ענקית הקומביינים הגרמנייה עורכת ניסויים עם קומביין תבואות המשלב מנוע דיזל עם מנוע חשמלי

קלאאס (CLAAS) הגרמנייה, יצרנית המיכון החקלאי המשפחתית הגדולה בעולם ויצרנית הקומביינים הגדולה בעולם חושפת קומביין תבואות חדש המונע באופן היברידי: שילוב בין מנוע דיזל למנוע חשמלי. על-פי קלאאס מדובר בשלב מתקדם של פיתוח על כלים שכבר פועלים בשטח במסגרת בחינה בתנאי אמת, ויעד להגיע לייצור סדרתי מוקדם ככל הניתן – ייתכן שכבר בשנת הדגם 2025.

הקומביין המדובר כולל מנוע דיזל המציע 536 כ"ס שהושתל בקומביין שמונע בד"כ במנוע עם 626 כ"ס, והודות להוספת המנוע החשמלי ממתיימר להציע ביצועים דומים – אך תוך חיסכון של לפחות 10% בצריכת הדלק.

בקומביין ההיברידי הנמצא בניסוי מחובר אינוורטר המייצר חשמל והממלא סוללות Li-Ion המותקנות בכלי. סוללות אלו מספקות חשמל למנוע חשמלי המחובר למערכות ההינע האחראי על הוספת עד 40 קילו-ואט (כ-55 כ"ס) לכוח המנוע בעת הצורך. מנגנון ממוחשב דואג שהכוח הנוסף יסופק למנוע רק לפי הצורך (עבודה בעלייה, יבול דחוס, תנאי שטח קשים, ריקון מיכל הזרעים תוך כדי תנועה וכיו"ב) ולזמן קצר, ובכך הוא מאפשר הן הסתפקות במנוע חלש יותר לקבלת אותם הביצועים, כאמור, והן להורדת סל"ד העבודה האידאלי של המנוע מ-1,800 ל-1,600. בקלאאס טוענים כי הוספת הכוח החשמלי למאמץ הכולל מאפשר עבודה בשיא התפוקה בכל רגע נתון, תוך חיסכון משמעותי בצריכת הדלק. בכל שלב בו כוח המנוע החשמלי אינו נדרש מועבר כוח עודף המיוצר על ידי המנוע למילוי מצברים נטענים (בספיקה של 3 קילו-ואט/שעה), שבעת הצורך מפעילים את המנוע החשמלי. עוד נמסר כי כל המערכת פועלת על וולטאג' נמוך (60V) בכדי לאפשר תחזוקה קלה ונוחה בבית הלקוח ללא ההתעסקות המקצועית יותר הנדרשת עם מערכות וולטאג' גבוה.