רכב קונספט חשמלי Kulan. שוקל 300 ק"ג בלבד ומסוגל לסחוב 1,000 ק"ג! הרעיון פשוט – אך היישום הטכנולוגי הוא המילה האחרונה בתחום: רכב רב תכליתי שנועד להוביל מטען גם בשטח, לגרור ציוד ולהציע ניידות ועלויות נמוכות מחד, מאידך – שימוש בחומרים מתקדמים לטובת משקל נמוך, והינע חשמלי נקי וללא רעש או זיהום. נשמע כדיסונאנס? לפחות על סמך רכב קונספט שהוצג זה עתה – ממש לא.
במשך כשנתיים פיתחו בגרמניה צוות שכלל סטודנטים, יצרניות המתמחות בחומרים מרוכבים, יצרניות מנועים חשמליים וסוללות נטענות ועוד – הכל תחת חסות משרד הכלכלה והטכנולוגיה הגרמני – את ה-Kulan, רכב קונספט עתידני במיועד לשרת במגזרי החקלאות, הגינון והעבודות המוניציפאליות. כרקע לפרויקט המעניין נמצאת העלייה המתמדת באוכלוסיית העולם, וכפועל יוצא – העלייה בדרישה לייצור מזון ומקורות לאנרגיה ובמקביל: הדרישה הגוברת לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים לדלק, בהם מקורות חשמליים. החקלאות הגרמנית רואה עצמה כמובילה טכנולוגית, וכמודעת לצורך לייצר עוד ועוד מזון – תוך שימוש בטכנולוגיה נקייה, שאינה מזהמת וזולה. עובדה זו לא נעלמה מעיני קברניטי פרויקט ה-Kulan (שמשמעו, אגב, סוג של חמור פרא החי בטורקמניסטן…) שרצו ליישם את המילה האחרונה בטכנולוגיה כיום בתצורת רכב שתמיד יהיה בה שימוש, וכך נוצרה הפלטפורמה דנן, המשמשת כאמור החל מהובלת מטען מכל סוג ועד ליכולת גרירה או חיבור ציוד וכלים שונים.
היישומים האפשריים עם ה-Kulan הם רבים, וכוללים למעשה כל משימה שתכליתה גרירת או הובלת משקל. בתחומי החקלאות קל לדמיין כלי שכזה משמש בסיס למרסס, מדשנת, גורר מכסחת או מיכל מים, מוביל כלי עבודה, ציוד, חומרי דישון או הדברה ואף פועלים. וזה רק בתחומי החקלאות; קל לדמיין כלי כזה גם מוביל כביסה בבתי חולים, מטען בבתי מלאכה או מחסנים, ציוד ממקום למקום בתוך אתר בניה ועוד ועוד.
"אחת הבעיות כיום בכלי רכב רב תכליתיים או המשמשים להובלת מטען היא המשקל" מסביר מרכוס קנובלוך, מנהל POLY-LAB, אחת החברות הדומיננטיות שהשתתפו במיזם. "אנו רואים בשימוש בחומרים מרוכבים וקלי משקל, יחד עם מנועים חשמליים נקיים וחסכוניים פוטנציאל אדיר שטרם מומש בתחומי החקלאות, הגינון והעבודות המוניציפאליות" הוא מוסיף. המוצר המוגמר – עדיין כקונספט ועוד לא בדרך לייצור – מספק פתרונות לנדרשים לעבוד עם רכב במקומות בהם יש דרישה לפעולה שקטה ונטולת זיהום, כמו במגוון תחומים בחקלאות (גידולים בקרבת יישוב, משק חי, אורוות וכיו"ב), בשירות המוניציפאלי, גינון, תחזוקת פרקים או אתרים ועוד. רכב קונספט חשמלי Kulan
