מסי פרגוסון MF 6718 S
, , ,

מסי פרגוסון בישראל – נוסטלגיה?

מי לא מכיר? דגמים כמו ה-MF135 אחראים במידה רבה לבניית האגדה שנקראת 'מסי פרגוסון'

מי לא מכיר? דגמים כמו ה-MF135 אחראים במידה רבה לבניית האגדה שנקראת 'מסי פרגוסון'

לא צריך להיות חד חושים במיוחד, או חובב אדוק של מותג המיכון החקלאי הנודע מסי פרגוסון (Massey Ferguson) בכדי לשים לב שבשנים האחרונות המותג הולך ונעלם מישראל, עד כדי התנדפות מלאה בשנה-שנתיים האחרונות. גם בשדות, במטעים ובפרדסים נראים פחות ופחות האדומים של 'פרגוסון', עד כדי שמפגש עמם הפך לדבר נדיר. ולא מדובר בדבר של מה בכך; איך זה קרה? ניסינו לברר.
מסי פרגוסון הוא שם ומותג שכל חקלאי מכיר, ורבים מאוד גדלו עליו כאן בישראל. "חיילים ותיקים אף פעם אינם מתים, הם רק נמוגים" צוטט בשעתו הגנרל דאגלס מק'ארתור; למרות שככל הנראה לא לכך התכוון, הרי שאמרה זו יכולה להיאמר כפרפרזה לא רעה בהקשר להיעלמות המותג הנודע מסי פרגוסון מישראל. זיכיון יבוא מסי פרגוסון נמצא מזה שנים בידי קומסקו; קומסקו היא כיום מיבואניות הציוד מכני הנדסי הגדולות בישראל, בעיקר הודות לרישיון הייבוא והשיווק של ציוד JCB הבריטי. אם בשנים האחרונות עוד פה ושם נמכרו מכבשי חציר מתוצרת המותג הקנדי במקור, הרי שלאחרונה גם סוג מיכון זה נעלם מהיצע היבואנית אצלנו ובעצם, כמעט מבלי שנשים לב לכך, אין כיום כל ייצוג למסי פרגוסון בישראל ואין ציוד או טרקטורים מבית המותג האדום הנמכרים כחדשים בארץ.

מוותיקי הישוב; MF35 היה למחזה מוכר ומוערך בקרב כל חקלאי בישראל, ורבים גדלו - תרתי משמע - על טרקטור כזה

מוותיקי הישוב; MF35 היה למחזה מוכר ומוערך בקרב כל חקלאי בישראל, ורבים גדלו – תרתי משמע – על טרקטור כזה

היעלמות מסי פרגוסון מהארץ התרחשה בהליך איטי אך עקבי, כמעט מתחת לראדאר, בלי רעש והדים – מצב העומד בניגוד מוחלט לגודל המותג בכלל, להשפעה ארוכת השנים שהיו לכלים של מסי פרגוסון בארץ בפרט, ולחלק הבלתי נפרד שהיה למותג האדום הוותיק והמפורסם בבניית החקלאות בישראל – בעיקר בקרב בני המושבים. לא פחות. אז עם כאלו אמוציות המעורבות בסיפור, פנינו אל הגורמים הרלוונטיים, וגילינו סתירות ו…שתיקה רועמת.
שאלה פשוטה בנושא זה ליבואן המקומי ובמקביל – למטה החברה באירופה הציף מערכת שתיקות, התעלמות, מידע סותר, הודעות מוזרות ועובדות שבסופן ניתן לומר שאכן, אין כיום יבוא של המותג לישראל, ואכן – אף אחד לא נותן תשובה פשוטה למה וכיצד הגענו לכך. וכן – יש עדיין יבואן רשמי. גם אנחנו יצאנו מבולבלים… אז מה בכל זאת קרה?
פנינו לחברת קומסקו מספר פעמים בשאלה בדבר תוקף הזיכיון והמצב בפועל, בעיקר לנוכח העובדה שהמותג מסי פרגוסון נעלם מאתר היבואנית ומזה מספר חודשים אין לו כל אזכור באתר. לצערנו איש מההנהלה לא נענה או הגיב לשאלותינו. במחלקות השירות והחלפים אצל היבואנית הודו שאין להם מושג לגבי ייבוא מוצרים חדשים (?!?) אך הם עדיין מספקים חלפים על פי דרישה למוצרי המותג בישראל. משיחות עם יבואנים מתחרים וכמה מוותיקי ענף המיכון בארץ עלה כי חתול שחור עבר ככל הנראה בין היצרנית ליבואנית, כאשר כל מי ששוחחנו אתו בנושא דווקא גיבה את היבואנית שכעסה מאוד בשעתו בשל בעיות אמינות קשות ממנה סבלו סדרות טרקטורים וציוד נוסף שהגיע לכאן. ממה ששמענו למדנו כי משלחות מטעם היצרנית אף ביקרו בארץ מספר פעמים במהלך השנים האחרונות, ושמעו מרבים (בעיקר מלקוחות…) על בעיות האמינות והשירות של הכלים, ועל הקושי מצד היבואנית לספק שירות ראוי ומענה ללקוחות – שחלקם, כך נאמר, כעסו מאוד, בלשון המעטה. גורם אחר איתו דיברנו "האשים" בדרדור המצב את העובדה שסדרות מסויימות יובאו לכאן מברזיל, כאשר הסתבר שמדובר אולי בציוד תחרותי במחיר, אך מאיכות ייצור והרכבה ירודה, וכפועל יוצא – עם בעיות אמינות קשות. במקביל, ניסיון לייבא לכאן טרקטורים גדולים וחזקים יותר נכשל אף הוא, בעיקר בשל בעיות עם מצמדים, מכאניקה וחשמל שדרדרו את תדמית המותג עוד יותר מטה. השם הטוב של מסי פרגוסון, שם שנבנה על ידי דגמים מיתולוגיים כמו ה-135 וה-165, הלך ונשחק, עד כדי איבוד חסד הנעורים ותדמית האיתנה.

