ג'ון דיר GridCON
ג'ון דיר GridCON

ג'ון דיר GridCON

ג'ון דיר, בשיתוף האוניברסיטה הטכנולוגית Kaiserslautern שבגרמניה וחברת הטכנולוגיה B.A.U.M. Consult GmbH, חושפת טרקטור חשמלי ניסיוני חדש תחת השם John Deere GridCON. למעשה מדובר בהמשך החשיפה, לאחר שבאפריל השנה חשפנו כאן פרטים ראשונים אודות פרויקט הטרקטור החשמלי המסתורי של ג'ון דיר ועתה מתבררים פרטים נוספים על המיזם, ההופכים אותו למובן והגיוני יותר.
נזכיר כי מדובר בהמשך פרויקט ה-SESAM שנחשף בסוף 2016 ושהוכיח כוונות רציניות מצד ג'ון דיר להיכנס לתחום המיכון החשמלי.

ג'ון דיר GridCON

ג'ון דיר GridCON

הדבר הבולט ביותר בטרקטור החשמלי האמור היא מערכת הכבלים דרכו הוא מקבל את החשמל: בחזית הטרקטור מותקן גליל גדול עליו מגולגל כבל עבה להעברת חשמל באורך של למעלה מקילומטר. הטרקטור הוא אוטונומי לגמרי ו"יודע" לעבד שטחים מוגדרים באמצעות מערכות ניווט וניהוג אוטומטיות, כאשר ניתן להשתלט על פעולות הטרקטור גם באמצעות שלט-רחוק, ובכך להפוך אותו לטרקטור הנשלט מרחוק לכל דבר.

ג'ון דיר GridCON

ג'ון דיר GridCON

למי שתמהה לגבי הרעיון שמאחורי מערך כה מסורבל, כבד ומורכב של כבל נגרר, דרכו מגיע החשמל לטרקטור, אין סיבה לדאגה; ג'ון דיר לא רואה כך את עתיד הטרקטורים החשמליים. הסיבה להתקנת מערכת כזו והשימוש בשיטה זו לקבלת החשמל הנדרש נובעת מהרצון לבחון טרקטור כל-חשמלי בעל הספק מנוע גבוה ובמשקל עבודה הדומה לטרקטור דיזל סטנדרטי מקביל בתנאי אמת. הטכנולוגיה של ימינו עדיין לא מציעה מערך מצברים גדול וחזק דיו שיוצע במשקל סביר. הטרקטור הניסיוני מציע יותר מ-400 כ"ס ונכון לימינו טרם פותחה טכנולוגיית אגירת חשמל (מצברים) שתספיק להציע די והותר חשמל להפעלת מנוע כה חזק – ולאורך זמן, במשקל סביר. כך שאין מה לדאוג: מערך הכבלים נועד רק לצורכי ניסוי ובחינה, לעקיפת בעיית המצברים שאוזכרה, ולא נועד להציג שיטה עתידנית להפעלת טרקטורים חשמליים. למזלנו…

ג'ון דיר GridCON

ג'ון דיר GridCON

ג'ון דיר GridCON הוא שלב נוסף בהליך פיתוח טרקטורים חשמליים ו/או אוטונומיים מצד ג'ון דיר, כאשר מובילת המהלך והנושא בכלל היא מחלקת הפיתוח של ג'ון דיר בגרמניה, וכמו במקרה דנן – היא עושה זאת עם שותפות מהאקדמיה ומתחום ההיי-טק המקומי. אם הטרקטור בפרויקט SESAM נראה דומה עד כמעט זהות לטרקטור קונבנציונלי של היצרנית, הרי שהג'ון דיר GridCON כבר מעוצב שונה, בעיקר בשל היעדר הקבינה והמקום למפעיל. דומה לא במעט לטרקטור האוטונומי שקייס הציגה לפני קצת יותר משנתיים, אך שם מדובר היה בהינע קונבנציונלי, באמצעות מנוע דיזל.
הכבל המותקן בג'ון דיר נועד לספק חשמל רציף במתח גבוה לאורך זמן. מנגנון רובוטי דואג לגלגל את הכבל – פתיחה וסגירה – באופן אוטומטי בהתאם למיקום הטרקטור ולכיוון הנסיעה. הכבל מסוגל להעביר גם ממרחק קילומטר ויותר 300 קילו-ואט לטרקטור, אשר מנועו מייצר – כאמור – יותר מ-400 כ"ס. ג'ון דיר GridCON מתוכנן לעבוד עד מהירויות של 20 קמ"ש. התכנון כולל יציאות כוח הידראוליות וחשמליות, כאשר אלו האחרונות מתיימרות לספק מספיק חשמל להפעלת ציוד חקלאי נישא או נגרר עתידי. יציאת הכוח המכאנית (PTO) מופעלת אף היא באמצעות חשמל.
ג'ון דיר GridCON שוקל – כולל התוף והכבל – כ-8.5 טון. זהו משקל המגביל פחות או יותר למשקלו של ג'ון דיר 6195R סטנדרטי, רק שלטרקטור החשמלי הספק כפול.
עד כה מגלה פרויקט ה-GridCON חיסכון של כ-50% בעלויות השוטפות – כולל תחזוקה וצריכת אנרגיה – בהשוואה לטרקטור קונבנציונלי מקביל. והניסוי בעיצומו. המטרה הבאה של מנהלי הפרויקט הוא לקזז עוד טונה אחת ממשקל הטרקטור ולייעל עוד יותר את מערכות ההינע והעברת הכוח.
קל בהחלט להבין את ההשקעה בכיוון זה מצד ג'ון דיר, כמו עוד יצרניות, שכן מדובר במספרים שיש בהם פוטנציאל אמיתי לשנות את כללי המשחק בתחום המיכון והציוד החקלאי בעתיד הלא רחוק מדי.

ג'ון דיר GridCON

ג'ון דיר GridCON