,

JCB (שוב) מנפצים את שיא המהירות לטרקטורים

בפעם השנייה בתוך חצי שנה קובעת יצרנית הצמ"ה והטרקטורים החקלאים הבריטית JCB – יחד עם רוכב המירוצים גיא מרטין – שיא מהירות לטרקטורים

יצרנית הצמ"ה הבריטית הנודעת JCB, המייצרת גם את הטרקטורים החקלאיים הייחודיים המוצעים תחת הסדרות Fastrac 4000 ו-Fastrac 8000, בשיתוף רוכב המירוצים הבריטי גיא מרטין (Guy Martin), קבעו שיא מהירות עולמי לטרקטורים – זו פעם שנייה בתוך כחצי שנה. השיא המדהים – 217.57 קמ"ש – נקבע בשדה התעופה Elvington ביורק בנוכחות אנשי ספר השיאים של גינס, והוכר על ידם. מדובר בלא פחות מניפוץ השיא הקודם שעמד על כ-167 קמ"ש "בלבד"… השיא החדש הוא ללא ספק מליגה אחרת לגמרי.

גיא מרטין, הנהג שובר השיא, לצד המפלצת הצהובה מיד לאחר קביעת שיא המהירות

ג'י.סי.בי פיתחה – על בסיס הטרקטור שקבע את השיא הקודם – את ה-Fastrac Two שכמו קודמו אכן מתבסס על ג'י.סי.בי פאסטראק סדרתי מסדרה 8000, מן הסתם לאחר אינספור שינויים, עדכונים והתאמות. עיקר השינויים שבוצעות בטרקטור העדכני מתייחסים לשיפורים נוספים באווירודינמיות ובמקביל בהורדת המשקל; על פי היצרנית קיזזו מהנדסי הפרוייקט 10% ממשקלו של הדגם הקודם. הטרקטור המעודכן, שובר השיא, שוקל כחמישה טון ברוטו.

יש לציין כי השיא הרשמי – כ-218 קמ"ש – נקבע ממוצע של נסיעה הלוך וחזור (1 ק"מ לכל כיוון) במסלול ההמראה בו הוא נקבע, והוא אינו שיא המהירות האבסולוטי אליו הגיע הטרקטור; במקרה זה מדובר בלא פחות מ-247.47 קמ"ש (!!) שנמדדו לטרקטור לפרק זמן קצר. המנוע נותר דומה למנוע שהניע את הגרסה הקודמת, קרי: מנוע JCB משופר. זהו מנוע 6 צילינדרים בנפח 7.2 ליטר המייצר כאן 1,016 כ"ס ומומנט מרבי של כ-255 קג"מ.

נזכיר כי היה זה רעיון של יו"ר והבעלים של ג'י.סי.בי, הלורד באמפורד, להציע טרקטור מהיר במיוחד, שיצליח הן במשימות החקלאיות הקלאסיות בשדה, והן בנסיעות על הכביש הציבורי. JCB פאסטראק – התוצאה – נחשב מאז לסיפור הצלחה, למרות שנדרשו שנים ארוכות עד שטרקטורים נוספים הציעו מהירויות נסיעה של 60 קמ"ש, כמוהו, כאשר חלק מהדגמים השיגו אף 80 קמ"ש ויותר – מה שנותר שיא לטרקטורים סדרתיים עד היום. אין ספק, אם כן, שקביעת שיאי מהירות כגון אלו הם מצויינים ליחסי הציבור של המותג, ואין כמו מהירות למשוך קהל. הידיעה אודות קביעת שיאי המהירות פורסמה בכלי תקשורת רבים ומובילים בעולם, רובם לאו דווקא מתחום החקלאות. אמרה ידועה קובעת ש"המירוצים משביחים את הגזע". מי יודע, אולי היא נכונה גם ביחס לטרקטורים?…