פס ייצור קומביינים של ג'ון דיר; ירידה של עד 60%
, ,

צמצומים בג'ון דיר

מפעל ג'ון דיר

פס ייצור קומביינים של ג'ון דיר; ירידה של עד 60%

ג'ון דיר, יצרנית הציוד החקלאי הגדולה בעולם, הודיעה על צמצום חד בכמויות הייצור המתוכננות לחודשים הקרובים. בשלב זה מתייחסת ההודעה שיצאה ממטה החברה למפעליה הגדולים ביותר בארה"ב (ווטרלו, איווה, ומולין, אילינוי), שם מיוצר ליין רחב של ציוד וחלקי כלים להרכבה. הכוונה לצמצם את ייצור הטרקטורים ב-20% ואת ייצור הקומביינים בלא פחות מ-60%. המשמעות היא הורדה של ממש בשעות העבודה של אלפי העובדים במפעלים אלו.
בג'ון דיר מסבירים את ההחלטה בירידה של מחירי התבואות, כפועל יוצא – ירידה בהכנסות החקלאים, ובמקביל עלייה בביקוש לציוד משומש על חשבון חדש. עיקר הפגיעה מגיעה משוקי הענק בצפון אמריקה – ארה"ב וקנדה. אצל ענקית הציוד החקלאי מאמינים כי שנה זו (2016) תסתיים בירידה חדה במכירות לעומת השנה הקודמת, שתגיע ל15-20%. ברבעון האחרון לבדו נרשמה ירידה של 11% במכירות הציוד לגינון והמיכון החקלאי בג'ון דיר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מפעל ג'ון דיר ב-Waterloo

טרקטורים יוצאים ממפעל ג'ון דיר ב-Waterloo. ירידה של 20% בייצור

מצב החקלאות בצפון אמריקה מביאה עוד ועוד חקלאים לצמצם משמעותית את היקפי הפעילות שלהם, לחסוך ברכישת זרעים ודשנים, לדחות רכישת ציוד חדש ואף להגיע למצב של זניחת שטחים חקלאיים לעת עתה בשל חוסר כדאיות כלכלית. לא פחות, אגב, נפגעות חברות הדשנים והזרעים בצפון אמריקה כאשר ענקיות כמו Monsanto (זרעים) ו-DuPont (דשנים) חותכות בבשר החי ומפטרות אלפי עובדים בעת האחרונה. נוסיף על כך את הצפי לשבירת שיאי כמויות תבואה בענפי התירס והסויה השנה בצפון אמריקה – ככל הנראה שיא של כל הזמנים – והתחזית לירידה חדה במחירים ולשחיקת הכנסות החקלאים רק מתחזקת.