מלגזות מתחת ל-0

פרק שלישי בסדרת כתבות הדרכה אודות שימוש במלגזות בחקלאות. הפעם – כל שרציתם לדעת על מלגזות לבתי קירור, הנדרשות לתפקד בתנאים לא פשוטים. מאת: שירי בנימיני*, תצלומים: יצרנים

פרק ראשון: מלגזה בחקלאות – מורה נבוכים
פרק שני: מלגזת שדה – מדריך לרוכש

מרגע הקטיף ועד הרגע בו הפירות והירקות מגיעים אל צלחתו של הלקוח אנחנו מנסים להגן על היבול בצורה הטובה ביותר מפני שלל אויבים שאורבים לו, בדמות בקטריות, מזיקים, פגעי מזג אוויר ועוד. אחסון התוצרת החקלאית נעשית בבתי קירור שמסייעים לשמירה מפני המזיקים ותורמים להארכת חיי המדף של היבול. השינוע בתוך בתי הקירור דורש התאמה מיוחדת של כלי העבודה, הדרכה והגנה על האדם המופקד על השינוע. לרוב התאמת מלגזה לבית קירור תעשה על ידי ספק המלגזות. המלגזה תהיה מלגזה חשמלית שמתאימה לעבוד במקומות סגורים, שתעבור הסבה לעבודה המתאימה בטמפרטורות נמוכות. עבודה בבתי קירור מהווה משימה לא פשוטה, הן למכונה ולא פחות מכך למפעיל

מה לבחור?
מלגזה חשמלית חדשה מותאמת לבית קירור יכולה להגיע מספק המלגזות בהתאם לדרישת הלקוח, עם מערכות חשמליות מוגנות מים ואפילו כאלה שמפיצות חום באופן קבוע כדי למנוע הצטברות של קרח שעלול לגרום להפסקת הפעילות של המלגזה. אנו נבחר רמת הגנה מתאימה לפי טמפרטורות הקירור; אם מדובר בטמפרטורות קירור קרובה לאפס או עד בסביבות 10- מעלות צלזיוס, שנפוצה במחסני קירור לפרחים, גבינות, פרי הדר ועוד, נוכל להסתפק לעיתים במלגזה חשמלית רגילה שעברה התזה של חומר למניעת חדירת מים. יש מוצרים – כמו בשר למשל – שדורשים קירור עמוק יותר ואז נבקש מהספק התאמה ברמה גבוהה יותר לעבודה בטמפרטורות נמוכות במיוחד, שיכולות להגיע ל-21- מעלות ויותר.
אם תבחרו במלגזה יד שניה תצטרכו לבקש מספק המלגזות לערוך לה סדרת התאמות על מנת שתוכל לעמוד בתנאי הטמפרטורה הקיצוניים. התאמת המערכות במלגזות החשמליות כוללות שכבה מגינה הנוצרת מהתזה בספרי המכיל חומרים אוטמים שמספקים עמידות כנגד מים, מערכות מובנות מותאמות שסגורות יותר מהרגילות כדי שהמחשוב החשמלי לא יפגע מחדירת מים, כיסוי של חוטי החשמל, מכסים מגנים וגומיות. מלגזת בי טי REFLEX AC RRB-2 מותאמת לעבודה בעד מינוס 35 מעלות בעלת תורן פנוראמי פתוח לראות מרבית. במלגזה זו מערכת למניעת הצטברות אדי מים.
סדרת TX של ניסאן, למשל, היא סדרת מלגזות חשמליות בעלות 3 גלגלים המוצעות עם אופציית התאמה לעבודה בקור עז, עד לטמפרטורה של 31- מעלות צלזיוס. למלגזות בסדרה זו תרנים המתוכננים לאפשר שדה ראייה מיטבי החיוני במיוחד להתנהלות בבית הקירור. גם מלגזות טויוטה תוכלו להזמין עם אבזור והתאמה מיוחדת לבתי קירור.
יש מלגזות חשמליות שמתאימים להן שרשראות הרמה חזקות מהרגיל כדי שהמעברים בין הטמפרטורות לא יגרמו להן לנזק בלתי הפיך. עם זאת, ההמלצה הגורפת היא לייעד מלגזה חשמלית לשינוע רק בתחומי בתי הקירור ומלגזה נוספת שמשנעת בתחום החיצוני של המפעל; השימוש באותה מלגזה יגרור מעברי טמפרטורה מחום לקור שיצרו אדי מים על המלגזה ויזיקו לשרשראות ההרמה ולמערכות ההידראוליות.

