,

באופן אישי: מחמאה למחאה – סיכום השבוע בחקלאות

מאת: אמיתי גזית, עורך אופק-ישראל

ביום שלישי בבוקר התקשרה אליי נגה ניר-נאמן, ההיא מערוץ 10. היא לא מכירה אותי, אך כתבה בה חשפנו באופק-ישראל את השיטה באמצעותה רשתות השיווק סוחטות את החקלאים עוררה את התעניינותה. היא ביקשה לראיין את החקלאי שמסר לי חשבונית הממחישה את הדברים, משהנ"ל סירב משום שחשש לפרנסתו הראיון נגנז. ב-3 תוכניות רדיו דווקא יצא לפועל ראיון איתי באותו עניין.
התמונה להמחשה ברורה למדי, לא?...

אני מספר זאת משום שאני חש כי זעקתם של החקלאים סוף-סוף מוצאת אוזן קשבת באמצעי התקשרות, ודרכם בציבור ברחב. אני מאמין כי גם הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות יאזינו למחאה, שהרי בעידן הנוכחי הרייטינג וזמן המסך הם אלה שגורמים לחברי כנסת ושרים לאמץ עמדות ולהיאבק (לפחות למראית עין) למענן.
בדרך כלל, ענף החקלאות לא מעניין איש, לא את אמצעי התקשורת ולא את הפוליטיקאים. מחאת הפלפלים שהגיחה בתחילת השנה עם הסרט של ברק אומגה והשווקים של "חקלאות חברתית ישירה", הצליחה למשוך תשומת לב משום שמוביליה הצליחו בחכמה לקשור אותה לסוגיית יוקר המחייה, וכשמדובר בכסף שיוצא מהכיס שלנו הסיפור כבר מעניין.
עיצוב: סטודיו בהיר

החקלאי שסירב להתראיין לערוץ 10 מסר לי חשבונית שקיבל מהמשווק שלו, וכמותה הוא מקבל מידי חודש. כבר זמן רב אני מנסה לשים ידי על חשבונית כזו, אך פחדם של חקלאים מתגובת רשתות השיווק סיכל כל ניסיון כזה. גם מושא הכתבה הפעם חשש מאוד ולכן מחק כל סימן שעלול להסגיר אותו.
בחשבונית מפורט הסכום שאמורה רשת השיווק לשלם עבור קילו תוצרת, ואחר כך הניכויים השרירותיים המרגיזים שהיא מפחיתה- 20% הנחה, שימוש באריזות, ודמי סבלות. בשורה התחתונה התוצרת נמכרה בהפסד.
גם המחיר לקילו תוצרת, נקבע באופן בלעדי על ידי הרשת, כשמחירון התקליט המושמץ של מועצת הצמחים משמש מסך עשן המטשטש כל יכולת לבחון את מצבו האמיתי של השוק.
אבל לא רק המחירים הנמוכים שמשלמות הרשתות מרגיזים, אלא במיוחד התנהלותם הכוחנית- למשל כשמשאית עם תוצרת מגיעה למרלו"ג הם דורשים לקזז ממחיר התוצרת משום שלטענתם היא פגומה, ביודען כי החקלאי כבול וחייב להסכים להצעה המגונה.
את הכתבה המלאה והחשבונית תוכלו למצוא כאן

הוכחה נוספת כי מחאת החקלאים זוכה לתמיכת הציבור אני רואה בעובדה כי כתבה אחרת שלנו בה סקרנו את שוקי האיכרים ברוח "חקלאות חברתית ישירה" הייתה הניצפת ביותר החודש, וזכתה לעשרות שיתופים כולל מאתר החדשות וואלה, והאתר לבני הגיל השלישי מוטקה.
חקלאות העתיד? שיווק ישיר ללקוחות!

כדי להתעדכן בשוקי איכרים, ואולי אף להציע את מרכולתכם בהם כנסו לכאן
חקלאים בשוק האיכרים; תחילתה של מהפיכה?

החודש דווחנו גם על שוק איכרים חדש שיופעל בימי שישי במתחם החניה של הנתיב המהיר החל מיום שישי שיחול ב-12.12, ומתיימר להיות הגדול מסוגו בארץ. הסיפור המלא כאן

מתחם חניית הנתיב המהיר לת"א; בקרוב יקום כאן שוק איכרים נוסף

מתחם חניית הנתיב המהיר לת"א; בקרוב יקום כאן שוק איכרים נוסף

עוד יוזמה שצוברת תאוצה בשנה-שנתיים האחרונות היא חקלאים, לרוב אורגניים, המשווקים את תוצרתם ישירות לבית הלקוח. אם עד עתה השירות שימש בעיקר צרכנים של מזון אורגני, אולי כעת עם המאבק על פערי התיווך אוכלוסיה נוספת תיחשף אליו ותמצא בו פתרון ודרך לעקוף את הרשתות.
הכתבה כאן, חקלאים המעוניינים להצטרף לרשימה מוזמנים לעדכן אותי במייל

בברכה,
אמיתי גזית
עורך אתר אופק ישראל