, , ,

ניו הולנד משיקה טרקטור סדרתי מונע בגז

לאחר למעלה מעשור של שמועות, אבות טיפוס, בחינות וניסויים, משיקה ניו הולנד סוף סוף את הטרקטור הסדרתי הראשון בשוק המונע בגז מתאן

ניו הולנד T6.180 Methane Power

ניו הולנד, חברה-בת ב-CNH, כיום חלק מקונצרן פיאט האיטלקי, משיקה את הטרקטור הסדרתי הראשון בעולם המונע בגז מתאן. ניו הולנד נחשבת כחלוצה בעולם המיכון החקלאי במציאת פתרונות הינע חליפיים למנועי הדיזל, והיא עוסקת בפיתוח טרקטורים מוזנים בגז מתאן מעובה מזה כעשור, כאשר בשנים האחרונות הציגה מעת לעת אב טיפוס "לקראת ייצור" ששימש בעיקר לצורך בחינה וניסויים. עתה, כאמור לאחר שנים ארוכות של הבטחות ובחינות, מושק הניו הולנד T6.180 Methane Power – התוצאה המוגמרת והבשלה – הטרקטור הסדרתי הראשון בעולם המונע באמצעות גז מתאן. הטרקטור החדש עבר במהלך השנים מבחנים אינטנסיביים בתנאי עבודה אמיתיים בחוות נבחרות שהיו למעשה שותפות לבחינה ולניסוי באיטליה, ספרד ובריטניה, כאשר אנשי החברה מעידים כי התוצאות היו מעולות ומעודדות, והזמן הרב נדרש בכדי להגיע לנוסחה הנכונה והיעילה ביותר, לסיים בחינות בתנאים מגוונים ולהפנים הערות והארות שהתקבלו ללא הרף מצד המפעילים, החקלאים והקבלנים שעבדו על אבות הטיפוס.

בניגוד לחלק מאבות הטיפוס – נותר עיצובו של הטרקטור דומה מאוד לעיצוב ניו הולנד T6 סדרתי, כאשר מהנדסי החברה הצליחו להסתיר היטב לא פחות מ-9 מיכלי דלק, בהם מאוחסנים 300 ליטר מתאן.

ניו הולנד T6.180 Methane Power

השימוש בגז מתאן להינע מיכון חקלאי אינו תלוש כלל; הרעיון העומד מאחורי הגישה של ניו הולנד – וכמוה עוסקות בתחום חברות נוספות כמו מסי פרגוסון ודויץ-פאהר – הוא מעניין, ומשלב חיסכון משמעותי בעלויות השוטפות לצד יעילות גבוהה באפשרות של כל משק או חווה "לגדל את הגז/דלק" שלה בעצמה, בין אם מגידול ייעודי לשם כך ובין אם תוך ניצול שאריות ופסולת אורגנית כמוה יש בשפע במשקים וחוות חקלאיות, בפרט מבוססות בעלי חיים. כיום יש לא מעט משקים חקלאיים, בעיקר באירופה ובצפון אמריקה, העוסקים בגידולי צמחים המשמשים לייצור גז המתאן (שנוצר בתהליך הריקבון/חמצון של הירק) בכמויות מסחריות. במקביל, ניתן לייצר כיום גז מתאן בהיקפים קטנים יחסית, לשימוש עצמי, בעלויות משתלמות ובפשטות יחסית. בניו הולנד החליט ללכת בראש ובראשונה על נישות אלו כאשר המטרה היא שהחקלאי יסתמך על ייצור עצמי של הדלק שלו, מה שכמובן טומן בחובו שלל יתרונות.

ניו הולנד T6.180 Methane Power מצוייד במנוע FPT שישה-צילינדרי בנפח 6.7 ליטר, בדומה לגרסת הדיזל המוכרת, לאחר שעבר הסבה לשימוש במתאן. מנוע זה יכול לצרוך גז טבעי דחוס, גז טבעי נוזלי וביו-מתאן – כולם על בסיס אורגני, והוא עומד בתקני יורו שלב 5 האירופאיים. בנוסף מודגשות הירידות ברמת הוויברציות וברעש שמנוע זה מייצר בהשוואה למנוע דיזל מקביל.

בהשוואה לניו הולנד T6.180 הסדרתי (גרסת העל החזקה בסדרה T6) מציע המנוע הספק מרבי גבוה יותר – 179 כ"ס מרביים לעומת 158, בהתאמה. על פי ניו הולנד מציעה גרסת המתאן לא פחות מ-25% חיסכון בעלויות הדלק, כאשר בתנאים וסוגי עבודה מסויימים מדובר בממוצע המגיע לכדי 40% חיסכון ביחס למנוע דיזל מקביל. בהחלט לא נתון שניתן לבטל. זאת ועוד: מנוע המתאן פולט 80% פחות (!) גזים רעילים, כך שהוא לא רק נקי משמעותית ביחס לטרקטור דיזל, הוא אף מתקרב לרמות פליטת רעלים המאפשרת לו לעבוד גם במקומות סגורים. בשורה התחתונה מצהירים בניו הולנד שה-T6.180 Methane Power מציע עלויות כוללות הנמוכות בממוצע בלא פחות מ-30% ביחס לגרסת הדיזל המקבילה.

הכוח עובר אל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים מסוג Electro Command המוצעת בארבע גרסאות לבחירה: Standard עם 16 הילוכים לפנים ו-16 לאחור המציעה מהירת מרבית של 40 קמ"ש, ECO עם 17 הילוכים לפנים ו-16 לאחור, אף היא מציעה עד 40 קמ"ש, ECO עם הילוכי זחילה (32 הילוכים לפנים ו-32 לאחור, 40 קמ"ש) וגרסת 50 קמ"ש עם 17 הילוכים לפנים ו-16 לאחור.  

המערכת ההידראולית נותרה זהה לזו המוכרת מגרסת ה-T6.180 הסטנדרטית, קרי ספיקה של 80 ליטר/דקה כסטנדרט ואופציה למשאבה מחוזקת המציעה ספיקה של 113 ליטר/דקה. כושר ההרמה המרבי בזרועות האחוריות עומד על כ-7.9 טון.

כאמור, העיצוב נותר סטנדרטי למדי ורק במבט שני ניתן להבחין כי מדובר בטרקטור חריג ושונה בסגמנט; השוני בולט בעיקר באגזוז/ארובה המעוצבת אחרת ובמיכל הדלק הנוסף (אופציונלי, מוגדר כ"מאריך טווח") המותקן בחזית, בשילוב המשקולות. בניו הולנד העדיפו בסופו של דבר להתבסס על מרכב, שלדה ועיצוב מוכרים ולחסוך בכך את העלויות וזמן התכנון והפיתוח של טרקטור חדש לגמרי השונה עיצובית.

בניו הולנד החלו בשיווק ומכירות ה-T6.180 Methane Power באירופה, כאשר בשלב זה לא הוצהר לגבי הרחבת המכירות לשווקים מחוץ לאירופה