויר ועם 12 כ"ס, תפעול קל מאוד, וורסטיליות והיצע רחב של ציוד מתחבר. המלחמה דחתה את התוכניות, המפעל הוסב לטובת ייצור אמצעי לחימה וחקלאי גרמניה היו טרודים בצרות אחרות לגמרי מבחירת הטרקטור למשק שלהם והשמחה שבקידמה אותה אמור היה להביא. כמו עם ה-Volkswagen כך נדחה גם ה-Volkstraktor לימים אחרים, ולמעשה הולדתו הרשמית חלה רק כחמש שנים לאחר סיום המלחמה, ב-1950. כצפוי – המכונה של פורשה התבררה מיד כמוצלחת מיותר, ומהר מאוד הפכה למודל לחיקוי עבור עשרות יצרניות אחרות בגרמניה ובאירופה כולה.

הצלחתו המרשימה של הטרקטור של פורשה – כ-120,000 יוצרו עד 1963, כולם על בסיס אותו התכנון והרעיונות המקוריים של פורשה מ-1937– הוכיחה את מה שרבים ידעו, וזאת: גאונותו של פרדיננד פורשה; הכלי הפך ללהיט בקרב חקלאי גרמניה – ולא רק! גם בארץ נמכרו אי אלו אקזמפלרים וחלקם אף הורכב כאן, במפעל 'מרכבים' שבקיסריה. הטרקטור של פורשה היה מרכיב משמעותי בשיקום גרמניה ובפרט שיקום החקלאות שם, ולא נעים להודות – אבל גם תרומתו לחקלאות של ישראל בראשית שנות המדינה היתה משמעותית בהחלט. תשאלו את זקני החקלאים אצלנו… ב-1963 נמכרה פעילות הטרקטורים של פורשה לרנו הצרפתייה, מה שהפך לבסיס הידע לאגף המיכון החקלאי שהוקם ברנו. ב-2006 השלימה קלאאס (CLAAS) הגרמנייה, יצרנית המיכון החקלאי המשפחתית הגדולה בעולם, את רכישת אגף המיכון החקלאי של רנו וזה האחרון הפך לבסיס מפעלי ייצור הטרקטורים של קלאאס. פורשה כמותג מוכר לכולנו כסמל למכוניות ספורט מצליחות ומוצלחות, אבל שורשי החברה נטועים עמוק מאוד ב"עממיות" – בין אם מדובר במכוניות, ובין אם מדובר ב…טרקטורים.