Zetor Tractor design concept by Pininfarina
זטור Major HS 80

זטור Major HS 80

יצרנית הטרקטורים הצ'כית זטור (Zetor) הודיעה כי השנה לא תשתתף בתערוכת המיכון והציוד החקלאי החשובה בעולם – תערוכת Agritechnica 2019 המתוכננת להיערך בנובמבר, בהאנובר שבגרמניה. הידיעה התקבלה בהפתעה, ועוררה עניין רב בתקשורת המכסה את תחומי החקלאות באירופה, מלבה ספקולציות ופרשנויות שונות לגבי מצבה של החברה. ידיעה זו מגיעה במקביל לידיעות לגבי מצבה הלא מזהיר של זטור המטפטפות בממהלך החודשים האחרונים, כפי שדיווחנו גם מעל לאתר זה במרץ השנה. ההודעה של זטור מהווה ניגוד גמור להופעת החברה בתערוכה בשנה שעברה, שהיתה גדולה ומרשימה במיוחד.
על פניו מוסברים הקשיים של זטור כיום על ידי התקשורת המקצועית כפועל יוצא של שלושה מצבים שהשתלבו זה בזה: ירידה חדה במכירות טרקטורים חדשים באירופה בכלל, בפרט בשווקי מזרח אירופה – שם מהווה זטור שחקן משמעותי' וזהו השוק הגדול ביותר שלה; המצב השני הוא שילוב של הליך פיתוח הנמצא בעיצומו ועולה לא מעט כסף, ובשל המצב בשוק – הצטברות מלאי גדול של כלים שצריכים להימכר. בנוסף נמצאת זטור במצב בו היא טרם השלימה את פיתוח כל היצע הטרקטורים בהם היא מתעתדת להיות פעילה, דוגמת טרקטורים למטעים – שם אין לזטור עדיין נציג.

זטור בתערוכה בגרמניה לפני מספר חודשים

זטור בתערוכה בגרמניה לפני מספר חודשים

מגזין החקלאות הגרמני רב ההשפעה top agrar הביא בגליונו האחרון את תגובת בכירי החברה לשאלות שהופנו אליהם לגבי ההיעדרות המתוכננת מ-Agritechnica, והתשובות נשמעות הגיוניות בהחלט. מזטור נמסר כי לנוכח המצב בשוק ומצבה של זטור בפרט, התקבלה החלטה בהנהלת החברה להשקיע את משאבי החשיפה וההשתתפות בתצוגות מקומיות קטנות יותר. החברה החלה להופיע ברוב תצוגות המיכון החקלאי באירופה – הן במזרח אירופה והן במערבה. מדובר כמובן בעלויות לא מבוטלות, בעיקר בשל הלוגיסטיקה הנדרשת בשינוע הכלים ובכוח האדם הנוסף הנדרש באירועים כאלו, אך לדעת אנשי זטור האפקט בסופו של יום הוא יעיל יותר, והתמורה להשקעה היא מלאה יותר. "אנחנו רוצים להיות קרבו יותר ללקוחות שלנו ולהיות מסוגלים להראות את יתרונות הכלים שלנו באופן אישי ומקרוב" מסביר יאן קוחטה, מנכ"ל זטור-גרמניה. במהלך תערוכות יכולים אנשי השיווקק והמכירות להדגים את יכולות הכלים, "לתפור" כל כלי ביתר שאת ודיוק לדרישות הלקוח ולפתח קשר בלתי אמצעי עם לקוחות פוטנציאליים. ואכן, רק לאחרונה הציגה זטור בלא מעט תערוכות חקלאיות בגרמניה, בסקוטלנד, אנגליה, מספר מדינות במזרח אירופה ואף בארה"ב.
ההסבר של זטור נשמע הגיוני וקביל, אך עדיין יידרש זמן מה בכדי להבין לאן פני החברה, והאם האסטרטגיה בה היא נוקטת תוכיח עצמה. היעדרות מתערוכה כה חשובה כמו Agritechnica מעוררת לא מעט תהיות, ועל החברה להוכיח שהדיווחים המטרידים הנם חסרי בסיס.
זטור מיובא לארץ על ידי חברת א. ל. טרקטורים, שעל פי דיווחי משרד התחבורה מסרה בכל מהלך שנת 2018 5 טרקטורי זטור חדשים.

טרקטור זטור קריסטל

טרקטור זטור קריסטל