פנד e100 Vario
פנד e100 Vario

פנד e100 Vario

אחת ההפתעות הרבות שנחשפו במסגרת מסיבת העיתונאים אותה ערכו בכירי קונצרן AGCO וחברת הבת שלו פנד לא מכבר היתה הפנד e100 Vario – טרקטור קומפקטי למטעים ולכרמים המונע חשמל. לא רק עצם הטלת "פצצה" שכזו היתה בגדר הפתעה, שכן לא מעט יצרניות עוסקות בשנים האחרונות ברעיון הטרקטור החשמלי, ולחלקן אף אבות טיפוס הנמצאים בשלבי בחינה וניסוי מעשיים, כאלו או אחרים; ההפתעה היא בכך שמדובר במוצר כמעט מוגמר, הנמצא כבר בבחינות ובניסויי שדה אינטנסיביים ומתוכנן להגיע ללקוחות ראשונים כבר בתחילת 2018, לתקופת ההרצה, הבחינה והניסוי האחרונה לפני ייצור סדרתי. בפנד הצהירו כי במהלך 2020 יוצע טרקטור חשמלי לגמרי למטעים ולכרמים באמצעות כל סוכני פנד, כעוד טרקטור סטנדרטי בארסנל. נכון להיום נראה כי פנד עוד תשיג את כל יתר היצרניות העוסקות בפיתוח טרקטורים חשמליים בכך שתציע ראשונה כלי סדרתי פרקטי, פועל כראוי והנמכר לכל דורש.

פנד e100 Vario

פנד e100 Vario

פנד e100 Vario מתבסס על סדרת המטעים והכרמים של פנד 200 ואריו – פנד 200 VFP Vario. בפנד מדווחים על ביצועי הכלי כיום, המרשימים בפני עצמם, אך מדגישים כי עד הפיכתו למוצר סדרתי עוד ישתפרו נתונים אלו, בעיקר בשל ההתפתחות המתמדת במזעור המצברים ובקביל – העלאת ספיקתם וקיצור זמני ההטענה. באופן כוללני ניתן לתאר את הסבתו של הטרקטור מהינע דיזל לחשמל באמצעות החלפת יחידת המנוע במערך מצברים ומנוע חשמלי. כל יתר המערכות – הידראוליקה, תמסורות, צירים, חשמל – נותרו פחות או יותר ללא שינוי, כך שמבחינת עלויות פיתוח, תכנון וייצור מדובר בגישה הזולה והפשוטה ביותר ויותר בסוג של אבולוציה של טרקטור מטעים עדכני, מאשר בפיתוח מוצר חדש לגמרי. נכון להיום מדובר במנוע המציע 50 קילו-ואט, שהם כ-68 כ"ס, והמסוגל לאפשר חמש שעות עבודה מלאות עד שתידרש טעינה מחדש. יודגש כי בדומה למנגנוני ה'פיק' או ה'בוסט' בטרקטורים סטנדרטיים עם מנועי דיזל, ניתן לקבל גם מהפנד e100 Vario "פרצי כוח" רגעיים של עד 150 קילו-ואט! – שווה ערך לכ-205 כ"ס! להזכירכם – מדובר בטרקטור קומפקטי למטעים…

פנד e100 Vario

פנד e100 Vario

מקור הכוח בפנד e100 Vario הן סוללות ליתיום-איון 650V בקיבולת של כ-100kWh וניתן להטעינם משקע מיוחד לטעינה מהירה שיותקן בחצר הלקוח או דרך שקע חשמל סטנדרטי – תוך שימוש בממיר כוח מיוחד. נכון לעכשיו מצהירים בפנד שיידרשו 40 דקות בלבד בהטענה מהירה בכדי למלא 80% מהסוללות. נקודה מעניינת היא ביכולת להפוך בכל רגע נתון את הטרקטור לספק חשמל, הן לצורכי חירום והן לצרכים מיוחדים בשטח.

פנד e100 Vario

פנד e100 Vario

לטרקטור יציאות כוח מכאניות סטנדרטיות מלפנים ומאחור, כך שניתן להפעיל עמו כל ציוד נגרר או רתום מוכר עבור כלים אלו. בנוסף תוצענה בכלי הסדרתי יציאת כוח חשמלי מאחור ויציאת כוח חשמלית מלפנים, בכדי לאפשר הפעלת ציוד הניזון מחשמל; כיום יש כבר כמה יצרניות העוסקות בפיתוח ציוד שכזה, למרות שטרקטור חשמלי עדיין לא הפך לסטנדרט מקובל, ויש להניח שבשנים הקרובות יורחב ההיצע והמגוון של ציוד חשמלי המופעל בחשמל באופן משמעותי. בנוסף ליציאות הכוח המכאניות והחשמליות תוצענה גם יציאות הידראוליות, הן מלפנים והן מאחור, כמו גם זרועות הרמה קדמיות ואחוריות, כמקובל בבסיס הסטנדרטי עליו מתבסס ה-e100 Vario החשמלי, ה-200 VFP Vario.

פנד e100 Vario

פנד e100 Vario

פנד e100 Vario מעורר עניין רב אצל ציבור החקלאים באירופה ואצל גופי התקשורת הרלוונטיים, בעיקר בשל היתרונות המשמעותיים הגלומים בו: אפס צריכת דלק, תחזוקה פחותה משמעותית ביחס לטרקטור קונבנציונלי (הן בזמן העבודה הנדרש לשם כך והן בחיסכון עלויות החלקים/נוזלים), פעולה כמעט בלי רעש, אפס פליטת מזהמים והבטחה לתחזוקה כוללת נמוכה משמעותית ביחס לטרקטור סטנדרטי. מחיר הרכישה יהיה גבוה יותר מהמוכר מדגמי ה-200 VFP Vario עליהם הוא מתבסס, אך בפנד טוענים כי פער זה יתקזז במהרה במשך השימוש בטרקטור. בפנד רואים בטרקטור החשמלי כלי עם פוטנציאל רב הן אצל מגוון סוגי ענפי חקלאות (מטעים, רפתות, חממות, משתלות) והן בשירות המוניציפלי; בפנד חשפו כי מתנהלים מגעים עם כמה ערים גדולות בגרמניה לגבי שיתוף פעולה שיכלול מאוד טרקטורים חשמליים, בעיקר בתחומי טיאוט הכבישים, פינוי שלג בחורף ועבודות תחזוקה בתחומי הגינון והיערנות. יבואנית פנד לארץ היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור

פנד e100 Vario

פנד e100 Vario