ג'ון דיר מפתיעה עם השקת אב טיפוס של רחפן חקלאי ענק; הכיוון: ייצור סדרתי

VoloCopter VoloDrone

ג'ון דיר מפתיעה את באי תערוכת 'אגריטכניקה 2019' עם חשיפת רחפן חקלאי ענק;  התחום החם והמתפתח במהירות הגדולה ביותר בעולם החקלאות לא פסח מעיני קברניטי יצרנית המיכון החקלאי הגדולה בעולם, ועל אף שהתמהמה – המוצר הראשון שלה בסגמנט זה מרשים בהחלט.

פיתוח ובניית הרחפן הגדול – 9.2 מ' קוטרו – נעשה בשיתוף מומחית בתחום שפיתחה כבר רחפנים בגודל דומה הן להובלת מטענים והן להובלת בני אדם. חברת VoloCopter הגרמנייה "תרמה" את הידע והניסיון בייצור רחפנים גדולים, ויחד עם ג'ון דיר פיתחה רחפן המותאם לשימוש חשלאי, כאשר במקרה זה מדובר ברחפן הנושא עמו מיכל בו ניתן להוביל חומר לריסוס להגנת הצומח עד למשקל של 200 ק"ג.

מוביל נוסעים עירוני של VoloCopter

ג'ון דיר ו-VoloCopter לא המציאו מוצר חדש או לא מוכר, אבל הכלי החדש – VoloDrone שמו – מהווה מהפיכה בקנה המידה; אם עד כה הכרנו לא מעט רחפנים לשימוש חקלאי שחלקם כבר נמכרים בשוק החופשי, הרי שרובם ככולם קטנים למדי ולפיכך מוגבלים בהיקפי העבודות שהם יודעים לבצע. ה-VoloDrone מיועד לשטחים גדולים ובכך גדל לאין ערוך יתרונו הכלכלי בהשוואה לטיפול מוכר בבעיות דומות עד כה: טרקטור עם מרסס, מרסס 'סלף' או מסוק/מטוס.

VoloCopter VoloDrone

הדגם שנחשף המסגרת תערוכת 'אגריטכניקה 2019' כולל שני מיכלי חומר נפרדים, משאבה ומנגנון ריסוס. ניתן להסב רחפן גדול זה למגוון שימושים חקלאיים נוספים, הן לחומר המפוזר בריסוס והן בתפזורת, דוגמת דשן מגורען, למשל. הרחפן מצוייד בלא פחות מ-18 רוטורים ממונעים באמצעות חשמל. לאספקת החשמל אחראים מצברי ליתיום-איון נשלפים ונטענים המסוגלים בשלב זה לספק עד 30 דקות טיסה רציפה. גובה הטיסה הנמוך בו יכול ה- VoloDrone לרחף מאפשר עבודה מדוייקת ביותר עם שליטה מקסימלית על כמויות החומר המרוסס/מפוזר, ובכך לא רק לחסוך באופן משמעותי בעלויות ביחס לשיטות קונבנציונליות, אלא גם בזמן; כל פי הצהרות החברות עומד הספק כיסוי השטח של הרחפן המגודל על 60 דונם/שעה. טכנולוגיה מתקדמת הכוללת בין היתר מערכות ניווט והתמצאות מדוייקות והאפשרות לתכנן מראש  את אופי הפעולה, המיקום, המהירות, הגובה ועוד של הרחפן, בכלל זה ריסוס/דישון חומרים שונים באותה המשימה.

התכנון כולל מרכז רחפן עם נקודות עגינה, תופסנים ומחברים אוניברסליים, המתאימים לעיגון וריתום מגוון רחב של ציוד, מוצרים ואמצעי חיבור שונים, במטרה להרחיב ככל הניתן את אפשרויות השימוש בכלי. ה-VoloDrone יוצע עם אפשרויות שליטה ובקרה ידנית, באמצעות מערכת שליטה מרחוק, או בשליטה אוטומטית מלאה, באמצעות מערכת בקרה מרכזית ממוחשבת המאפשרת הכנסת כל הפרמטרים הנדרשים לתוכנה, ומראש.

שתי החברות הודיע יחד כי הדגם שהוצג בתערוכה הנו אב טיפוס, שנועד כמובן לחשוף אותו מול קהל פוטנציאלי, אבל גם לאפשר ביצוע מבחנים אינטנסיביים בתנאי אמת לקראת ייצור סדרתי.

כאמור, ה-VoloDrone עומד בפני תקופה של בחינה וניסוי, כאשר היעד הוא להגיע למוצר מוגמר שישווק ויימכר לכל חקלאי שירצה בכך. בשלב זה לא נמסר צפי לגמר הפיתוח ומן הסתם גם לא לעלויות הרכישה והתפעול. אין ספק שענקית חקלאות כמו ג'ון דיר הנכנסת לתחום מהווה חיזוק למגמה שכבר החלה, וקטליזטור לפיתוח נוסף של רחפנים לשימוש חקלאי.

VoloCopter VoloDrone