למעלה מ-10,000 עובדי ג'ון דיר בארה"ב שובתים במחאה על תנאיה העסקתם. כל הפרטים בידיעה

מאז יום חמישי בבוקר, שעון ארה"ב (ה-14.10.21), שובתים למעלה מ-10,000 עובדי מפעלי ג'ון דיר, כאשר הלכה למעשה מפעלי הייצור מושבתים מכל מלאכה. השביתה מכה גלים לא רק במדיה החקלאית בארה"ב ובעולם, אלא גם במדורי הכלכלה בארה"ב בפרט; לא בכל יום מושבת ממלאכה יצרן הטרקטורים והמיכון החקלאי הגדול בעולם.

השביתה פרצה לאחר פיצוץ במו"מ שניהלו ראשי איגודי העובדים של ג'ון דיר מול ההנהלה לאחר שזו האחרונה פרסמה את חוזי ההעסקה החדשים לפני כחודש, כאשר למעלה מ-90% מהעובדים דחו את ההצעה בהצבעה. השביתה נתמכת על ידי ארגון יצרני הרכב בארה"ב (UAW) ונוגעת בכל מפעלי ג'ון דיר בצפון אמריקה. ארגון ה-UAW מאגד 281 מפעלי ייצור רכב, מיכון חקלאי, צמ"ה ותעשיית החלל בארה"ב ומייצג כמיליון פועלי ייצור בתחומים אלו בארה"ב.

"חברנו בג'ון דיר שובתים במטרה להשיג שכר הגון שיאפשר מחייה ראויה ותנאי פנסייה ראויים ומכובדים" מסר בהקשר לשביתה צ'אק בראונינג, סגן נשיא ה-UAW והאחראי על תחום ענף הייצור החקלאי בארגון. "אנו דורשים שינויים בחוזי ההעסקה ולא נירתע מהשבתת הייצור בג'ון דיר עד להשגת מטרותינו". השביתה המלאה האחרונה בג'ון דיר התרחשה ב-1986, נמשכה 163 ימים והסבה נזק עצום לענק הירוק. בשלב זה אף צד לא הכריז על נסיגה מדרישותיו ומכאן לא ברור מתי יחזרו המפעלים לפעול, מה תהיה השפעת השביתה על אספקת כלים חדשים ובאילו שווקים.

המו"מ בין הנהלת ג'ון דיר לנציגי העובדים התפוצץ כאמור, וזאת למרות הצעת ההנהלה להעלות את השכר בכ-20% בממוצע – העלה ראשונה מזה 6 שנים. נציגי העובדים טוענים כי מדובר בהעלאה מתריסה, שכן השכר ממילא היה נמוך מדי – לטענתם – וזאת בעיקר אל נוכח רווחי השיא של ג'ון דיר בשנים האחרונות – רווחים שרובם ככולם הולכים אל בעלי המניות, ופחות אל פועלי הייצור.

מג'ון דיר יצאה הודעה לתקשורת על פיה "מופעלת תוכנית מגירה, במטרה לתת מענה ללקוחות החברה". נמשיך לעדכן