ימאהה Fazer R

ימאהה Fazer R

לפני כחמש שנים סיפרנו לכם על הימאהה RMax – מסוק מוקטן ובלתי מאוייש המשמש לריסוס חקלאי; היה זה בשעה שבימאהה פעלו לקבל את אישורי הרשויות בארה"ב (FAA) להפעלת מסוק לצרכים חקלאיים – אישור שניתן לבסוף ב-2015. הימאהה RMax היה המשך פיתוחו של הימאהה R-50 – המסוק ללא טייס הראשון לשימוש חקלאי שנמכר באופן מסחרי, אך ביפן בלבד, והיוו שדרוג ושיפור שלו, בין היתר בכדי להצליח גם מחוץ לגבולות ארץ השמש העולה.
ביפן מרוססים כיום כבר כ-50% מהשטחים החקלאיים מהאוויר, באמצעות כלי טייס קטנים ללא טייס, בין אם נשלטים מרחוק ובין אם אוטונומיים, בכלל זה מסוקים קומפקטיים בשלט רחוק. היתרון בשימוש בכלי טייס שכאלו נובע מהיכולת לרסס במדויק שטחים קטנים, צפופים ולעיתים קרובים ליישוב אדם, שעד כה לא ניתן היה להכניס אליהם מרססים עצמאיים או נגררים מכל הסיבות שהוזכרו, בעיקר חוסר הכדאיות בשימוש בציוד גדול כמקובל במדינות בהן השטחים החקלאיים גדולים יותר. לרוב מחליפים אם כן כלי טיס אלו ציוד ריסוס קומפקטי וריסוס שבוצע באמצעות מרססים הנישאים על הגב.
בימאהה טוענים כי השוק דורש עוד ועוד כלי טייס בלתי מאוישים לשימושים חקלאיים, ולא רק לצורך צילום או ניטור, אלא גם לצורך עבודות חקלאיות אופייניות, דוגמת הדברה ודישון. מסיבה זו ממשיכה ימאהה להשקיע בפיתוח מסוקים לשימוש חקלאי.

ימאהה RMax

ימאהה RMax

ימאהה משיקה כעת את ממשיך דרכו של המסוק RMax תחת השם Fazer R; בדומה ל-RMax שפעל במסגרת מוגבלת ותחת בחינה בקליפורניה, בעיקר בתחום הכרמים ליין, כך מכוון גם ממשיך דרכו להימכר בעיקר בארה"ב. ימאהה Fazer R, אגב, הוא שם מוכר אצל חובבי המותג, שכן זהו שם של סדרת אופנועים וותיקה המוצעת עד בכמה גרסאות ודגמים, בנפחים שונים המיוצרת על ידי ימאהה מזה שנים. ימאהה Fazer R החדש מהווה כמובן מהדורה משופרת, משודרגת, מתקדמת ויעילה יותר של ה-RMax; המנוע – מעתה ארבע-פעימתי במקום דו-פעימתי – מייצר הספק הגבוה ב-50% ביחס ל-RMax. מדובר במנוע שתי בוכנות בנפח כולל של כ-390 סמ"ק, המציע קצת יותר מ-28 כ"ס. משקל המסוק הוא 71 ק"ג והוא מסוגל לשאת מטען נוסף במשקל של עד 32 ק"ג. מדובר בכפול מהמשקל שה-RMax מסוגל היה לשאת. הממדים – פחות או יותר – נותרו דומים למוכר מהדגם הקודם, ובמקביל צריכת הדלק ירדה. בסה"כ מתיימר המסוק החדש של ימאהה להציע זינוק מהותי ביכולות לאומת ה-RMax היוצא.

ימאהה Fazer R

ימאהה Fazer R

בניגוד לשיטת העבודה ביפן, לפיה נמכרים המסוקים החקלאיים לחקלאים או לקבלנים, בארה"ב בוחנת ימאהה גישה שונה; בראד אנדרסון, ראש תחום כלי רכב בלתי מאוישים בימאהה ארה"ב הסביר בעת חשיפת המסוק החדש כי "ימאהה נכנסת לתחום חדש עבורה: שירותי ריסוס אוויריים; דהיינו: אנו נעניק שירותי ריסוס או דישון מן האוויר לכל מי שיידרש, כאשר כל המערך – כלי הטייס, החומרים והצוות המפעיל – יהיו משלנו. למעשה, עם הימאהה Fazer R החדש, נחליף את כובע מוכרי הציוד והכלים לכובע של נותני שירותים, שירותים חקלאיים במקרה זה".
ימאהה אכן הקימה צוותים של 2-3 עובדים מיומנים שאחראים על תפעול המסוק – בהתאם לחוקים המחמירים החלים בארה"ב. כך, למשל, חובה על כל מי שמטיס כלי טייס בלתי מאויש לעמוד בקשר עין רציף עם הכלי לכל אורך שהייתו באוויר, לכן המינימום הנדרש להפעיל מסוק שכזה הוא צוות של שני אנשים מיומנים, בוגרי ההסמכות הנדרשות בארה"ב.
בשלב ההשקה נחשף כי האיזור הראשון בארה"ב שבו מוצע השירות הייחודי של ימאהה הוא בעמק הנאפה שבקליפורניה, ממלכת כרמי היין המשובחים של המדינה. רוב החיבורים אל החקלאים נעשים באמצעות קבלני ריסוס והדברה 'רגילים', המציעים את השירות המיוחד ללקוחות שיעדיפו אותו – מסיבות שונות – על פני שירותי הדברה סטנדרטיים, קרי ממטוס רגיל או באמצעות כלים גלגליים.

