גיא מרטין והמפלצת שוברת השיאים
,

הטרקטור המהיר בעולם (וידאו)

166 קמ"ש עם טרקטור! שיא עולם

לפני קצת יותר משנה קבעו מגישי תוכנית הרכב הבריטית הפופולרית Top Gear שיא עולם במהירות עבור טרקטורים. אז קבע טרקטור מיוחד שנבנה למען קביעת השיא כ-140 קמ"ש, וההישג הוכר באופן רשמי על ידי נציגי ספר השיאים של גינס. על השאלה "למה?" ענו עורכי התוכנית משהו בסגנון "זו תרומתנו צנועה לעידוד נסיעה מהירה יותר של טרקטורים על הכביש – מאחר וכיום הם מעכבים את התנועה…". די הגיוני, אם חושבים על זה.
יש לציין שכמו פחות או יותר כל אובייקט מכאני – גם עם טרקטורים מנסים בני האדם לקבוע שיאי מהירות כמעט מאז שכלים אלו קיימים, למרות שמדובר בתכונה שהיא מהפחות חשובות אצל טרקטור חקלאי. אבל, אם אפשר – אז למה לא? השיא הקודם שקבעו אנשי Top Gear ניפץ שיא קודם לו, אותו קבעו ב-2015 בפינלנד יצרנית הטרקטורים ואלטרה והחקלאי הפיני יוהא קנקונן שבמקרה היה בין היתר ארבע (!) פעמים אלוף העולם במירוצי ראלי למכוניות.

גיא מרטין והמפלצת שוברת השיאים

גיא מרטין והמפלצת שוברת השיאים

גם הפעם חברו יצרנית טרקטורים – הפעם JCB, בהתייחס כמובן לסדרת ה-Fastrac שלה – עם נהג בעל שם, ובמקרה דנן מדובר בגיא מרטין (Guy Martin), רוכב מירוצים בריטי אמיץ ומוכשר שקנה את עולמו במירוצי הכביש הנודעים לשמצה של האי מאן שבאנגליה – מירוצים הנחשבים למסוכנים, למהירים ולמופרעים המתקיימים כיום. מרטין הפך במקביל לכוכב טלוויזיה ולמגיש מצליח, כך שהכל התכנס באופן הגיוני לקראת שבירת השיא.

למעשה, הטרקטור שנבחר לשמש כבסיס לכלי המשופר המיועד לשבור את שיא המהירות היה בעצם שניים ששולבו יחד לכדי מכונה אחת: Fastrac מסדרה 4000 ומסדרה 8000, טרקטורים שנודעו (כמו סדרות נוספות של היצרנית) ביכולות הנסיעה המהירה שלהם על כביש ציבורי – 60 ואף 80 קמ"ש, תלוי בגרסה; זאת כערך מוסף עבור חקלאים שנאלצים להוביל ציוד או תבואות מהשדה אל החווה או בית האריזה למרחקים גדולים יחסית, הכוללים גם נסיעה על כביש ציבורי. מכאן שניתן להבין את העניין השיווקי שיש ל-JCB בקביעת שיאי מהירות, מאחר והמהירות היא אחד מהמאפיינים המבדלים את טרקטורי המותג הבריטי הצהוב מרוב הטרקטורים המתחרים.

הטרקטור קובע השיא מבוסס על טרקטורים סטנדרטיים שמכלולים שלהם (של שתי הסדרות) שולבו בכלי אחד, שמן הסתם עבר התאמות ושיפורים משמעותיים. המנוע הוא אותו מנוע DieselMax שישה-צילינדרי של JCB בנפח 7.2 ליטר, רק שכאן הוא מייצר 1,000 כ"ס (!) לאחר שיפור מעמיק, ומומנט מרבי כמעט בלתי נתפס של כ-255 קג"מ. מעבר לשיפור הדרמטי בהספק המנוע, הוחלפה גם תיבת ההילוכים המקורית (גיר רציף) בתיבה ידנית עם 6 הילוכים, כמובן עם יחסי העברה ארוכים משמעותית. בכדי לחסוך במשקל הוסרה כל המערכת ההידראולית, יחידת הזרועות האחוריות, משקולות ועוד חלקי פח שהוחלפו בחיפויים מחומרים מרוכבים קלי משקל. בסעיף השיפור האווירודינמי נמנים הנמכת הקבינה ב-20 ס"מ והיצרותה ב-30 ס"מ בהשוואה למקור, בסדרה 4000. כל החזית הונמכה וקיבלה תוספות חיפוי להקטנת שטח הפנים להקטנת ההתנגדות לרוח, ובשל כך הועברו המצננים מן החזית אל צידי הטרקטור.

השיא נקבע בשדה התעופה אלווינגטון שבסמוך ליורק, כאשר שעוני העצר הראו 103.6 מייל לשעה – כ-166 קמ"ש! מעניין היכן ייעצר – אם בכלל – המירוץ אחר המהירות בעולם הטרקטורים…