הסבת ג'ון דיר 8970 וותיק להינע היברידי. במקרה זה עם 2 גנרטורים שיחד מספקים 400 כ"ס

הסבת ג'ון דיר 8970 וותיק להינע היברידי. במקרה זה עם 2 גנרטורים שיחד מספקים 400 כ"ס


קוראי האתר הוותיקים יותר לבטח זוכרים את פרויקט הטרקטור האוטונומי פרי יוזמתו של איש העסקים האמריקאי טרי אנדרסון (Terry Anderson). למי ששכח – מדובר במיזם לפיתוח וייצור טרקטור אוטונומי, הנשען על זחלים והמונע באמצעות מנועים חשמליים, שבתורם נטענים על ידי גנרטור דיזל. המיזם המעניין צבר מאז חשיפתו עניין רב, ומי שפספס את הפרטים מוזמן להיזכר בלחיצה כאן במה מדובר. בינתיים גדלה חברתו ובוצע סבב גיוס שני של עובדים חדשים ומיומנים, בכלל זה מנכ"ל חדש בשם קרייג שולץ (Kraig Schulz).
John Deere 8970. המעבר מכלי מיושן לכלי חדש יכול לעלות הון. למה לא להסב סוס ותיק לטרקטור היברידי מתקדם וחסכוני?

John Deere 8970. המעבר מכלי מיושן לכלי חדש יכול לעלות הון. למה לא להסב סוס ותיק לטרקטור היברידי מתקדם וחסכוני?


לאותו טרי אנדרסון כנראה זורם חשמל בגוף שכן זה עתה הוא משיק את הפרויקט הבא שלו, מיזם נוסף ומעניין המפותח לצד הטרקטור האוטונומי. למיזם החדש – למעשה מוצר – קוראים eDrive ומדובר בערכה ההופכת טרקטור סטנדרטי, מונע מנוע דיזל ועם תיבת הילוכים רגילה, לטרקטור מונע חשמל, ולפי דרישת הלקוח – אוטונומי, דהיינו ללא מפעיל. הרעיון פשוט ביותר, כאשר הביצוע וההתאמות הן הפואנטה כאן: מנוע דיזל עם 200 כ"ס – או שני מנועים, לפי הצורך – מותקן במקום מנוע הטרקטור הרגיל ומשמש כגנרטור. החשמל אותו הוא מייצר מניע 4 מנועים חשמליים היושבים ב'נבה' ובסרנים, כאשר כל מנוע כזה מייצר עד 125 כ"ס. הסבת הטרקטור לחשמלי כוללת את כל ההתאמות הנדרשות, הוצאת מכלולי העברת הכוח, תיבת ההעברה ותיבת ההילוכים, כולל כל הצנרת ההידראולית והחיווט החשמלי המיותרים, מערכת הפעלה הכוללת ג'וי סטיק ומסך מגע ענק (21") בתא המפעיל.
המנועים החשמליים מותקנים בתוך ה'נבה' של הגלגלים וחוסכים את הצורך בתיבות הילוכים והעברה

המנועים החשמליים מותקנים בתוך ה'נבה' של הגלגלים וחוסכים את הצורך בתיבות הילוכים והעברה


השימוש בגנרטורים לייצור החשמל – במקרה זה מתוצרת איסוזו – מאפשרת פעולה קבועה בסל"ד אידיאלי של מנוע הבעירה הפנימית, מה שמוביל ליעילות וניצולת מרביות, וכפועל יוצא לחיסכון משמעותי בצריכת הדלק. הרעיון להסב טרקטור וותיק, בלוי והפועל באמצעות מנוע בעירה פנימית מיושן וזולל סולר – במקום לזרוק או להחליף אותו – הוא העומד מאחורי הפרוייקט.
כאופציה מוצעת מערכת ניהוג עצמית, אוטונומית, החוסכת את הצורך במפעיל בתוך הקבינה. מערכת זו מאפשרת תכנות הטרקטור לביצוע משימות עצמאיות לגמרי, תוך הכנסת נתוני שטח וסוג משימה, עם הישענות על מערכת ניווט לווינית ו/או נקודות ציון בשטח.
קרייג שולץ, מנכ"ל Autonomous Tractor מסביר כי מדובר במערכת ה-aftermarket הראשונה והיחידה בשוק המוצעת לטרקטורים משומשים, וההופכת כלים סטנדרטיים מונעי דיזל לכלים היברידיים.
ניתן להסתפק במנוע אחד שמייצר 200 כ"ס היכול לספק חשמל ל-4 מנועים הנתונים כל אחד בחישוק גלגל

ניתן להסתפק במנוע אחד שמייצר 200 כ"ס היכול לספק חשמל ל-4 מנועים הנתונים כל אחד בחישוק גלגל


