Tevel מתמחה בפיתוח ובייצור רובוטים מעופפים אוטונומיים היודעים לקטוף פירות

קובוטה היפנית מודיעה על השקעה של כ-20 מיליון דולר בתבל (Tevel) הישראלית – מומחית ומובילה עולמית בתחום הרובוטים המעופפים האוטונומיים המשמשים לקטיף פירות. אין זו ההשקעה הראשונה של קובוטה בחברות טכנולוגיה מתקדמת בחקלאות; בסוף 2020 השקיעה הענקית היפנית כ-30 מיליון דולר ב-SeeTree הישראלית אף היא – חברה העוסקת בטכנולוגיית ניטור עצי פרי לטובת מעקב אחר מחלות, חוסרים ובריאות הצמח. שתי ההשקעות דנן מוכיחות את אמון קונצרן הענק בטכנולוגיות מתקדמות בחקלאות, ומן הסתם באמונה בכך שתחום זה רק יעלה ויפרח.

הרקע להשקעת קובוטה ב-Tevel הוא התפיסה כי הרובוטיקה תחדור יותר ויותר אל עולם החקלאות, לבטח בתחום גידולי הפירות, ואחד הכיוונים הוא דיאגנוזה, מעקב, יפול וקטיף אוטומטי, אוטונומי וללא מגע יד אדם. תבל, או בשמה המלא Tevel Aerobotics Technologies מוקמת בגדרה ומפתחת רובוטים מעופפים המתמחים בקטיף פירות – בין היתר באמצעות בינה מלאכותית המאפשרת את איתור הפרי הבשל והמוכן לקטיף. החברה כבר פיתחה רובוטים מעופפים הפועלים הלכה למעשה במטעי תפוחים, אגסים, נקטרינות ושזיפים, והיא עובדת על פיתוח רובוטים נוספים שידעו לקטוף פירות נוספים – בראשם פרי הדר – כאשר כל עץ/פרי דורש את התכונות הייחודיות לו.

הבסיס הרעיוני והעסקי שמנחה את תבל וקובוטה שהשקיעה בה הוא הגידול המתמיד בייצור פירות ברחבי העולם (למעלה מ-800 מיליון טון מדי שנה בשווי שוק של כטריליון דולר – אלף מיליארד!) ובעיקר את הבעייתיות הגוברת בהעסקת כ-10 מיליון עובדים זמניים בתחום קטיף הפירות בכל העולם. מעבר לעלויות שבכך, מסתבר שקשה יותר ויותר להשיג את כמויות העובדים הללו, לא שכן להכשירם כראוי מדי עונה, לשכנם וכמובן – העלויות. כל האמור לאיל הוחמר והוקצן בשנה החולפת בשל מגיפת הקורונה, שהקשתה –בנוסף – גם על ניוד כל אותם העובדים הנדרשים. הרעיון בשימוש ברובוטים המעופפים הוא כמובן החיסכון בכוח האדם, היעדר מגע יד אדם והיכולת לעבוד 24/7 באופן סלקטיבי מדוייק, קרי: לקטוף רק את הפרי המתאים והמוכן לקטיף.

קובוטה היא קונצרן ענק יפני וותיק שמגלגל מחזור עסקי של כ-18 מיליארד דולר בשנה, והוא נחשב מהמובילים בעולם בייצור צנרת, מנועים, ציוד חקלאי וציוד מכני הנדסי