, , ,

טרקטורי CLAAS החדשים – מה אנו מפסידים? (וידאו)

קלאאס מוכרת בארץ בעיקר הודות לקומביינים שלה, לירק ולתבואות. אבל מדובר ביצרנית משמעותית גם של טרקטורים מתקדמים, שאינם מיובאים. מה אנו מפסידים ל-2020? בעיקר זחלים…

קלאאס הוא ענק מיכון וציוד חקלאי גרמני שנודע בעיקר הודות לקומביינים שלו – הן לירק והן לתחמיץ, הנחשבים כמובילים בעולם, לא רק מבחינת האיכות והטכנולוגיה, אלא חשוב עוד יותר: בטבלת המכירות.

קלאאס HSG מ-1968; הקדים את זמנו ולא הגיע לבשלות מלאה ולייצור. הטרקטור הראשון שקלאאס ייצרו נולד רק ב-1993

סיפור הטרקטורים בקלאאס הוא ייחודי ומעניין למדי, ושורשיו ב-1968 בפרוייקט שכונה HSG. הפיתוח של הטרקטור הייחודי ופורץ הדרך – שלדה קשיחה (שאינה פירקית), היגוי משולש (קדמי, כפול מנוגד וכפול באותו הכיוון), יציאות הידראוליות בחזית ומאחור וכנ"ל זרועות הרמה. היה זה קונספט שלא היה מוכר בשעתו ובטח לא מקובל, אבל למרצדס – השותפה המיועדת לייצור הטרקטור המהפכני – היו תוכניות אחרות, וב-1972 הציגה את ה-MB-Trac שלה, מנפצת את חלומות קלאאס לעת עתה.

מרצדס השיקה את הטרקטור שלה – ה-MB-Trac ב-1972, ובכך גרמה לקלאאס להקפיא את תוכניותיה לייצר טרקטור למשך שנים ארוכות

הפרוייקט הוקפא עד 1978, אז חודש במלוא המרץ והפיתוח הוביל להצגת ה-Claas Xerion Projekt 207 ב-1993, ממנו נולד לבסוף הקלאאס Xerion הייחודי ב-1997, הטרקטור הראשון מתוצרת קלאאס, אשר במהדורתו העדכנית נמנה בין הטרקטורים הסדרתיים החזקים בייצור.

יבואנית קלאאס לארץ היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור, המייבאת בין היתר גם את הטרקטורים של מותג הפרימיום הגרמני פנד. זו האחרונה מייצרת – בין היתר – גם קומביינים, הן לירק והן לתחמיץ, ובכדי למנוע קניבליזציה וגם ניגוד אינטרסים מול היצרניות, החליטו אנשי היבואנית להתמקד בקומביינים של קלאאס, ובטרקטורים של פנד – בלבד, מבלי לייבא את המוצרים האחרים של כל יצרנית. החלטה זו גרמה לכך שבפועל אין אנו רואים טרקטורים של קלאאס אצלנו. למרות זאת, בקלאאס מתעדכנים מדי שנה עם היצע הטרקטורים שלהם ומחדשים אותו, והשקת שני כלים חדשים לגמרי בתערוכת 'אגריטכניקה 2019' שנערכה זה עתה בגרמניה הזכירה לנו כי מדובר במותג מעניין ואטרקטיבי, שגם אם אינו נצפה בשדות העמק, הרמה והנגב, מן הראוי שנתעדכן לגביו.

