שטאייר האוסטרית, חברה אחות של קייס וניו הולנד, עובדת על טרקטור המשלב מנוע דיזל עם מנוע חשמלי. היכנסו לפרטים

שטאייר (Steyr) האוסטרית חושפת אב-טיפוס של טרקטור היברידי הנמצא בפיתוח על בסיס דגם ה-6175 Impuls CVT עם תיבת העברה רציפה. נזכיר כי שטאייר הוא מותג אוסטרי הנמצא בבעלות קונצרן CNH והדגמים המוצעים על ידו תואמים מכאנית ובממדיהם דגמים מקבילים של ניו הולנד וקייס, חברות אחריות, כאשר הבידול הוא בעיקר בעיצוב ובצביעה כמו גם בשווקים בהם הטרקטורים נמכרים. מכאן שידיעה כזו בהחלט רלוונטית גם עבורנו, שכן הפרויקט רלוונטי הן לניו הולנד והן לקייס במקביל; סדרת ה-Impuls של שטאייר מקבילה לסדרות פומה של קייס ו-T6 של ניו הולנד.

הטרקטור ההיברידי של שטאייר כולל מנוע דיזל סטנדרטי בנפח 6.7 ליטר מתוצרת פיאט המייצר 180 כ"ס, ובנוסף מנוע חשמלי הפועל על הסרן הקדמי המוסיף עוד 80 כ"ס למאמץ – בסה"כ מקסימום של 260 כ"ס. המערכת פועלת באמצעות שילוב של מערכת הגיר הרציף ההידרו-מכאנית המחוברת לסרן האחורי בלבד וגנרטור המחובר למנוע הדיזל המעביר חשמל למנוע חשמלי המפעיל את הגלגלים הקדמיים בלבד, בסנכרון ממוחשב. המנוע החשמלי מסוגל לייצר בעבודה נפרדת (כאשר מנוע הדיזל לגנרטור, מוגבל ל-1,100 סל"ד, ואינו מניע את הגלגלים האחוריים) עד 75 קילו-ואט (כ-102 כ"ס) המניעים את הגלגלים הקדמיים, ובכך לנוע על טהרת כוח החשמל בלבד. תוספת ה-22 כ"ס על ה-80 של המנוע החשמלי ניתנים לקבלה לפרקי זמן קצרים במצבי E-Boost, בדומה למצבי ה-Boost או ה-Peak המוצעים ברוב מנועי הדיזל כיום. המפעיל יכול לקבע אופציה זו באמצעות מצב המכונה E-CVT. מצב זה מועד להנעת הטרקטור במהירויות קבועות כאשר מופעל ציוד עם עומס PTO משתנה, דוגמת מכבשי חציר, כאשר הציוד הנגרר מופעל על ידי מנוע הדיזל. במצבים כאלו ההינע הוא קדמי בלבד ואין חיבור מכאני בין מנוע הדיזל לגלגלים.

בשטאייר מדווחים על יכולות תמרון גבוהות יותר של הטרקטור בסל"ד נמוך הודות לכוח הישיר המועבר אל הגלגלים הקדמיים, בעיקר כאשר האחוריים אינם מחוברים, וחשוב עוד יותר: על ירידה של 15% בצריכת הדלק הכוללת. במצב ה-E-Boost מאפשרת תוספת הכוח החשמלית תאוצה מהירה בכ-25% ביחס לטרקטור דיזל מקביל, כמו למשל ביציאה מצומת במצב עצירה למהירות הנדרשת או בזינוק מעמידה.

בשטאייר נמצאים כרגע שלושה אבות טיפוס של הטרקטור ההיברידי בניסויים, במטרה להגיע לכדי בשלות לייצור סדרתי. בחברה עובדים על טכנולוגיה היברידית שתתאים לטרקטורים בהספקם שבין 150-500 כ"ס והיעד כרגע הוא להגיע לאב-טיפוס פועל ומוכן לשלב הבא – עבודה אצל חקלאים בתנאי אמת לקראת הייצור – כבר בסוף 2025