טרקטור חשמלי קומפקטי TYM
טרקטור חשמלי קומפקטי TYM

טרקטור חשמלי קומפקטי TYM

לא מזמן סיפרנו לכם על תוכניות הטרקטור החשמלי של ג'ון דיר והעניין הרב שהפרויקט מעורר. אבל, בעוד שעם ג'ון דיר מדובר בטרקטור בינוני+ בהספקו ובגודלו, הרי ש-TYM הקוריאנית, מומחית בייצור טרקטורים קומפקטיים ותחרותיים במחיריהם, מפתיעה עם כלי קטן, פשוט וזול הרבה יותר.
במהלך תערוכת החקלאות הגדולה שנערכה זה עתה בצרפת – SIMA 2017 – עמד בדוכן TYM, כמעט נחבא אל הכלים, אב טיפוס של טרקטור קומפקטי חשמלי לגמרי, מתבסס על שלדת, מכלולי ומרכב ה-TYM T293, כאשר השם עודכן ל-T293EV, מלשון Electric Vehicle. מה שנראה במבט ראשון כעוד טרקטור קומפקטי מתברר כטרקטור חשמלי פועל ועובד, המוגדר כאב טיפוס הנמצא בשלבי ניסוי ובחינה. אנשי TYM ממעטים במסירת פרטים אך מבחינת הכלי עצמו קל להבחין בחלל שבטרקטור הסטנדרטי היה מלא במנוע דיזל ומיכל דלק, מכיל כאן ערכת מצברים ומנוע חשמלי.

טרקטור חשמלי קומפקטי TYM

טרקטור חשמלי קומפקטי TYM

המעניין בכלי הוא בכך שכל מכלולי ההינע והעברת הכוח, ולמעשה – כל הטרקטור – נותרו ללא שינוי ואינם פיתוח ותכנון חדש, מה שכמובן מאוד מקל על קביעת מחיר תחרותי. יחידת המנוע החשמלי מייצרת 20 קילו-ואט (כ-27 כ"ס) והיא מעבירה כוחה את תיבת ההעברה וההילוכים הסטנדרטית, המכאנית והמוכרת של הטרקטור. ב-TYM טוענים כי אב הטיפוס מסוגל כבר עתה לפעול במשך 5 שעות בין טעינות, למרות שלא ברור באילו רמות עומס ותפקוד. נתון זה עוד יכול לעלות עד להשקת מוצר מוגמר.
וזה אכן מתוכנן להגיע – כאשר בשלב זה לא מדווחים ב-TYM מהו לוח הזמנים המתוכנן. המעניין בסיפור הוא הצהרת החברה כי בכוונתה "להציע בקרוב טרקטור חשמלי עממי וזול, שייוצר בכמויות גדולות ובאופן סדרתי, וישווק לצד הטרקטורים המונעים במנועי דיזל המוכרים של החברה", זאת אומרת: בקרוב נראה מוצר מוגמר בהחלט מעניין, אם אכן היצרנית תעמוד ביעדיה והבטחותיה וכלי שכזה יתחרה במחיר ובתחזוקה אל מול טרקטור דומה בגודלו, המונע באמצעות מנוע דיזל מוכר. המותג TYM מיוצג בארץ על ידי חברת אגרו תמיר מכפר תבור