, , ,

130 קמ"ש! שיא עולם במהירות לואלטרה

Valtra Speed Record
רק עתה שחררה ואלטרה הפינית את המידע הרשמי: טרקטור מתוצרתה שבר את שיא העולם למהירות בטרקטורים, לאחר שהשיא הוכר רשמית על ידי 'ספר השיאים של גינס'. האירוע התרחש ב-19 לפברואר במסלול שדה תעופה נידח בפינלנד בשם שלא ניתן לתרגום – Vuojarvi. אורכו 2,300 מ' ובמרכזו מקטע באורך 50 מטרים – שם בוצעה המדידה. אנשי ספר השיאים של גינס נכחו בזמן קביעת השיא, וכאמור רק עתה השיא נרשם והוכרז באופן רשמי: כ-130 קמ"ש!
Valtra Speed Record
הטרקטור ששבר את שיא המהירות הוא ואלטרה T234 – גרסת העל בסדרה T החדשה של ואלטרה, המצויד כסטנדרט במנוע Sisu-Power בנפח 7.4 ליטר המייצר עד 250 כ"ס מקסימאליים (עם Boost). בואלטרה מדגישים בגאווה כי לא בוצעו כל שינויים מכאניים מהותיים במנוע, בנפחו או במבנהו, ועיקר השינויים נערכו במחשב ניהול המנוע ובתזמוני ההצתה. בואלטרה לא מגלים כל פרט נוסף לגבי ההתאמות או השיפורים הנוספים שבוצעו בטרקטור, אך ידוע כי גל ההינע נשבר באחד מניסיונות קביעת השיא המוקדמים, ומן הסתם הוחלף במחוזק. לא ברור גם האם בוצעו שינויים בתיבת ההילוכים ולאיזה גובה סל"ד המנוע הגיע – או ההספק המרבי. על פי ספר השיאים של גינס מדובר אם כן במנוע סטנדרטי, ששופר וטופל כאמור רק בתחום המחשוב והאלקטרוניקה.
Valtra Speed Record
מה שכן ברור הוא שלמעט הטיפול הממוחשב והאלקטרוני במנוע, לא נגעו בואלטרה במרכב, בסרנים, בולמי הזעזועים ועוד. "כמעט מקורי". הצמיגים, לעומת זאת, אינם צמיגי טרקטור סטנדרטיים כפי שאנו מכירים, אך בהחלט צמיגים השייכים אל בין רשימת התוספות של טרקטור זה. מדובר ב-Nokian Hakkapeliitta TRI המיועדים לשרת על טרקטורים, כלי צמ"ה וציוד יערנות בתנאי חורף קיצוניים, דהיינו: שלג, קרח וקור קיצוני. צמיגים אלו מותאמים במיוחד לעבודה בתנאים דנן, הן מבחינת האחיזה, הן במבנה שלהם, בגמישותם ועוד.
Juha Kankkunen
כנהג נבחר לא פחות ולא יותר מיוהא קנקונן (Juha Kankkunen) הפיני – חקלאי במקור ובהווה ו-4 פעמים אלוף העולם במרוצי ראלי, שבשפה עממית יותר ניתן להכתירו כאחד הנהגים הטובים בעולם, בכלל. קאנקונן הוא כיום בן 56 וזכה באליפות העולם בראלי ב-1986, 1987, 1991 ו-1993. הוא זכה באינספור מרוצים נוספים מעבר לתחום הראלי התחרותי, בהם מרוץ הפריז-דאקאר היוקרתי (ב-1988), 'אלוף האלופים' – מירוץ בין נהגים מובילים ממבחר קטגוריות – ב-1988 ו-1991, ולאחר פרישתו קבע שיאי מהירות עולמיים בנסיעה על קרח; ב-2007 קבע כ-322 קמ"ש בבנטלי קונטיננטל GT וב-2011 קבע שיא עולם לנסיעה על קרח …עם רכב פתוח, עם בנטלי קונטיננטל סופר ספורט: כ-331 קמ"ש. ביצים יש לבחור, ללא ספק, וגם יכולות. במקור קנקונן גדל בחווה גדולה בפינלנד, בה הואט מבלה כמחצית השנה עם משפחתו כיום, כאשר את המחצית השניה הוא מעביר בביתו שבנסיכות מונאקו.
לאחר קביעת השיא רואיין קנקונן וצוטט כמדווח כי הופתע מאוד מיציבותו של הטרקטור במהירויות כאלו; "ביצעתי כבר כמה וכמה נסיעות לקביעת שיאי מהירות במכוניות, וזו היתה הפעם הראשונה בה ניסיתי זאת עם טרקטור" אמר אלוף הראלי. "הטרקטור והצמיגים עבדו מצוין ביחד – למרות תנאי האקלים שלא היו קלים".
ולתוהים למה כל זה מועיל? מעבר לטיעונים כי מדובר בהישג מרשים עבור טרקטור כמעט מקורי, שמבחינה מכאנית לפחות לא שונה מהטרקטור שתוכלו לרכוש עבור המשק או החווה שלכם, וכמובן ההישג המרשים עבור הצמיגים הסטנדרטיים, מדובר ביחסי ציבור מצוינים. הנה, קראתם את הסיפור עד כאן…