,

הדברה ביולוגית – תוצרת בית

האתר בוא אתם מבקרים עוסק בהגדרה במיכון ובציוד חקלאי; פה ושם אנו חורגים ממנהגנו ומדווחים על נושאים שאינם 'ברזלים, צנרת ומכונה', והמקרה שלפנינו בהחלט שווה חריגה כוז מהקו המקובל.
הדברה ביולוגית, או כל סוג של הדברה מתקדמת שמטרתה למזער הכנסת רעלים למזון שאנו אוכלים, הנו תחום רחב, חשוב וההופך משמעותי יותר ויותר. לא נדון כאן בהתפתחויות ובמגמות בתחומי ההדברה הביולוגית; אבל, בהחלט נשמח להכיר לכם כלים להדברה ביולוגית תוצרת הארץ, עם אמצעים פשוטים יחסית שכל אחד יכול ליישם בביתו, בחצר או בשדה, ושתוצאותיה הן בגדר Winn-Winn לכולם: לטבע, לבעלי החיים, לסביבה ולנו החקלאים. מעבר לעובדה שמדובר בשיטות ידידותיות שאף יכולות להסב הנאה וסיפוק לכל חובבי הטבע באשר הם.
אורי קראוזה הנו אגרונום שמאמין בשיטות הדברה ביולוגיות, ומציע אמצעים פשוטים ליישום והתקנה ביתיים שלא רק יעזרו בהדברת מזיקם באופן ידידותי ובלתי מזיק, אלא גם יתרמו לטבע ולסביבה שכן מדובר בהענקת 'בית' לבעלי חיים שחלקם בסכנת הכחדה והנם מינים הדורשים הגנה.
קרוזה מציע דרך אתר האינטרנט שלו מגוון רחב של תיבות קינון לציפורים היכולות לסייע להדברה ביולוגית, להתקנה בחצר, בגינה או בשדה. התיבות בנויות להתאמה לסוגי ציפורים מסוימות המתאימות להדברת מזיקים, ובמקביל הוא מציע מתקני האכלה לציפורים – במטרה למשוך אותן לאיזור, ו'בתי חרקים' – המיועדים למשוך ולאפשר ריבוי של סוגי חרקים מסויימים.

מתקן האכלה לציפורי שיר (בתמונה: ירגזי מצוי)

התיבות, מתקני ההאכלה ו'בתי החרקים' מיועדים, בין היתר לירגזי – ציפור יציבה בארץ, בתפוצה כלל ארצית אשר ניזונה מכמויות עצומות של חרקים (כנימות, עשים, ביצי חרקים וזחלים של חרקים קטנים). הירגזי משמש גם להדברת זחל תווי התהלוכה המצוי בחורשות ויערות עצי אורן בארץ; מתקן לעטלפי חרקים – המאפשר לינה ומחסה לעטלפים הצדים כמויות גדולות של חרקים מזיקים; 'בית חרקים' – למשל עבור מושית השבע ('פרת משה רבנו') האוכלת כנימות וזחלי עשים; בית ל'ארינמל' – חרק אחר הטורף כנימות וזחלי עשים וכיו"ב.
התקנת תיבות קינון בגינה או בתי חרקים תורמת לא רק לחקלאי, שנהנה מהדברה ביולוגית שכמובן אינה מלווה בזיהום, רעלים או מפגעים אחרים, אלא גם לסביבה ולטבע, על ידי עידוד ועזרה לסוגי ציפורים וחרקים להתרבות ולקנן בבטחה. היופי וההנאה שבקבלת ציפורי שיר בחצר ובגינה הם בגדר בונוס מבורך.
לפרטים נוספים ניתן להיכנס לחנות שבאתר של אורי (https://www.birdsandgardens.co.il/Shop) או לפנות אליו בטלפון (052-8523868) או בדוא"ל (ori@birdsandgardens.co.il).

'בית' לחיפושית מושית השבע ('פרת משה רבנו')