צרכים מיוחדים
מלגזה חשמלית זקוקה לשמן הידראולי שנע במערכות ההרמה, ההיגוי והצידוד. במלגזה חשמלית שפועלת בבית קירור נשים שמן מנרלי מסוג HYDRAULIC 560 שמיועד למערכות הידראולית הפועלות בטמפרטורות נמוכות מאוד. השמן האדום מכיל תוספים שמאפשרים לו מסוגל להיות נזיל ולא לקפוא עד לטמפרטורה של 45- מעלות צלזיוס. על פי רוב מאחסנים בבתי הקירור סחורה בטמפרטורה של מינוס 10-18 מעלות, כך שנוצר מרווח בטחון רחב. מלגזה של Crown המיועדת גם לעבודה בבתי קירור. שדה הראיה הרחב חשוב בתנאים אלו באופן מיוחד
הדגש במלגזה מותאמת לבתי קירור יהיה על חלקי פלדה עמידים לשינויי טמפרטורות. כל הצירים והחלקים החשופים לקור יעברו ציפוי מיוחד נגד קורוזיה.
משטח בית הקירור חלק ויש לשים לב שגלגלי המלגזה בעלי חריצים בעובי מספק של 5-8 מ"מ לפחות כדי למנוע החלקה של הכלי על המשטח. באופן כללי יש לשים לב היטב לסביבת העבודה ולמנוע ככל הניתן מכשולים שיפריעו לשדה הראיה או יגרמו לסכנות בתנועת השינוע. מבחינת התאמת הכלי למלגזן, העלייה אל תא המפעיל וריצפת תא הישיבה תכוסה בחומר למניעת החלקה.
ממדי המלגזה שמיועדת לבית הקירור, יהיו לרוב קטנים עם תורן תלת שלבי שמאפשר מעבר גם תחת תקרות נמוכות וכניסה למקררים או תורן דו שלבי פנוראמי שייתן שדה ראיה רחב בעל הרמה חופשית (כלומר, גובה תורן מכונס נמוך דיו על מנת לאפשר מעבר תחת תקרות נמוכות). הקומפקטיות חשובה כדי לנוע בקלות בין מדפי אחסון עמוסי ירקות, פירות או פרחים. לרוב מדובר במלגזה בעלת 3 גלגלים (למעשה 4: שניים אחוריים צמודים) שמאפשרת רדיוס סיבוב נמוך. מלגזת ניסאן XT המותאמת גם לעבודה בתנאי קור קיצוניים
מפעיל המלגזה בבית הקירור זקוק גם הוא להגנה מפני הטמפרטורות הנמוכות שכוללת מערכת לבוש מותאמת: מעיל מחמם, כובע, נעליים המכילות חומר מבודד לשמירה על טמפרטורת הגוף. נזקי הקור שיכולים להיגרם למלגזן נעים על טווח רחב, החל מיבלות קור, מכות קור, נמק ועוד שאר מרעין בישין, כך שאין להקל ראש בתנאי העבודה הקשים בהם הוא נאלץ לתפקד ורצוי לוודא כי פרטי הלבוש עומדים בתקנים וכמובן – להקפיד על שימוש בהם.

* שירי בנימיני היא מנהלת השיווק והמכירות בחברת אסיף הנדסת מלגזות בע"מ, העוסקת בייבוא, מכירת והשכרת מלגזות משומשות וחדשות מזה כ-30 שנה. החברה ממוקמת בפתח תקווה ומחזיקה מוסך מורשה, צוות ניידות שירות ומחסן חלפים. לאתר החברה לחצו כאן.