, , ,

זטור – סדרת טרקטורים חדשה

Zetor Crystal

Zetor Crystal


יצרנית הטרקטורים הצ'כית זטור (Zetor) אינה עוצרת, וממשיכה להרחיב את היצע הטרקטורים שלה עם עוד ועוד כלים עדכניים, מתקדמים ותחרותיים המיועדים להצליח בשווקי המערב.
כפי שפרסמנו כבר בתחילת השנה, רמז הסכם לאספקת מנועים עם דויץ הגרמנייה על הכוונה להציע סדרת טרקטורים חדשה – גדולה וחזקה מההיצע הקיים עד כה, קרי: מעל לפורטרה HD המוצע עם מנועים עד 147 כ"ס.
Zetor Crystal

Zetor Crystal


זה עתה חשפה זטור סדרת טרקטורים חדשה: זטור קריסטל (Zetor Crystal). מדובר בכלים מאובזרים היטב ותחרותיים בעלויותיהם, בטווחי הספק של 144 ו-163 כ"ס המגיעים ממנוע דויץ TCD 6.1 L6 6-צילינדרי בנפח 6.1 ליטר. למנוע זה 4 שסתומים לצילינדר ומערכת הזרקת דלק במסילה משותפת. מנוע זה נבחר בין היתר הודות לחלקו התחתון המאסיבי, שתוכנן לשמש כחלק נושא עומס בשלדה ובכך לתרום לממדים קומפקטיים ולמשקל נמוך. סדרת הקריסטל החדשה היא הראשונה של זטור בגלגולה המודרני המצוידת במנוע 6 צילינדרים. הכוח מועבר אל ארבעת הגלגלים באמצעות תיבת הילוכים הכוללת 30 הילוכים לפנים ו-30 לאחור. התיבה כוללת PowerShift תלת-שלבי, PowerShuttle ('רוורסר' הידראולי) וכפתור מצמד על ידית ההעברה (PowerClutch).
Zetor Crystal

Zetor Crystal


זטור, כך הוסבר בהודעה לעיתונות, מגיבה לדרישה הגוברת בעיקר באירופה לכלים חזקים, נוחים למפעיל אך זולים לתחזוקה ולרכישה. הזטור קריסטל תוכנן עבור בעלי חוות גדולות ככלי רב משימתי או קבלנים המחזיקים מספר כלים העובדים סביב לשעון. בסדרת הטרקטורים החדשה מוצעים לראשונה חישוקי הגלגלים צבועים אדום, אלמנט שבזטור מציינים כי יהפוך לאחד מסימני ההיכר של המותג ויתפשט לכל המוצרים שהחברה מייצרת. בזטור טוענים כי לקריסטל החדש בסיס הגלגלים הארוך בליגת ההספק שלו, עם נתון האומר 284 ס"מ. בכך מובטחת יציבות מרבית וחלוקת משקל יעילה במגוון רחב של משימות, טוענים בזטור. לטובת הנוחות – אך גם היציבות בעבודה – מוצע (כאופציה) סרן קדמי משוכך כסטנדרט, נתון המקביל למקובל אצל טרקטורי הפרימיום בסגמנט.
Zetor Crystal

Zetor Crystal


תא המפעיל החדש כאן מתיימר להציע ארגונומיות מעולה ורמת בידוד גבוהה, עם נתון רעש רשמי של 73 דיציבלים באזור ראש המפעיל. נפח מיכל הדלק הוא 300 ליטרים ונפח מיכל האוריאה הוא 30 ליטרים. המערכת ההידראולית היא מתוצרת בוש (Bosch Hitchtronic) ומציעה בין היתר בקרת ציפה ואיזון לזרועות האחוריות. ספיקת המשאבה היא 85 ליטר/ד'.
Zetor Crystal החדש על רקע Zetor Crystal מתחילת שנות ה-70'

Zetor Crystal החדש על רקע Zetor Crystal מתחילת שנות ה-70'


השם קריסטל (Crystal) לא נבחר במקרה עבור הסדרה החדשה; זטור ייצרה סדרת טרקטורים בשם UR2 בין השנים 1969-1989 שהיו ידועים יותר בשמם Zetor Crystal, ונחשבו בשעתו לטרקטורים מתקדמים, קשוחים ואיכותיים. כבר בשנת ייצורו הראשונה קטף הטרקטור החדש מספר פרסים, בהם פרסי עיצוב, פרסים עבור רמת האבזור הגבוהה, קשיחות תא המפעיל, שתוכנן כיחידה נפרדת שהורכבה על הטרקטור והציעה הגנה בפני התהפכות הודות למבנה פנימי שכלל קורות פלדה, הבידוד בפני רעשים ושדה הראיה המעולה ביחס לתקופה. ב-1969 הוצג הקריסטל 8011 עם מנוע 4 צילינדרים ו-80 כ"ס וב-1975 הצטרף להיצע הקריסטל 12011 שהיה הראשון מתוצרת זטור להצטייד במנוע 6 צילידרים, והציע אופציה להינע כפול. סדרת הקריסטל שווקה גם מחוץ לצ'כיה וקנתה לזטור שם של יצרנית איכותית מבין יצרניות המיכון החקלאי המזרח אירופאיות דאז, שלא ממש היוו סמן ימני עבור התעשייה בשעתו.
Zetor Crystal

Zetor Crystal


זטור קריסטל החדש יגיע ללקוחות ראשונים כבר במהלך השבועות הקרובים. לזטור עדיין אין נציג בארץ, אך ממטה החברה נמסר לנו כי הם מחפשים נציג ראוי לשווק את הטרקטורים שלהם בישראל, שוק שלמרות גודלו הכמעט זניח הנו חשוב עבורם והם מתעניינים בו מזה כמה שנים ברצינות. מישהו מרים את הכפפה?…