קובוטה M8
, ,

הטרקטורים הגדולים של קובוטה

קובוטה M8

קובוטה M8

קובוטה היפנית עולה ליגה עם השקת סדרת הטרקטורים החדשה M8 זה עתה בקנדה – טרקטורים ראשונים של המותג הכתום המציעים יותר מ-200 כ"ס. ההשקה לא היתה במקרה בקנדה, והסיבות לכך הן שתים: ראשית, כלים אלו מיועדים – לפחות בשלב ראשון – לשוק הצפון אמריקאי, קרי: קנדה וארה"ב. שנית – הם מיוצרים בקנדה… כפי שחשפנו כאן במרץ השנה – קובוטה חתמה על הסכם שת"פ עם וורסטיל (Versatile) שתייצר עבורה טרקטורים על בסיס סדרה Nemesis החדשה שלה. וורסטיל, למי ששכח, היא יצרנית קנדית וותיקה של טרקטורים גדולים וחזקים – חלקם פירקיים – הנמצאת מאז 2007 בבעלות יצרנית הקומביינים הרוסייה Rostselmash.

קובוטה M8

קובוטה M8

האינטרס של קובוטה עם טרקטורים חזקים וגדולים יותר ממה שההיצע שלה מציע כיום (עד 170 כ"ס) הוא ברור למדי, והיה צפוי בהחלט; לאחר רכישת יצרניות ציוד חקלאי כמו Kverneland הנורבגית ו-Great Plains האמריקאית, נוצר מצב משעשע במידה, אם לא מביך – תלוי בזווית המתבונן – בו לקוח קובוטה יכול היה לרכוש את הטרקטור הגדול ביותר של היצרנית, אבל המזרעה שהוצעה במקביל (כאמור, במקור מבית אחת היצרניות שקובוטה רכשה) לא התאימה לטרקטור, שכן היא דרשה כלים גדולים וחזקים עוד יותר להפעלתה. כך יצא שלקוחות קובוטה שרכשו ציוד חקלאי נגרר אצל הדילר הקרוב – נאלצו לרכוש את הטרקטור אצל המתחרים, פשוט בגלל שלקובוטה לא היו כלים חזקים מספיק בהיצע. בעיה זו היתה הדחופה והחשובה ביותר להיפתר עם הוספת הטרקטורים הגדולים יותר מסדרה M8 להיצע.

קובוטה M8

קובוטה M8

קובוטה סדרה M8 החדשה נראית אכן דומה מאוד לסדרה Nemesis של וורסטיל, ואם נדקדק יותר – למעט הצביעה, הלוגו ושינויים עיצוביים קלים בחופת המנוע – אלו בדיוק אותם הכלים. הסדרה תתמקם בהיררכיה של קובוטה מעל לסדרה M7 המעודכנת, כסדרה הבכירה והחזקה בהיצע; בעוד סדרה M7 מוצעת עם 130 עד 170 כ"ס, תוצע סדרה M8 החדשה עם שתי גרסאות כהתחלה, האחת עם 190 והשנייה עם 210 כ"ס. הגרסאות מכונות M8-191 ו-M8-211, בהתאמה, שתיהן מונעות באמצעות מנוע קאמינס 6-צילינדרי בנפח 6.7 ליטר. קובוטה מציעה שורה של אפשרויות לבחירה עבור הלקוח, במטרה למקסם עבורו את הפוטנציאל ולאפשר התאמה מיטבית לצרכיו. היצע תיבות ההילוכים כולל בשלב זה שתי אופציות: תיבת Semi-Powershift שישה-שלבית ועם חמישה טווחי מהירות (30+15) מתוצרת ZF הגרמנייה, או גיר רציף שמקורו לא פורסם. עוד לבחירת הלקוח עומדות ארבע מהירויות PTO לבחירה: 540 ו-1,000 סל"ד סטנדרטי או עם גרסאות Eco להפעלה חסכונית יותר, כאשר לא נדרש מלוא הספק המנוע. בהיצע גם שתי אפשרויות פין יציאה של ה-PTO – עם 20 או 21 חריצים לאורכו. גם המערכת ההידראולית ניתנת לבחירה, כאשר החקלאי יכול לבחור בין משאבה מרכזית בספיקה של עד 120 ליטר/דקה, לבין משאבה חזקה יותר שספיקתה 160 ליטר/דקה, שתיהן עם עד חמש יציאות. יציאת כוח וזרועות הידראוליות קדמיות הן אופציה אצל שתי הגרסאות, ומאחור ניתן לבחור בין שתי מערכות זרועות שונות – האחת עם כושר הרמה של 5,560 ק"ג, השנייה עם יכולת להרים עד 7,050 ק"ג. הטרקטורים מסדרה M8 כוללים הכנה מובנית לחיבור מעמיס קדמי, שכן טרקטורים אלו מיועדים גם לתפקד ברפתות ואסמים גדולים, כמו גם במרכזי מזון.

קובוטה M8

קובוטה M8

הקבינה נראית העתק מדויק של הקבינה שהוצגה עם השקת דגמי ה-Nemesis של וורסטיל כאשר חלק מהאבזור הפנימי – בין השאר קונסולת הצד – נלקחו מסדרה M7, ומסך המגע הגדול (7") מגיע מקוורנלנד, כנראה שתי התרומות היחידות של קובוטה למאמץ. יש, אגב, אופציה לקבל מסך מגע גדול משמעותית (12"), לחפצים בכך.
רשימת האופציות בתשלום ארוכה למדי, וכוללת בין היתר ריפודי עור, מגוון כיסאות מתכווננים מתקדמים, שיכוך קבינה, חבילות תאורת LED פנימיות וחיצוניות, ועוד.
אין ספק שהטרקטורים החדשים של קובוטה מסדרה M8 הם לא באמת קובוטה, קרי: עד כה לא ידוע לנו על מכלולים, שיטות בנייה או חלקים המגיעים מקובוטה ביפן, או ממפעל הטרקטורים של החברה בצרפת. אבל, שיתופי פעולה שכאלו הם הגיוניים, בעיקר במצב שבו קובוטה נמצאת כיום, קרי: בעיצומו של מסע רכש שנועד להרחיב משמעותית את הפעילות החקלאית שלה, ובתוך כך – את היצע הציוד והכלים אותו היא מציעה. ייצור "טרקטורי מדבקה", דוגמת המקרה דנן של וורסטיל עבור קובוטה, הוא פיתרון הגיוני ביותר, שכן הוא המהיר והזול ביותר עבור קובוטה. נזכיר כי עלות פיתוח טרקטור חדש, מן המסד, יכולה להגיע לסכומי עתק שבסופו של דבר יגולגל על הלקוחות.

קובוטה M8

קובוטה M8

למרות ההשקה בקנדה וההצהרה שצפון אמריקה היא השוק הראשון אליו מכוונים בקובוטה עם סדרה M8 החדשה, לא מן הנמנע שסדרה זו תשווק בעתיד – וייתכן הקרוב – באירופה וייתכן שגם באוסטרליה וניו זילנד, למרות שכרגע מקום הייצור – קנדה – יכול להוות מכשלה מבחינת העלויות והנוחות לשיווק ברחבי העולם. אבל, ייתכן והקהל האירופאי ייחשף לדגמים החדשים כבר בזמן הקרוב, במסגרת תערוכת Agritechnica 2019 שתיערך בנובמבר, בגרמניה.
קובוטה תחל לשווק את הטרקטורים מסדרה 8M בצפון אמריקה באביב 2020. יבואנית קובוטה לארץ היא חברת מכשירי תנועה.