אורסוס C3150
אורסוס C3150

אורסוס C3150 (אב טיפוס)

אורסוס הפולנייה (Ursus) היא מיצרניות הטרקטורים והמיכון החקלאי הוותיקות בעולם; החברה החלה דרכה בווארשה (ברובע המכונה Ursus – מכאן שמה) ב-1893 כאשר מאז עברה גלגולים רבים, בכלל זה בעלות ממושכת של הממשלה הקומוניסטית, עד שעברה לידי הקונצרן הפולני הפרטי Pol-Mot ב-2011. למרות הוותק הרב לא הצליחה היצרנית להתבלט בשמי יצרניות הטרקטורים או להותיר חותם מכאני, עיצובי או טכנולוגי מרשים, שזה בעצם דרך עדינה לתאר את מוצריה כ"אופייניים ליצרניות הגוש הקומוניסטי" דאז, עם הכרה בעיקר בשוק המקומי, שווקים נוספים במזרח אירופה, אסיה ואפריקה. למרות זאת נחשבת אורסוס ליצרן גדול ומשמעותי במזרח אירופה, ובמהלך השנים פיתחה וייצרה עשרות רבות של גרסאות ודגמי טרקטורים ומכרה מאות אלפי כלים. בהחלט לא יצרן קיקיוני נידח בשווקים בהם פעל.
אורסוס מנסה מהלך חדירה אל שווקי מערב אירופה – מהלך שהוא כמעט הכרח אם ברצונה להצטרף אל משפחת יצרניות המיכון החקלאי המתקדמות והעדכניות, שכן הסטנדרטים בשוק האירופאי, בעיקר מן ההיבט של הצרכן ודרישותיו, הן מהגבוהים בעולם. ניתן להעריך שבאורסוס ראו גם שיצרן "קומוניסטי לשעבר" כמו זטור מצליח לחדור אט אט למערב אירופה, אמנם תוך מאמצים כבירים, כאשר הנוסחה היא פשוטה: טכנולוגיה מתקדמת ועדכנית, כמידה בכל התקנים ו…עיצוב נאה. לזטור יש את כל אלו ובחינת אורסוס – אין סיבה לא לישם את השיטה גם אצלם.

אורסוס C350B

אורסוס C350B

כצעד ראשון השיקה אורסוס לאחרונה 3 טרקטורים רב תכליתיים קומפקטיים: אורסוס C-335 B עם 35 כ"ס, אורסוס C-350 B עם 50 כ"ס ואורסוס C-360 B עם 60 כ"ס. הטרקטורים החדשים נראים בהחלט עדכניים – וגם קצת מוכרים, ולא בכדי. למעשה מדובר בדגמי ברנסון לכל דבר ועניין, הנבדלים מהמקור הקוריאני המוכר גם אצלנו בצביעה, בלוגו ובשם. הטרקטורים האלו מיוצרים על ידי ברנסון ומשווקים על ידי אורסוס כטרקטורים מתוצרתם, עם מפרט טכני עדכני בהחלט, אך בסיסי וזול ככל הניתן. תיבת ההילוכים הסטנדרטית בכל הגרסאות היא 12F/12R, הכנה לחיבור כף קדמית ועם עמדת מפעיל פתוחה או סגורה לבחירה.

ברנסון 6225C – הבסיס לדגמי האורסוס הקומפקטיים החדשים; מיוצר כ'אורסוס' על ידי ברנסון ומשווק עם שם וצביעה שונים

שלושת הטרקטורים הקומפקטיים החדשים מצטרפים לאורסוס C3150 שהוצג כאב-טיפוס בתערוכת אגריטכניקה 2017 כטרקטור גדול יותר, פרי פיתוח עצמי והמתבסס על מכלולים מערביים מוכרים כמו מנוע (דויץ) תיבת הילוכים (Vigus), מערכת הידראולית ועוד. טרקטור זה מציע 150 כ"ס ואב הטיפוס שהוצג צוייד בתיבת semi-powershift עם 32 הילוכים לכל כיוון ו-power-shuttle. מהירות הנסיעה המרבית היא 40 קמ"ש. לטרקטור זה כושר הרמה של 7.0 טון בזרועות האחוריות, מערכת הידראולית עם ספיקה של 100 ליטר/דקה, משקל עצמי של 6.9 טון ואבזור שלפחות על פי מראה עיניים אצל אב הטיפוס נראה מתקדם ועדכני.
אורסוס לא מגלה את תוכניותיה לגבי הפלישה למערב אך במדיה החקלאית באירופה טוענים כי המגמה ברורה, ולא בכדי נחשפים טרקטורים חדשים אלו לעיניים מערביות. בשלב זה טרם הובהרו תוכניות השיווק והמכירות במערב אירופה – ואולי גם בצפון אמריקה ואוסטרליה – ולא ברור מהו מעמדו של ה-C3150 וקרבתו לייצור סדרתי. אם תוכניות אורסוס תימשכנה באותה המגמה, נקבל תשובות לכך בקרוב.