ימאהה Fazer R

ימאהה Fazer R

במקביל לתחילת השירות הניתן באמצעות הימאהה Fazer R החדש, מפתחת ימאהה גרסה 'אזרחית' אותה תנסה להציע ללקוחות פרטיים ולחברות להפעלה עצמית; במקביל להליך קבלת האישור לכך, יכלול המסוק המיועד מערכות בטיחות נוספות, מתקדמות יותר, הוא יוכל לשאת עוד יותר משקל ויהיה ידידותי יותר לתפעול.
"הפרויקט מעורר עניין עצום" מסכם בראד אנדרסון מימאהה; "מה שאנחנו עושים בעמק הנאפה מעורר המון הדים ברחבי ארה"ב, ולא רק. מדובר בפיתרון יעיל למגוון רחב של יישומים, דוגמת המהפיכה בריסוס כרמים בלא מעט חוות כאן, שעד כה נעשה ידנית בשל תנאי שטח וסוגי צמחייה, כאשר קל לדמיין את ההתייעלות שכלי כזה מאפשר לחקלאים. אציין עוד כי אנו עובדם כבר בבחינות וניסויים בכמה מטעים מסוגים שונים, כאן בארה"ב, כמו גם בגידולי ירקות ייחודיים עם ה-Fazer R, ועד כה בהצלחה מרובה".

ימאהה Fazer R

ימאהה Fazer R

ומה לגבי הדברה בהיקפים נרחבים, בשטחים גדולים עם גידולים כמו סויה, חיטה, תירס וכיו"ב? על פניו מדובר כמובן בחוסר כדאיות בהשוואה לשיטות הקונבנציונליות כיום, הכוללות כוולן גרסה כזו או אחרת של מרסס עם מוטות רוחביים; המסוק קטן מדי, צר מדי וכמובן יכול לשאת כמות זעירה של חומר לעומת כל מרסס מוכר אחר. נזכיר עוד כי מחיר מרסס שכזה הוא לא ממש זול, בלשון המעטה: הגרסה הבסיסית של ה-RMax עלתה כ-86,000$ (יכולת טיסה לגובה כמה מטרים ומופעלת במישרין על ידי מפעיל הנמצא בקשר עין עם הכלי) כאשר הגרסאות המתקדמות ביותר, האוטונומיות לגמרי והמיועדות לבצע מספר פעולות (כולל צילום, ניטור, ריסוס, קרון הפעלה, כל המחשבים הנדרשים וכיו"ב) הוצעו כחבילות בעלות של כמיליון דולר (!!) ליחידה. לא ממש מתחרה במרסס המחובר לטרקטור הישן…

ימאהה Fazer R

ימאהה Fazer R

אבל, בימאהה מאמינים כי עם התקדמות הטכנולוגיה וירידת המחירים בעקבותיה, מדובר יהיה בכלי שיכול אף להפוך לשובר שוויון; גרסאות אוטונומיות של המסוק תוצבנה בשטחי חוות גדולות. המסוק יבצע עצמאית, ללא התערבות אדם, סריקות קבועות לצורכי צילום וזיהוי מפגעים (יובש, מחלות, גודל, צפיפות וכיו"ב) תוך כדי. למסוק דוגמת הימאהה RMax אין בעיה לגמוע למטרות אלו מרחקים עצומים – ואת הוא יודע כבר היום לבצע מהר יותר וזול יותר מכל כלי תחבורה אחר. אותו המסוק יוכל לתת מענה מידי לכל מפגע (הניתן לטיפול מאוויר) ולטפל בו בתחילתו, כאשר ממדיו טרם טפחו. כך למשל, אם לאחר סריקה מדגלה איזור נגוע במחלה, לדוגמא, המסוק יוכל להגיע אל אותו האיזור ולרסס אותו עצמאית, ולהמשיך במשימותיו מבלי לערב את החקלאי בנעשה, אלא בדיעבד. מסוקים כאלו יוכלו לבצע הדברות נקודתיות מדויקות, כך שלא צריך כמויות חומר גדולות, ואותו הדין לגבי דישונים. הטכנולוגיה כבר קיימת כיום. בסופו של יום – הכל תלוי במחיר המסוק; זה יצטרך לרדת בעשרות אחוזים בכדי שהמהפיכה האווירית של ימאהה תוכל להתממש. בימאהה מאמינים כי בתוך שנתיים כבר נראה כלי שכזה, שיענה על כל הדרישות ויוצע במחיר שישתלם לרכישה. ימים יגידו.