מערכת ה-eDrive, מדגיש שולץ, פותחה במיוחד לשרת בטרקטורים חקלאיים, מן המסד ועד לטפחות. "הסיבה העיקרית שמישהו ירצה מערכת שכזו היא החיסכון בכסף", מסביר בעלי החברה והיו"ר טרי אנדרסון. "מצב החקלאות לא קל וציוד חדש הוא לא פעם מחוץ להישג ידם של חקלאים רבים. לצד חלקים מתכלים ומתבלים – או, כמו מנועים: מתיישנים – השלדה ותא המפעיל שורדים זמן רב יותר". אנדרסון רומז על הפוטנציאל הכלכלי בהצביעו על ציוד רב הנמצא זרוק בחצרות, חוות או מגרשי גרוטאות, ששוויו אפסי, אך ניתן להסב אותו באמצעות מערכת ה-eDrive לטרקטור חזק, מודרני, חסכוני ויעיל לעוד זמן רב. כמובן שגם טרקטור פועל, הנמצא בשירות ועדיין מתפקד יכול להוות בסיס להסבה.
סכימה של ג'ון דיר פריק ישן לאחר התקנת 2 גנרטורים המייצרים 400 כ"ס, ומערכת ניהוג אוטונומית, החוסכת את עלות המפעיל

סכימה של ג'ון דיר פריק ישן לאחר התקנת 2 גנרטורים המייצרים 400 כ"ס, ומערכת ניהוג אוטונומית, החוסכת את עלות המפעיל


והמחיר? בהודעה לעיתונות צוין כי הסבת טרקטור משומש להיברידי תעלה "כמחצית מעלות טרקטור חדש מקביל בהספקו". צריכת הדלק צפויה להיות נמוכה בכ-20% ביחס לטרקטור קונבנציונאלי והמשקל צפוי לרדת, שכן ריקון הטרקטור ממערכות ישנות ומיותרות והתקנת הגנרטור/ים החדש/ים עם המנועים תחסוך אי אלו אחוזים ממשקל הטרקטור. ההתייחסות במספרים אלו היא לטרקטורים גדולים, פרקיים, קרי – הגדולים והיקרים בשוק, כחדשים. בפרוספקט הרשמי נבנתה דוגמא סביב טרקטור ג'ון דיר 8970 וותיק, כאשר בדגם זה מדובר בחיסכון ניכר, כפי שאנשי Autonomous Tractor מחשבים:

ג'ון דיר 8970/מערכת eDrive
עלות רכישה:382,539$ (מחושב כחדש)/250,000$
הספק מרבי: 400 כ"ס
שע"מ שנתי: 500
עלות מפעיל שנתית: 60,000$/20,000$ (מערכת ניהוג אוטומטי)
תחזוקה שנתית:* 38,354$/25,000$
עלות כ"ס/שעה:0.85$/0.37$
סה"כ עלות שנתית: 134,107$/65,500$
*מחושב לפי 10% מעלות הרכישה

בשיחה עם מנכ"ל חברת Autonomous Tractor, קרייג שולץ, הצהיר זה האחרון כי חברתו "מסוגלת להסב כמעט כל טרקטור משומש להינע חשמלי"; שולץ שיתף אותנו בפיתוח עדכני של טרקטור פרקי גדול מתוצרת קייס הנערך בימים אלו ועל הזמנות נוספות הממתינות לפיתוח וייצור. "קהל היעד שלנו הם טרקטורים בני 7 ויותר, רצוי פרקיים וכמה שיותר גדולים – ציוד המתאפיין בתחילת בעיות מכאניות ובלאי רציניות יותר, המורידות מערכו ומהכדאיות להחזיקו ולתחזק אותו", הוא מסביר. העלות להסבת טרקטורים בסדר הגודל הזה – ללא משמעות מי היצרן – הנה קבועה פחות או יותר, ונעה סביב ה-250,000$, כאמור, לגרסה בעלת שני הגנרטורים. בחברה שוקדים עתה על פיתוח מערכת קומפקטית וזולה יותר, שתציע כ-125 כ"ס ותעלה סביב ה-60,000$. שאלנו כיצד מתבצעת ה"הפצה" ומי נותן את השירות? "אנו מאתרים דילרים המוכנים לבצע את ההסבה עבור לקוחותיהם בעצמם", מסביר שולץ. "אנו שולחים למי שמעוניין ערכה מושלמת להתקנה, וההתקנה מתבצעת קרוב ללקוח, על ידי הסוכן". לקבלת מידע נוסף ניתן לפנות למנכ"ל החברה בכתובת הדוא"ל kraig@atcspirit.com.