Guss autonomous Sprayer
, ,

מרסס המטעים האוטונומי (וידאו)

Guss autonomous Sprayer

Guss autonomous Sprayer

חברה קליפורנית בשם Crinklaw Farm Services משיקה באופן רשמי את מרסס המטעים האוטונומי (ללא מפעיל) הראשון בעולם; מה שהחל עם בחינות ופיתוח סודיים לפני מספר שנים הופך עתה למוצר מוגמר, אשר עת הושק גרר לא מעט תגובות בסגנון "מכונה המשנה את כללי המשחק": לא רק שמדובר במכונה אוטונומית שאינה דורשת כוח אדם בכדי להפעילה, על כל היתרונות הכלכליים שבכך – מדובר במכונה שיש בידיה הפוטנציאל להוציא מידי אנשים בשר ודם את אחת המשימות היותר מסוכנות ומזיקות בעולם החקלאות – ההדברה. התעסקות עם רעלים אינה בריאה בכלל, בלשון המעטה, ולבטח לא עבור המדביר עצמו, והעברת תחום זה לידי מכונות מכילה בתוכהה פוטנציאל של ממש מבחינת העלאת רמות הבטיחות בעבודות החקלאיות.

Guss autonomous Sprayer

Guss autonomous Sprayer

המרסס האוטונומי מכונה Global Unmanned Spray System, או בקיצור: GUSS. כמקובל אצל כלים אוטונומיים כולל גם ה-GUSS שורה של חיישנים ומערכות התמצאות במרחב המתבססים על נתוני GPS ומערכות היכולות למדוד מרחק מאובייקטים נייחים. השליטה התכנון נעשים מראש, באמצעות הכנסת נתונים אודות השטח המיועד לריסוס. בפיתוח המרסס האוטונומי השתתפה יצרנית המנועים קמינס, שמנוע מתוצרתה – 6 בוכנתי בנפח 6.7 ליטר עם 173 כ"ס – מניע את הרכב, כך מסרה Crinklaw Farm Services, למרות שלא פורט במה בדיוק התמקד חלקה בפיתוח המרסס, מעבר ל"תרומת" המנוע.

Guss autonomous Sprayer

Guss autonomous Sprayer

היתרונות שבמרסס אוטונומי רבים מספור, ונציין רק את העיקרים שבהם: חיסכון בכוח אדם; כפועל יוצא: היעדר סיכון מפעילים היכולים להינזק מהמגע עם החומרים הרעילים; יכולת עבודה סביב לשעון – ללא התחשבות בדרישות ובמגבלות מפעיל בשר ודם. למעשה מסוגל המרסס לפעול ללא הפסקה – למעט לצורך תדלוק – סביב לשעון, במספר חלקות ברצף או בחלקה גדולה במיוחד; פשטות בתפעול: המכונה עובדת עצמאית, כאשר כל שנדרש הוא הכנסת הנתונים הראשוניים של החלקה, והכנתו הפיסית של המרסס מבחינת דלק, שמנים וחומרי ריסוס; ה"מפעיל" יכול להימצא גם רחוק מהשטח המעובד, והוא שולט בכלי באמצעות מסך ומקלדת מחשב – או דרך הסמארטפון. מפעיל אחד יכול לשלוט ולפקח במקביל על עד 10 מרססים אוטונומיים, מה שמהווה ייתרון עצום מבחינת יעילות וניצול כוח אדם בהשוואה למוכר כיום. כל מרסס יכול לפעל ולרסס סוג אחר של מטע/חומר/שטח.

Guss autonomous Sprayer

Guss autonomous Sprayer

עד כה יוצרו על ידי Crinklaw Farm Services 7 מרססים אוטונומיים שפועלים במסגרת ניסוי ובחינה אצל 7 לקוחות שונים בעלי מטעים מגוונים. המרסס האוטונומי טרם משווק ונמכר לכל דורש, מאחר והוא נמצא עדין בשלבי הפיתוח והניסוי האחרונים שלו. אבל, ההתעניינות העצומה מצד חקלאים רבים ומצד העיתונות המקצועיים בהחלט מהווים קטליזטור ומקור לאופטימיות עבור החברה הצעירה שמפתחת את ה-GUSS. מטרת החברה כיום היא להגיע מהר ככל הניתן למוצר מוגמר, בין היתר בעיצובו ובמראהו – מוצר שיהיה לו כמובן תג מחיר ומפרט טכני מפורט. בשלב זה לא נמסר מתי יגיע המועד בו ניתן יהיה להזמין מרסס אוטונומי זה, אך ההערכות הן שזה יקרה עוד במהלך שנה זו (2019). נמשיך לעדכן