, ,

הגדולות במיכון החקלאי

ג'ון דיר הוא קונצרן המיכון החקלאי הגדול בעולם מזה שנים, ולבטח בטווח הזמן הקרוב לא נראית חלופה באופק (בתמונה: ג'ון דיר 9630) תעשיית המיכון החקלאי בעולם נחשבת תעשיית ענק כאשר הערכות מדברות על מחזור מכירות שנתי כולל המתקרב ל-100 מיליארד יורו. מדובר בטרקטורים, קומביינים, מקצרות, מחרשות, ציוד לעיבודים וכיו"ב בלבד – לא כולל ציוד להשקיה, הדברה, דישון ועוד. נתון זה מהווה נקודת ציון מרשימה במהלך שרבים מאמינים כי הוא רחוק מלהגיע לשיאו; בשנת 2006 עמד מחזור המכירות העולמי של מיכון חקלאי על 56 מיליארד יורו, ומגמת הגידול לא מראה סימני האטה. קייס/ניו הולנד הוא הקונצרן השני בגודלו בעולם העוסק במיכון חקלאי. יצרנית הענק שייכת לפיאט העולמית (בתמונה: קייס מאגנום 380)
למרות ההתפרסות העולמית לעיתים של היצרניות השונות, הסכמי שיתופי פעולה גלויים יותר ופחות, בעלויות מלאות או חלקיות של יצרניות על יצרניות אחרות, הצליחו אנליסטים מארגון יצרניות המיכון החקלאי הגרמני (VDMA) לנתח באופן בסיסי את חלוקת העוגה העולמית ולציין את היצרניות הגדולות והמובילות בשוק. למעשה מדובר ביצרניות הקובעות את הדינאמיקה ואת כיווני ההתפתחות של שוק המיכון החקלאי העולמי, נתון המשפיע כמובן על יתר היצרניות התחום, אך לא פחות מכך על חקלאי העולם הרוכשים מיכון וציוד חקלאי באשר הם. AGCO החל דרכו ממיזוגים, רכישות ובניית קונצרן מ-0 על ידי קבוצת אנשי עסקים גרמנים שבאו לארה"ב. כיום נחשב הקונצרן האמריקאי לשלישי בעולם בתחום המיכון החקלאי ולבעליו של לא מעט שמות ידועים ומפורסמים בתחום (בתמונה: מסי פרגוסון 7622)
מסתבר ש-6 יצרניות שולטות בשוק העולמי, כאשר הן לבדן אחראיות ליותר ממחצית המכירות העולמיות בתחום. מדובר במחזורי מכירות, ולאו דווקא בכמויות הכלים שנמכרו. בראש רשימת ה-Global Player בתחום המיכון החקלאי ממוקם – לא במפתיע – קונצרן ג'ון דיר האמריקאי. הקונצרן האירופאי/אמריקאי CNH/Fiat Industrial (המחזיק גם במותגים האמריקאיים במקור קייס, ניו הולנד וכיו"ב) ממוקם שני כאשר שלישי ממוצב קונצרן AGCO האמריקאי (מסי פרגוסון ועוד). משפחת קלאאס (Claas) הגרמנייה ממוקמת עם הקונצרן הנושא את שמה במקום הרביעי העולמי מבין יצרניות המיכון החקלאי, אחריה ממוקמות קובוטה היפנית במקום החמישי וקונצרן סאמה דויץ-פאהר האיטלקי במקום השישי. בהקשר זה יש לציין שקובוטה אינה מפרסמת נתונים מפורטים לגבי סוגי הציוד והמיכון הנמכרים, והחלק של ייצור המנועים בעסקי החברה, כך שמדובר בהערכות. קלאאס: צמיחה של כמעט 10% בממוצע מדי שנה, בעשור האחרון קלאאס ראויה לציון מיוחד בשל העובדה שעשור האחרון צמח מחזור העסקים של החברה בכמעט 10% מדי שנה, בממוצע. נתון זה מגלם את הפוטנציאל המיוחד שיש לחברה המשפחתית הידועה באיכות מוצריה, כאשר בשנה האחרונה הסתכמו מכירותיה בכ-3.8 מיליארד יורו. אבל, גם המתחרות אינן שוקטות על שמריהן; לא בכדי מושקעים טייקונים כמו ביל גייטס ו-וורן באפט בג'ון דיר, שבשנה האחרונה סימן הכנסות של כ-3,4 מיליארד דולר ממכירות ציוד חקלאי (לא ממונע) וציוד גינון לבדם. קובוטה משחררת מידע מוגבל אודות הרכב ותמהיל המוצרים אותם היא מייצרת, לכן מיקומה כחמישית בהיררכיית יצרניות המיכון החקלאי בעולם מתבססת על הערכות (בתמונה: אולם תצוגה של קובוטה ביפן) גם יצרניות המיכון החקלאי באירופה יכולות לסכם את 2013 בסיפוק עם צמיחה של כ-7.0% לכדי מחזור כולל של כ-8.2 מיליארד יורו, כאשר מכירות טרקטורים בלבד עלו בכ-2.0% ביחס ל-2012.
הערכות עדכניות מדברות כיום על שמירת תנופת הצמיחה בתחום המיכון החקלאי בעולם גם בשנה זו (2014). הצפי מדבר על צמיחה אצל כ-40% אצל יצרניות המיכון החקלאי באירופה ושכ-40% מהן ישמרו פחות או יותר על מחזורי המכירות העדכניים. 20% צפויות לסגת מנתוני המכירות ב-2013. בעולם מהווים שווקים מתפתחים כמו ברזיל, הודו, סין או אפריקה כמקור הצמיחה העיקרי. בסין, למשל, צמח אחוז ייצור המיכון החקלאי מ-7.4% מסך הייצור העולמי ב-2006 לכדי 19.3% כיום. לא סתם משקיעה יצרנית כמו קלאאס בסין תוך שמירת הרוב והשליטה של מיזמיה שם בידיה.  את שישיית היצרניות הגדולות בעולם בתחום המיכון החקלאי סוגר קונצרן סאמה דויץ-פאהר האיטלקי המתבסס כיום על יצרניות וותיקות בתחום מאיטליה, שוויץ וגרמניה (בתמונה: סאמה Diamond 270)
ואיך כל זה משפיע עלינו? כיום ברור ליצרניות המובילות כי בעתיד ניאלץ לייצר יותר ויותר מזון, עם פחות ופחות כוח אדם שיפעיל את המיכון המתקדם. מכאן קל להבין את ההשקעות – כיום ובעתיד – בטכנולוגיה, בקדמה ובהעלאת התפוקה של המיכון החקלאי. בכיר בג'ון דיר התבטא בעבר בעניין זה כשאמר כי "אנו נידרש למהפכה מחשבתית בתכנון הטכנולוגיה שלנו בעתיד". המשמעות היא המשך מגמת הפיתוח והתחכום של הכלים החקלאיים. לא מן הנמנע כי אנו בעיצומו של תהליך שבסופו המיכון החקלאי ייראה שונה לגמרי ממה שאנו מכירים כיום. יש האומרים שהשלב הזה קרוב הרבה יותר משרובנו נוטים לחשוב.