התוצאה מרשימה בהחלט; ה-Kulan שוקל 300 ק"ג בלבד – נתון הדומה למשקל טרקטורון ונמוך בהרבה מכל רכב מוכר – אבל הוא מסוגל לשאת מטען עד למשקל של כ-1,000 ק"ג. הישג מרשים זה הושג הודות לשימוש בחומרים מרוכבים מתקדמים וקלי משקל, ושיטות בנייה מתקדמות. משטח ההטענה מאחור, למשל, בנוי מסוג של אלומיניום מוקצף שבנוי שכבות הדבוקות זו לזו שאופן המעניק קשיחות מדהימה יחד עם משקל נוצה. הציפוי ומשטחים נוספים עשויים פוליאורטן מחוזק בסיבי זכוכית העמיד בפני חום, כיפוף ושבירה והמעניק אף הוא חוזק מרשים ביחס למשקלו. המרכב כולל שלדת מסבך צינורות מחומרים על בסיס שרף המציעים חוזק בלתי רגיל יחד עם קשיחות גבוהה ביותר ומשקל נמוך. חלקים מרצפת המרכב ומהמרכב עצמו עשויים נייר ממוחזר ההופך בתהליך ייחודי ללוחות קשיחים ועמידים – הניתנים למחזור מלא בבוא היום. מושב המפעיל/הנהג עשוי בטכנולוגיה חדשנית המשלבת שימוש בחומרים פלסטיים שונים הנשאבים בוואקום בשכבות לתבנית המושב, יוצרים קפסולה סופר קשיחה וחזקה, וכמובן – במשקל זבוב. על המנוע לא הרחיבו קברניטי הפרויקט, למעט היותו כמובן חשמלי ונקי לגמרי וכי הודות לצבר הסוללות הנטענות הוא מסוגל להניע את ה-Kulan בעומס מלא במשך 6 שעות, או לעבור מרחק של 300 ק"מ. Kulan2
עוד חידוש טכנולוגי מעניין נמצא בתאורה; במקום פנסים ומאותתים קונבנציונאליים, הדורשים חלקים, חיווט, הם מוסיפים למשקל וצורכים אנרגיה, מותקנות ב-Kulan קוביות זעירות מחומר פלסטי שכמעט ואינן בולטות מקווי העיצוב הכלליים אשר באמצעות טכנולוגיית דיודות מתקדמת משנים את צבעם ורמת האור הבוקעת מהם. מדובר בפיתוח של יצרנית אמצעי תאורה מתקדמת מגרמניה (VGS Marketing GmbH) המדגישה כי צריכת האנרגיה של "קוביות תאורה" אלה היא אפסית, וכי ניתן בקלות לווסת את עוצמת התאורה – ואת צבעה, מה שפותח מגוון אפשרויות "תקשורת" חדשות בין הרכב לסביבתו.
עוד פיתוח מעניין שנועד לחסוך במשקל מיושם במערכת ההיגוי הכוללת מערכת הגה נפרדת המעבירה פקודה חשמלית למשאבה הידראולית זעירה הממוקמת באופן שמינימום אנרגיה וכוח נדרשים לצידוד הגלגלים, ובמינימום חלקים ומשקל.
כאמור, ה-Kulan הוא בגדר רעיון שעדיין לא הבשיל לכדי ייצור סדרתי, אך כחלק מהפרויקט עסוקים יוזמיו בתכנון הייצור וחלוקתו בין יצרניות שונות המתמחות בטכנולוגיה מתקדמת בבנייה ובשימוש בחומרים מרוכבים. היזמים מאמינים כי מוצר מוגמר שכזה יוכל בסופו של דבר להגיע אל השוק החופשי במחיר רכישה תחרותי בהחלט, כאשר עניין העלויות והיכולות במגוון התנאים עבורם תוכנן יוותר חסר תחרות. השאלה היא תוך כמה זמן באמת ניתן להפוך את הרעיון למציאות, ולאחר מכן – מה יהיה מחיר ה-Kulan בגרסתו הסדרתית. בינתיים קיבלנו הצצה אל העתיד, לפחות כפי שיוזמי הפרויקט רואים אותו. נמשיך לעקוב.