, ,

הטרקטור החשמלי המסתורי של ג'ון דיר


ג'ון דיר מאמינה בחשמל, ולא מהיום; בתחילת 2014 סיפרנו לכם לראשונה על עבודות חשאיות המתבצעות על טרקטור היברידי (דיזל-חשמלי) של ג'ון דיר, כאשר בסוף אותה השנה חשפנו שלב מתקדם יותר של אותו הפרויקט. ב-2016 נחשפו פרטים ראשונים על פרויקט הג'ון דיר SESAM – טרקטור על טהרת החשמל בלבד, ובתחילת 2017 פרסמה ג'ון דיר פרטים נוספים על הפרויקט, חלקם במסגרת חשיפה ראשונה שלו בפני הציבור. בנוסף דולפים מעת לעת פרטים על ההשקעה של ג'ון דיר בתחום הטרקטורים החשמליים, ללא פרטים מלאים, כאשר לא נותר ספק כי מדובר בכיוון אליו מכוונים באופן רציני אצל הירוקים.
עתה נחשף מידע חדש המצביע על המשך ההשקעה בפיתוח טרקטור חשמלי על ידי ג'ון דיר, אך בכיוון מפתיע למדי; אתר חדשות אמריקאי חושף תמונה ופרטים מעטים אודות טרקטור אוטונומי חשמלי הנמצא בשלבי ניסוי ובחינה מתקדמים אצל ג'ון דיר. הנתון המפתיע הוא בדרך בו מסופק החשמל לטרקטור: גלגלת גדולה המחוברת אל קדמת הטרקטור, עליה מגולגל כבל ארוך המחובר אי שם למקור חשמל. הגלגלת מגוללת את הכבל לפי הצורך, ודואגת שיונח לצד הטרקטור בעת העבודה. הטרקטור מעוצב שונה מהכלים המוכרים של ג'ון דיר, בעיקר בשל היעדר עמדת המפעיל – בדומה לקונספט שהוצג לפני כשנה וחצי על ידי קייסקייס אוטונומי על בסיס המאגנום. היעדר מכלולי הנעה או מנוע דיזל בחזית אפשרו עיצוב שונה במקצת של "חופת המנוע" וכמובן כל החלק האחורי. מהמידע שפורסם מצוייד הטרקטור הניסיוני בשני מנועים חשמליים: האחד עם 204 כ"ס אחראי על ההינע (ככל הנראה לכל הגלגלים) והשני, עם 272 כ"ס, אחראי להניע את יציאת הכוח והמשאבה ההידראולית לטובת הפעלת ציוד נגרר או רתום.
לדברי אתר החדשות האמריקאי שחשף את קיומו של הטרקטור הנסיוני של ג'ון דיר ואת התמונה היחידה שפורסמה לגביו, הם פנו אל היצרנית לוודא כי לא מדובר בסוג של בדיחה או תעלול, שכן גרירת כבל על גלגלת כבדה נשמעת כארכאית משהו, ולא בדיוק מותאמת לדור בו חלות התפתחויות כמעט מדי יום בתחום אגירת האנרגיה, טכנולוגיית המצברים הנטענים והיכולת לנצל את כוח החשמל באופן המיטבי. מג'ון דיר, על פי אותו האתר, נאמר רק כי מדובר בניסוי אמיתי וכי הסיפור הוא נכון, אך לא פרטו מעבר לכך, למעט כי "במהלך 2019 ייחשפו פרטים מלאים של הפרוייקט". אנליסטים ומומחים בתחום מעריכים כי הכבל המגולגל ושיטת העברת הכוח היא זמנית בלבד, לצורך הניסוי, והסיבה לכך היא ככל הנראה פיתוחי מנועים ומערכות העברת כוח מתקדמים מאוד על בסיס החשמל על ידי ג'ון דיר, מערכות שצורכות חשמל בכמות ובספיקה שמצברים עדכניים כנראה עוד לא מצליחים לספק כראוי. סביר להניח שהטרקטור החשמלי האוטונומי המוגמר של ג'ון דיר ינוע ללא כבלים או חיבור לרשת, מה גם ששיטה שכזו היתה מגבילה למדי, בלשון המעטה, את יכולותיו של טרקטור שכזה. אנו כמובן נמשיך לעקוב ולעדכן.