חברה מסלובניה משיקה טרקטור זחלי חשמלי אוטונומי – מוכן לייצור ולשיווק. מה הוא יודע לעשות?

הפתעה מסלובניה: חברה מקומית בשם Slopehelpe סיימה לפתח טרקטור אוטונומי חשמלי המיועד בראש ובראשונה לעבודה במטעים ובכרמים, בפרט כאשר אלו ממוקמים באיזור טופוגרפי הררי ומשופע, המקשה על התנועה. בניגוד ללא מעט כלים אוטונומיים או רובוטים לשימוש חקלאי שאנו מדווחים עליהם, במקרה זה מדובר במוצר מוגמר המוצע למכירה כבר כיום באופן מסחרי.

המפרט הטכני מעניין וכך גם ההבטחות לביצועים. ה-Slopehelper שוקל כ-1,200 ק"ג ללא ציוד נוסף. הכלי כולל פלטפורמה בסיסית אליה מחוברים משטח עליון היודע להתאים עצמו בהתאם לזווית הכלי (כך שמה שמחובר למשטח תמיד יהיה מאוזן, בלי קשר לשיפוע בו הכלי עובד), יציאות חשמליות והידראוליות מלפנים ומאחור ואפשרויות לריתום ציוד מלפנים, מאחור ומשני הצדדים.

אורכו הכולל של הטרקטור האוטונומי (ללא ציוד) הוא 260 ס"מ, רוחבו 160 ס"מ וגובהו 120 ס"מ. בסה"כ בסוגל ה-Slopehelper לשאת עד 1,800 ק"ג מטען (משקל כולל מרבי 3,000 ק"ג) וציוד ולעשות עימו כל פעולה נדרשת עד לשיפוע המרבי (45 מעלות) ועד למהירות של 10 קמ"ש. הכלי נשען על זחלי גומי המבטיחים דחיסת קרקע בממוצע במחצית העומס/לחץ מהמתקבל מכלי במשקל דומה הנע על צמיגי גומי בלחץ אוויר נמוך, ולייצר אחיזה ויכולת משיכה/דחיפה טובים יותר במקביל.

ל-Slopehelper שני מצבי עבודה: שליטה מלאה מרחוק על ידי המפעיל, או הפעלה אוטונומית ההופכת את הטרקטור החשמלי לרובוט עצמאי היודע לפעול לפי תכנות מראש ו"להסתדר" בכוחות עצמו במרחב. החברה לא מפרטת לגבי הספק מרבי, אך מבטיח זמן פעולה רציף של עד 14 שעות – תלוי במשימה ובציוד הנגרר/מופעל. זה האחרון מוצע על ידי החברה למגוון שימושים – החל במכסחות, מרסקות, מרססים, מפזרי דשן, 'מחלנות', מערכות גיזום, הובלת נגרר ועוד. החברה מבטיחה גם להתאים ציוד מיוחד לעבודה עם ה-Slopehelper לפי דרישות הלקוח ובגדול להתאים לא מעט אבזור או ביצועים לפי הצרכים. את המחיר, אגב, החברה אינה מפרסמת פומבית, אך מן הסתם פנייה לחברה על ידי לקוח תגלה נתון זה, מה גם שאינו קבוע ותלוי באבזור ובמפרט (ראו באתר החברה: https://slopehelper.com/).

למרות שה-Slopehelper פותח כאמור בעיקר לעבודה במטעים הכוללים שיפועים קיצוניים, מדובר בטרקטור חקלאי לכל דבר, עניין ושימוש, וניתן לעבוד איתו כמו עם כל טרקטור אחר בממדים שלו, בכל סוג של עבודה. היתרון הוא כמובן ביכולת לתכנת אותו לעבודה עצמאית ללא מפעיל צמוד, ומן הסתם לפרקי זמן שאינם תלויים בשעות מנוחה, כמו גם בהפעלתו מרחוק כאשר נדרש משנה זהירות עבור המפעיל (ככלי לכיבוי שריפות, עבודה בשיפועים מסוכנים וכיו"ב).

בשלב זה אין לחברה נציג בישראל.