Fendt IDEAL 10
, ,

הקומביין לתבואות החזק בעולם

Fendt IDEAL 10

Fendt IDEAL 10

קומביין העל של קונצרן AGCO – ה-IDEAL המשווק תחת המותגים פנד ומסי פרגוסון – מקבל חיזוק משמעותי; מעתה תוצע (באירופה תחילה) גרסה חדשה של ה-Fendt IDEAL עם 790 כ"ס ושיפורים נוספים. בכך הופך קומביין זה לקומביין לתבואות החזק בעולם, בייצור סדרתי, ומדיח מתוארו את נושא הכתר עד כה – ניו הולנד CR10.90, שהציע 700 כ"ס מקסימליים. בשלב זה לא ידוע על שיווק גרסת הספק זו גם תחת המותג מסי פרגוסון.
עם השקתו הוצע ה-IDEAL בשלוש גרסאות: IDEAL 7 עם מנוע AGCOPower (למעשה SISU פיני) שמציע 451 כ"ס; IDEAL 8 עם מנוע M.A.N המציע 538 כ"ס וגרסת העל – ה-IDEAL 9 – שמציע 647 כ"ס. נזכיר כי פנד/מסי פרגוסון מציעות את אותם הדגמים גם בגרסאות T, הנבדלות מהגרסאות הסטנדרטיות במערכות הזחלים המותקנות מלפנים, במקום גלגליים סטנדרטיים. למעט מערכות אלו – אין הבדל בין הקומביינים עם ובלי הזחלים.
פנד IDEAL 10 מפיק את כוחו הרב באמצעות מנוע מ.א.ן 6-בוכנתי חדש בנפח 16.2 ליטר. מנוע זה עומד כבר עתה בתקנות פליטת המזהמים העתידיות המחמירות ביותר באירופה – שלב 5. בגרסת העל של סדרת ה-IDEAL מיושמות אי אלו מערכות מתקדמות חדשות ושיפורים נוספים, שככל הנראה יגיעו גם אל יתר גרסאות הסדרה בעתיד, עם הרענון המקיף הראשון.

אחד החידושים המעניינים ביותר המוצעים ב-IDEAL 10 החדש הוא ה"אין הגה" בקבינה; זהו הקומביין הראשון הנשלט באמצעות 'ג'וי-סטיק' במקום גלגל הגה. פנד מכנים את המערכת המתקדמת IDEALDrive ומעבר לגימיק מדובר בטכנולוגיה מתקדמת ביותר שנועדה בין היתר גם לפשט את השליטה במכונה וגם להגדיל משמעותית את שדה הראיה לפנים, בפרט בנסיעה על כביש ציבורי במהירות גבוהה יחסית, מאחר וכל יחידת ההגה חסרה, כולל הבסיס והקונסולה המרכזית. מערכת ההפעלה החדשה בגרסת העל של ה-IDEAL פותחה במיוחד עבוד סדרה זו על ידי חברה המתמחית בתחום – MTA האיטלקייה; למעשה פיתחה MTA ממרכז בקרה ממוזער מתקדם ביותר שתופס לא רק מעט מקום בחלל הקבינה – הוא בנוי באופן אינטואיטיבי כך שניתן לשלוט בכלי הענק דרך קצות האצבעות, ללא כל מאמץ. בין היתר מרכזת המערכת את כל הפונקציות הקיימות בקומביין, אפשרויות השליטה והבקרה, בקרת תקלות וביצועים, דיאגנוסטיקה ועוד. מערכת זו תוצע בהמשך גם אצל יתר הקומביינים מסדרה IDEAL ובשלב מאוחר יותר – בכל הקומביינים מבית AGCO – פנד, מסי פרגוסון, צ'לנג'ר ו-Gleaner.

עוד חדשה בגרסת העל של הקומביינים לתבואות מסדרת ה-IDEAL היא מערכת הניקוי והסינון. מדובר במערכת המכונה Dual Helix שגרסה ראשונה שלה הוצגה כבר בגרסאות ה-IDEAL 8 ו-IDEAL 9 כאשר כאן מדובר במהדורה מעודכנת ויעילה יותר, עם הבטחה לא רק להציע כושר התמודדות עם קצב ותפוקת עבודה גבוהים עוד יותר, אלא גם לשפר את איכות הזרעים וניקיונם ובמקביל – לצמצם איבוד חומר במהלך העבודה.
פנד טרם שחררה מפרט טכני מלא של ה-IDEAL 10 כך שלא ברור האם יצוייד באותן אופציות גודל מיכלי זרעים כפי שמוצעים לגרסאות הסדרה המוכרות; רוכשי הקומביינים מסדרה זו יכולים להזמין שני גדלי מיכלי זרעים: 12,500 ליטר או 17,100 ליטר; מנגנון הריקון של המיכלים מאפשר ריקון המיכל הקטן בקצב של 140 ליטר/שנייה ואת המיכל הגדול בקצב של 210 ליטר/שנייה. המשמעות בחיים האמיתיים היא ריקון מיכל מלא בגרסת ה-12,500 ליטר תוך 89 שניות בלבד, ובגרסה הגדולה יותר יסתיים הריקון תוך 81 שניות בלבד (נזכיר כי מדובר ב-17.1 מ"ק)! מדובר בנתון משמעותי במהלך רצף עבודה ארוך, שכן זמן העצירות/עיכוב לצורך הריקון מתקצר והמרווחים ביניהם מתארך. פנד מגיעה לביצועים מרשימים כאלו בין היתר הודות לצינור הריקון גדול הקוטר באופן חסר תקדים: 48 ס"מ!
פנד תפתח הזמנות ל-IDEAL 10 החדש בעוד שנה (יולי 2020) כאשר הכלים הראשונים יימסרו ללקוחות לקראת אביב 2021.

 

הקומביינים לתבואות החזקים בעולם (לחצו על התמונות לכתבות הרלוונטיות):
פנד IDEAL 10: הספק מרבי 790 כ"ס

Fendt IDEAL 10T

Fendt IDEAL 10T

ניו הולנד CR10.90: הספק מרבי 700 כ"ס

New Holland CR10.90

New Holland CR10.90

פנד IDEAL 9: הספק מרבי 647 כ"ס

Fendt IDEAL 9T

Fendt IDEAL 9T

קלאאס Lexion 780: הספק מרבי 626 כ"ס

CLAAS Lexion 780

CLAAS Lexion 780

ג'ון דיר S790 / קייס Axial-Flow 9240: הספק מרבי 625 כ"ס

John Deere S790

John Deere S790

CASE Axial-Flow 9240

CASE Axial-Flow 9240