, ,

טרקטור אוטונומי וורסטילי (וידאו)

נורברט בוז'וט, היזם שמאחורי ה-Dot Power

נורברט בוז'וט, היזם שמאחורי ה-Dot Power

מהנדס וממציא קנדי בשם נורברט בוז'וט חשף במסגרת תערוכה חקלאית בקנדה רכב חקלאי אוטונומי שיכול לשמש פלטפורמה למגוון רחב של שימושים בחקלאות. הרכב הניסיוני מכונה Dot Power והוא פותח ויוצר על ידי חברתו של בוז'וט, הנקראת Dot Technology Corp.
בסיס הרעיון הוא רכב ייחודי הבנוי בצורת האות U והנשען על 4 גלגלים המופעלים כל אחד בנפרד באמצעות מנוע הידראולי. צד אחד של הרכב כולל מנוע קאמינס בנפח 4.5 ליטר (Tier 4F) המייצר 163 כ"ס, מערכות הידראוליקה, אלקטרוניקה, ניווט ומחשוב, כאשר יתר צלעות הרכב חשופות. מבנה זה מאפשר חיבור וניתוק נוחים של מגוון תוספים ואמצעים, בהתאם לצורך: ציוד לעיבודים, מזרעות, מרססים וכיו"ב.

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

"כוונתי המקורית היתה לבנות לחווה שלי מזרעה אוטונומית; תוך כדי עבודה הבנתי שיהיה הרבה יותר חכם ויעיל לתכנן ולבנות מכונה וורסטילית, שתתאים למגוון רחב של ציוד חקלאי" אמר נורברט בוז'וט בראיון לאתר חדשות חקלאי מקומי. תצורת ה-U נולדה במהלך העבודה, והיא גם זו שהביאה ליזם את הרעיון להתאמת הרובוט החקלאי למגוון משימות. תצורה זו מהווה גם את הפתרון היעיל, הנוח והמהיר ביותר להתנתק ולהתחבר לציוד נישא, אבל יש בה חיסרון מהותי אחד: על הציוד המתחבר להתאים בדיוק לממדי הפלטפורמה האוטונומית, דהיינו: חברת Dot Technology Corp היא זו שתייצר ותציע אותו לכל דורש, כמובן לאחר שירכוש את ה-Dot Power הבסיסי. "שיטה זו אינה דורשת מהמכונות הייעודיות לכלול אמצעי נסיעה, גלגלים, מחברים מיוחדים, זרועות וכיו"ב" ממשיך בוז'וט בהסבר. "נדרשות 10 שניות בלבד לחיבור או לניתוק הציוד מהרכב האוטונומי ועוד כמה עשרות שניות לחיבור/ניתוק הצנרת ההידראולית והחיבורים החשמליים. פשוט ביותר!".

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

היעדר מכלולים רבים שהיו נדרשים במזרעות, מרססים או כל ציוד חקלאי אחר חוסכים לא רק משקל אלא גם עלויות; על פי הערכות נורברט בוז'וט תוכל חברתו – אם וכאשר – להציע מיכון חקלאי כגון זה שהוזכר במחירים הנמוכים בממוצע ב-20% ביחס לציוד מקביל סטנדרטי. מחיר הטרקטור האוטונומי לכשעצמו – ה-Dot Power – צפוי להיות זהה למחיר טרקטור קונבנציונאלי בן ימינו, מאותה קטגוריית הספק. זאת אומרת שהחיסכון הוא כפול ביחס לשימוש בציוד סטנדרטי המוכר כיום: קודם כל – אין צורך במפעיל, הכלי לא "מתעייף" ולמעשה ניתן לעבוד סביב לשעון. שנית – המיכון המתחבר זול ממיכון דומה עם זרועות חיבור, גלגלים, יצול וכיו"ב. בקנה מידה רחב יותר יש יתרונות נוספים גם בתחום האחסנה, ההובלה, הגדלים הזהים ועוד.

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

כטרקטור אוטונומי, למעשה – טרקטור רובוטי או רובוט חקלאי – מעורבים כאן כמובן לא מעט אלקטרוניקה, מחשוב, חיישנים ומערכות ניווט. כמקובל עם כלים אלו, גם עם ה-Dot Power ניתן יהיה להכניס מגוון רחב ומדויק מאוד של נתונים שיאפשרו לכלי לבצע את משימותיו מא' ועד ת', דהיינו: מהגישה אל המכונה החונה (מרסס, מזרעה וכיו"ב), הנסיעה אל השטח הרלוונטי, ביצוע המשימה, חזרה ל'בסיס' וניתוק המכונה. כמובן שתוך כדי ה-Dot Power "יודע" לתדלק עצמו עצמאית, לדווח על תקלות ובמידת הצורך – לעבור לשליטה מרחוק, דוגמת מצבי חירום.

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

טרקטור רובוטי אוטונומי Dot Power

טרנט מאייר, סגן נשיא Dot Technology Corp, הוסיף כי כבר במהלך 2018 בכוונת החברה להוציא לכמה חקלאים נבחרים אבות טיפוס ראשונים לניסוי ובחינה. במקביל יימשך הפיתוח במלוא המרץ לקראת ייצור סדרתי שמועד תחילתו טרם ברור, והוא תלוי לא במעט ממסקנות ותוצאות הניסוי בתנאי אמת. עוד נמסר כי בחרבה עובדים על מידות נוספות של ה-Dot Power – גדולות וקטנות יותר – במטרה להציע טרקטורים אוטונומיים כאלו למגוון חקלאים ויישומים רחב הרבה יותר. נמשיך לעדכן