,

התרחבות קובוטה – הצעד הבא

לפני כחצי שנה חשפנו כאן לראשונה את תוכניות ההתרחבות של קובוטה היפנית, עם כוונות לעלות ליגה בעולם הטרקטורים ולהכניס דריסת רגל משמעותית בשווקי המערב, קרי: אירופה וארה"ב. רכישת יצרנית המיכון החקלאי הנורבגית קוורנלנד היתה הצעד המעשי הראשון, ועתה יוצאת הודעה ממטה קובוטה שביפן אודות הכוונה להקים מפעל לייצור טרקטורים בצרפת – צעד דרמטי ומשמעותי עוד יותר. קובוטה הודיעה על הקמת המפעל החדש בסמוך לדונקרק שבצפון צרפת בהשקעה של 40.3 מיליון יורו. החברה רכשה שטח בגודל 115 דונם עליו ייבנו מבני המפעל בשטח כולל של 37 דונם. תחילת הייצור מתוכננת להתחיל בעוד שנה – בדצמבר 2014, כאשר "ייצור המוני, בכמויות גדולות" מתוכנן להתחיל באפריל 2015. עד 2017 מתכוונים בקובוטה להעסיק במפעל 140 עובדים ולהגיע לייצור שנתי של 3,000 טרקטורים, לכל הפחות.

ההשקעה במפעל בצרפת מצטרפת למפעל החדש שקובוטה הקימה באפריל בארה"ב, המייצר טרקטורים קומפקטיים (בתמונה)

"עליית הליגה" אליה מתכוונים בקובוטה משמעה כאמור כניסה לתחום הטרקטורים הגדולים והחזקים יותר משהוצע על ידיה עד כה, מהלך שהחל עם השקת סדרה M-GX שהגיעה גם לארץ. במפעל החדש בצרפת ייוצרו בשלב ראשון טרקטורים בטווחי הספק של 130-170 כ"ס ובשלב מאוחר יותר גם כלים חזקים יותר, ככל הנראה בגזרת ההספק של 200 כ"ס. הטרקטורים ה"צרפתיים" של קובוטה ישווקו כמובן באירופה, אך גם בצפון אמריקה, אוסטרליה ויפן. בתוך כך נציין כי החברה היפנית השלימה זה עתה – באפריל השנה – הקמת מפעל גדול בג'ורג'יה שבארה"ב, בהשקעה של 73 מיליון דולר. המפעל מעסיק 200 עובדים ומתוכנן לייצר 22,000 טרקטורים קומפקטיים, בטווחי הספק של 30-50 כ"ס.

קובוטה מסדרה M-GX עם עד 135 כ"ס (ב-M135GX המצולם) הוא כיום הגדול והחזק בהיצע הכתומים. בצרפת ייוצר אח גדול וחזק עוד יותר, עם עד 170 כ"ס

דיעות מעניינות מ"מקורות יודעי דבר" בתקשורת הגרמנית, הידועה באמינותה הגבוהה ובמקורותיה המהימנים, מדווחים על המשך תוכניות ההתרחבות של קובוטה לשנים הקרובות; בין השאר מדווח על חיפוש אחר יצרן בינוני בגודלו במטרה לרוכשו ועל פיתוח מואץ של טרקטור 200 כ"ס ויותר, הנמצא בשלבים מתקדמים. נראה לנו כי הכתומים מיפן רחוקים מאוד מסיום הליך ההתרחבות המתוכנן שלהם, וכי אכן לאי אלו יצרניות אירופאיות יש בהחלט סיבה לדאגה. כל הסימנים עד כה מעידים שהיפנים רציניים, ועבורנו, מן הסתם, לכל הפחות יהיה מעניין לעקוב אחריהם.