, ,

"הרוסים באים" – השלב הבא

לאחר הצהרת כוונות וחשיפת תוכניות עולה יצרנית המיכון החקלאי הרוסייה שלב בכוונה להסתער על שווקי מערב אירופה

רוסטלמאש (Rostelmash) הרוסייה ממשיכה במהלכיה להפוך ליצרנית מיכון חקלאי משמעותית במלוא העוצמה ועל פי הצהרותיה; למי שלא בקי בפרטים הנה תזכורת קצרה: רוסטלמאש הוקמה ברוסיה ב-1929 כחברה ממשלתית שייצרה ציוד חקלאי מגוון. עם השנים התמחתה החברה יותר ויותר בייצור קומביינים לתבואות, ואלו זכו בכל מדלית איכות ותרומה לאומה האפשריות ברוסיה – אך נודעו במערב, בפרט בצפון אמריקה שם המתמקד עיקר הייצוא – ככלים באיכות נוראית, הנדסת אנוש מזעזעת ואמינות שהולידה אינספור בדיחות. לזכות הקומביינים ייאמר שלטרקטורים מתוצרת רוסטלמאש לא היה שם טוב יותר… למרות זאת נחשבת רוסטלמאש לאחת מיצרניות הקומביינים הגדולות בעולם, כאשר כבר בשנת  1984 ייצרה את הקומביין ה-2 מיליון שלה. מכירות רוסטלמאש צומחות מדי שנה ב-15-20% במהלך השנים האחרונות.

לאחר נפילת ברית המועצות עברה החברה בהדרגה לידיים פרטיות והפכה פרטית לגמרי בשנת 2000 עם רכישת כל מניותיה על ידי 3 אנשי עסקים רוסיים, בראשם קונסטנטין בבקין. הבעלים החדשים החלו מיד בהשקעות נרחבות לשיפור רמת הייצור, בקרת האיכות, רכישת טכנולוגיות מתקדמות, רכישת ידע ושכירת מומחים ובעלי מקצוע מחברות מערביות. השיא היה עם רכישת וורסטיל (Versatile) הקנדית בסוף 2007 – מומחית בעלת שם בייצור טרקטורים כבדים (בין היתר פירקיים), קומביינים, מרססים וציוד לעיבודי קרקע. וורסטיל החלה בייצור טרקטורים כבדים פירקיים – הפוך מההיסטוריה של רוב יצרניות הטרקטורים – והתפתחה עם השנים לייצור טרקטורים "קטנים" יותר, קרי: סטנדרטיים, בהם הגלגלים האחוריים גדולים מהקדמיים ושאינם פירקיים, ועם הינע קדמי הניתן לשילוב.

ביולי האחרון סיפרנו לכם על כוונת רוסטלמאש להתחיל ולייצר את הטרקטורים של וורסטיל (גם) ברוסיה, עבור השוק הרוסי הענק אך גם למטרות ייצוא לאירופה. לא מעט יצרניות רוסיות או מהגוש הסובייטי לשעבר ניסו ומנסות לחדור אל השוק המערב אירופאי עם הציוד החקלאי שלהן, אך ניתן לומר באופן גורף למדי שעד כה ללא הצלחות מיוחדות. הפער הקיים בין הסטנדרטים לאיכות, ביצועים וטכנולוגיה מתקדמת בין יכולות המפעלים במזרח אירופה ואסיה לעומת הסטנדרט האירופאי כנראה קשה לגישור. מסיבה זו, סביר להניח, בחרו ברוסטלמאש ללכת על נוסחה מוכרת ומוכחת, ולהעתיק את ייצור הטרקטורים הכבדים לרוסיה – במקביל לייצור בקנדה, המיועד לשוק הצפון אמריקאי. איכות הכלים של וורסטיל היא מוכחת ובצפון אמריקה הם נחשבים כמתחרים שווים מול מיטב תוצרת צפון אמריקה בתחום הטרקטורים הכבדים: ג'ון דיר, קייס, ניו הולנד וצ'לנג'ר (במידה מסויימת גם מול קלאאס ופנד האירופאיות).

עתה מודיעה החברה על הקמת מפעל ייצור חדש בשטח של 140 דונם, מתוכם 42 דונם מקורים (אולמות ייצור) המתיימר להיבנות על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום. המפעל מוקם בסמוך למטה החברה בעיר רוסטוב-און-דון שבדרום-מערב רוסיה. על פי החברה מדובר בהשקעה ראשונית של 30 מיליון יורו והוא מוגדר כ"פרוייקט ייצור המיכון החקלאי השאפתני אי פעם ברוסיה", ככל הנראה ובפרט בשל ציוד הייצור המתקדם. על פי הודעת החברה המפעל יגיע לתפוקה מלאה בשנת 2023 ויוכל לייצר מגוון כלים שונים במקביל. עיקר הדגש יושם על ייצור הטרקטורים ה"קומפקטיים" יותר של וורסטיל – סדרה Nemesis שפותחה בשיתוף ועבור קובוטה היפנית (המשווקת אותה תחת שם המותג קובוטה, כסדרה M8. רוסטלמאש מייצרת טרקטורים של וורסטיל ברוסיה מאז 2009 כאשר מפעל ייעודי לכלים הפירקיים הוקם ב-2016, אך היו אלו כלים שיועדו בעיקר עבור השוק הרוסי (שווקו תחת המותג רוסטלמאש) ורוב המלאכה היתה הרכבת חלקים שיובאו מקנדה, ולא ייצור עצמי. המפעל החדש מתיימר לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום, כאמור, ולייצר חלקים רבים בעצמו, מה שיוזיל את העלות עוד יותר ביחס לייצור – וייבוא – מקנדה.