קלאאס Axion 930 Terra Trac

במסגרת תערוכת 'אגריטכניקה 2017', לפני כשנתיים, הציגה קלאאס ואריאציה מעניינת על בסיס הטרקטור הסטנדרטי הגדול מתוצרתה (קרי: שאינו פירקי ובעל גלגלים אחוריים גדולים מהקדמיים) – ה-Axion. היתה זו גרסה עם מערכת זחלים ייחודית מאחור, במקום הגלגלים הסטנדרטיים, פרי פיתוח עצמי, ושבניגוד למקובל הציעה תצורה שטוחה של מערך הזחלים, במקום טרפז או משולש. הקלאאס Axion 900 Terra Trac עורר עניין רב, ומאז השקתו – ועוד מקודם לכן – הוא עונה קשות במסגרת בחינות וניסוי בתנאי אמת, עד להבשלה לקראת ייצור סדרתי. וזה קורה עכשיו, לאחר שהטרקטור המוכן לייצור הוצג במסגרת אותה התערוכה – רק שנתיים מאוחר יותר, והוא יוצע בהיצע היצרנית החל מעתה, כדגם 2020. הטרקטור ה'חצי-זחלי' החדש יוצע בשתי גרסאות: Axion 930 Terra Trac עם 355 כ"ס מרביים, ו-Axion 960 Terra Trac עם 445 כ"ס מרביים, קרי: טרקטורים רבי עוצמה ביחס לגודלם, המיועדים לעבודות בהיקף גדול ובמלוא התפוקה – גם כאשר תנאי הקרקע בעיתיים מבחינת בוץ, מים ולחות, וגם לטובת מזעור דחיסת הקרקע הודות לזחלים מאחור, הדואגים לחלוקת משקל נרחבת הרבה יותר ביחס לאותו הטרקטור הנוסע על גלגלים.

קלאאס Axion 930 Terra Trac

המנוע מגיע מ-FPT (פיאט) – 6 צילינדרים בנפח 9.0 ליטר בקירוב. הכוח הרב וההתנגדות הגבוהה יותר שמערכת הזחלים מייצרת הובילו את קלאאס לחזק את תיבת ההילוכים, גלי ההינע ומכלולים נוספים. הן הסרן הקדמי, הן מערכות הזחלים מאחור והן הקבינה משוככים והטרקטור מסוגל ומורשה למהירות נסיעה מרבית של 40 קמ"ש. היצע זחלי הגומי לבחירה כולל זחלים ברוחב כ-46 עד 89 ס"מ, כאשר גם עם הזחלים הרחבים ביותר רוחב הטרקטור הכולל אינו עובר את ה-3.0 מטרים, כפי שהחוק מחייב ברוב מדינות אירופה. משקל הטרקטור הוא 16.5 טון וניתן להעמיס עליו 5.5 טון נוספים. נפח מיכל הדלק הוא 860 ליטר. בקלאאס טוענים כי גרסאות אלו מציעות דחיסת קרקע נמוכה במקביל לכוח גרירה גבוה משמעותיים בהשוואה לאותו הטרקטור עם גלגלים קונבנציונליים.

גם גרסת-העל של קלאאס בסגמנט הטרקטורים – ה-Xerion – הופכת לזחלית, לאחר שב'אגריטכניקה 2019' הוצג הדור הבא, המעודכן של הסדרה שכלל לראשונה גרסת 4-זחלים סדרתית. מעבר לעדכוני המנועים להתאמה לתקני פליטת המזהמים העדכניים ביותר כיום, שכללו בין היתר גם עליית הספק (בהיצע החדש 3 גרסאות, עם 462, 490 ו-530 כ"ס מרביים).

קלאאס Xerion Trac TS

הגרסה הזחלית של הקסריון מכונה Xerion Trac TS ובניגוד ל-Axion Terra Trac הקומפקטי יותר מצוייד הקסריון במערכות זחלים סטנדרטיות ומקובלות בסגמנט – בתצורת טרפז. ארבע המערכות הן זהות בגודלן וברוחבן ונשענות גם הן על זחלי גומי והן מיוצרות על ידי המומחית ההולנדית בתחום – חברת Zuidberg, כאשר הזחלים עצמם מגיעים ממומחית בעלת שם נוספת בתחום – Camso הקנדית. על פי קלאאס מוסיפות מערכות הזחלים עוד 25% תוספת בשטח המגע עם הקרקע בהשוואה לאותו הטרקטור הנשען על גלגלים קונבנציונליים, מה שבהחלט משמעותי מבחינת נזקי הדחיסה של הקרקע כאשר משקל הטרקטור עצמו הוא כ-24 טון, והאפשרות להעמיס עליו עד 6.0 טון נוספים. עם מערכות הזחלים מורשה הקלאאס קסריון למהירות מרבית של 30 קמ"ש. יודגש כי הגרסאות הסטנדרטיות של הקסריון מוצעות כרגיל, אף הן לאחר סדרת עדכונים ורענונים, במקביל לגרסאות הזחליות.