טרקטור מסי פרגוסון למטעים (בתמונה: דגם ה-MF 3650F)

טרקטור מסי פרגוסון למטעים (בתמונה: דגם ה-MF 3650F)

בחיפוש באתרים רשמיים של מסי פרגוסון, כמו גם בפנייה רשמית עולה כי קומסקו היא עדיין זכיינית המותג אצלנו, אך אין כל ייבוא חדש. ואז התחלנו לנסות ולברר במסי פרגוסון מה קרה, מה מצב המותג כיום והאם יש לו בכלל עתיד בישראל (שמא יש יבואן חדש "בקנה", או שההדורים יושרו?).
בסופו של הליך שערך למעלה משלושה חודשים וכלל אינספור תכתובות בדוא"ל, הועברתי סוף סוף אל פול דאודסוול, מנהל אחראי על מרכז ומערב אירופה בקונצרן AGCO. בהתכתבות בינינו הוא חזר על כך ש"ל-AGCO הסכם זכיינות והפצה בפועל עם חברת קומסקו בישראל, בדבר אספקת תמיכה ושירות למוצרי מסי פרגוסון הפועלים/נמצאים בישראל". לשאלתי בדבר היעדר כל פעילות מכירתית של מסי פרגוסון בארץ, מה בדבר חידוש הייבוא – אם וכאשר, ואיך – בניגוד לדבריו – יש היעלמות כל זכר למותג באתר היצרנית – לא נענתי. שירותיות אינה ככל הנראה בראש רשימת הערכים של המותג הזה כיום.
אז מהי השורה התחתונה? הרבה תובנות לא קיבלנו בעת עריכת כתבה זו, ולמרות שביקשנו תשובה פשוטה לשאלה פשוטה – לא יצאנו חכמים יותר בסופו של יום. למרות שאף גורם לא מנדב פרטים, ובמקביל בפועל – המותג נעלם מישראל, ממשיכים כל הצדדים באופן תמוה, אם לא מגוחך במקצת, "לשחק את המשחק" ולשדר "עסקים כרגיל", על פניו. בפועל, זיכיון הייבוא של מסי פרגוסון הוא עדיין – רשמית – בידי קומסקו, אך זה מכוון ככל הנראה להמשך אספקת חלקים ושירות לכלים שעוד מסתובבים כאן. נתון זה גם נאמר לנו על ידי אנשי מסי פרגוסון בחו"ל וגם תואם את רשימת הדילרים המופעים באתר מסי פרגוסון העולמי הרשמי.
מאידך, קומסקו כאמור מתנערת ואינה מגיבה בכל הקשור לציוד חדש של מסי פרגוסון, ורק במחלקות השירות טענו שבמידת הצורך יסופקו החלקים הנדרשים והשירות ללקוחות קיימים. זהו…

מסי פרגוסון המיוצר בברזיל (סדרה MF 2600)

מסי פרגוסון המיוצר בברזיל (סדרה MF 2600)

העצוב בסיפור הוא שבשל הזנחה זו – מצד כל המעורבים בדבר – נדמה כיום כי תדמית מסי פרגוסון נפגעה ללא תקנה בישראל, וגם אם יימצאו הכוחות והאינטרסים לחדש את ייבוא המותג אלינו, זה כבר יהיה מהלך לא פשוט ויקר מאוד. האמור נכון על אחת כמה וכמה לנוכח גודל השוק המזערי שלנו בכלל, וביחס לשווקים בהם מסי פרגוסון פעילה בפרט. בתור אחד מרבים שגדל על האדומים של מסי פרגוסון, ובמקביל מודע כיום למגוון העצום, לזינוק לפנים, לתמורות שחלו בציוד הנחשב (בעולם) והוותק שלא יסולא בפז של המותג המיתולוגי, זה אפילו כואב יותר. הנחמה פורתא בסיפור הוא שקונצרן AGCO, שהפך במהלך השנים לבעלים של מסי פרגוסון, מיוצג בארץ ובכבוד, באמצעות חברת אגרו תמיר מכפר תבור, שהחלה לא מזמן לייבא לכאן את מותג הפרימיום Fendt.
ומסי פרגוסון? גם זיכרונות יפים שווים משהו, לא?

מסי פרגוסון 165; עוד אגדה באדום

מסי פרגוסון 165; עוד אגדה באדום