Volvo FMX540 4x4 Multitruck
,

הוולוו החקלאית

Volvo FMX540 4x4 Multitruck

Volvo FMX540 4×4 Multitruck

למרות שהתחום אינו מוכר אצלנו בישראל, אנו מסקרים מעת לעת את ההתפתחויות בתחום המשאיות לשימוש חקלאי, תחום שבמהלך השנים האחרונות נמצא בתנופת פיתוח וגדילה בעיקר באירופה, ובמידה מסוימת מתחרה בסגמנט הטרקטורים הכבדים בקטגוריית ה-400 כ"ס ומעלה.
מדובר בהסבת משאיות כפולות הינע מבית יצרניות שונות לשימוש חקלאי, כאשר עיקר העבודה היא בהוספת יציאות הכוח (גלי הינע, חשמל ו/או הידראוליות), זרועות (גם קדמיות), מיגונים שונים, חישוקים וצמיגים רחבים ועם פרופיל חקלאי וכיול מחדש או התאמת מערכת העברת הכוח לשימוש החדש, קרי: הורדת יחסי ההעברה והגבלת המהירות המרבית.

Volvo FMX540 4x4 Multitruck

Volvo FMX540 4×4 Multitruck

התוצאה היא משאית שיודעת להיכנס לשטח בכדי להוציא משם תבואות או תוצרים חקלאיים ולהובילם במהירות (ביחס לטרקטור) למחוז חפצם, ובכך נחסך שלב בשדה של הוצאת התבואות מהשטח עד למשאית או אמצעי ההובלה הנוסף, וכמובן היכולת לנוע במהירויות גבוהות בבטחה גם על הכביש הציבורי. בנוסף, ההסבות המבוצעות כיום על ידי החברות המתמחות הרבות בתחום מאפשרות למשאיות ה"חקלאיות" לעבוד בשדה כמעט כמו טרקטור, דהיינו: עבודה עם מכבש חציר, מגובים, מזרעות, מרססים ועוד. בחריש עמוק או בגרירת כלי עיבודים כבדים יותר יישאר היתרון אצל הטרקטורים הכבדים יותר, אך ללא היתרונות של המשאית ביחס אליהם – מהירות, רב שימושיות, תנועה על הכביש ועוד.

Volvo FMX540 4x4 Multitruck

Volvo FMX540 4×4 Multitruck

לצד יצרניות המתמחות בהסבת משאיות סדרתיות לשימוש חקלאי, דוגמת Paul המסבה משאיות כמו מרצדס ויצרניות נוספות, AMAG המתמחה בהסבת מגוון משאיות מבית יצרניות שונות – בראשן מ.א.ן לשימוש חקלאי, Stapel המתמחה אף היא במ.א.ן, Heizomat המציעה "משאיות חקלאיות" על בסיס מרצדס (Heizomat) ועוד (רובן ככולן גרמניות), החלו גם היצרניות עצמן להבין את הפוטנציאל בשוק הולך וגדל זה, ולהציע "מהמפעל" את גרסאותיהן לנושא. כך ניתן להזכיר את מרצדס עם גרסאות ה-Unimog לחקלאות ומשאיות מסדרה Arocs המוצעות לחקלאים כבסיס עם אינספור אפשריות התאמה אישיות, מ.א.ן (M.A.N) עם מהדורה משלה לחקלאות על בסיס ה-TGS, טאטרה הצ'כית עם ה-Agrotruck בעלת הינע 6×6 ושלדת טאטרה הייחודית ועוד.

Volvo FMX540 4x4 Multitruck

Volvo FMX540 4×4 Multitruck

אל תוך הסגמנט הייחודי והתחרותי הזה משליכה עתה חברה נוספת המתמחה בתחום משאית חקלאית משלה – על בסיס משאיות וולוו מסדרה FMX המיועדות במקור לעבודות עפר ותשתית, כך שהן "מגיעות מהבית" עם גן של קשיחות ושרידות. החברה המסבה היא A+T Nutzfahrzeuge (הגרמנייה, כמובן…) המציעה את ה-Volvo FMX540 4×4 Multitruck – גרסתה לנושא, עם לא פחות מ-540 כ"ס. מלאכת ההסבה וההתאמה לשימוש חקלאי כללה בין היתר התקנת זרועות הרמה הידראוליות מאחור ומלפנים (3.5 ו-2.2 טון, בהתאמה) יחד עם יציאת כוח מכאנית (PTO) וארבע יציאות הידראוליות כפולות בכל צד. המשאית מוצעת עם ייצול לחיבור נגררים סטנדרטיים, כמקובל אצל משאיות, ועם מגוון רחב מאוד של תוספות והתאמות, בכלל זה משקולת אחורית גדולה שנועדה לשפר אחיזה במשימות גרירה תובעניות (דיסוק, זריעה ואף חריש). הן מלפנים והן מאחור מותקן וו גרירה מאסיבי הניתן להעלאה ולהורדה לפי הצורך, והמאפשר חיבור וניתוק מציוד מונגררים בקלות גם בתנאי שטח משובשים, ללא הצורך לצאת מהקבינה. תוספת זו שייכת לאבזור הסטנדרטי, יחד עם מערכת מצלמות היקפיות המאפשרות תמונה ברורה (המשודרת אל לוח המחוונים בקבינה) של הנעשה סביב למשאית, בכלל זה מבט על ומיקוד מקרוב על סביבת החיבור והניתוק של ציוד נוסף בשתי הקצוות. היצע הצמיגים הוא גדול ונרחב ולמעשה מוגבל רק בהתאמה לחישוקים ולחוקי התנועה. הצמיגים הסטנדרטיים הם צמיגי לחץ אוויר נמוך הממזערים את נזקי דחיסת הקרקע כתוצאה ממשקל הכלי, והם במידה א-סימטרית מלפנים ומאחור – 445/65R22.5 ו-600/50R22.5 בהתאמה.

Volvo FMX540 4x4 Multitruck

Volvo FMX540 4×4 Multitruck

מחיר משאית "חקלאית" שכזו מתחיל פחות או יותר בליגת המחירים בהם ניתן לרכוש טרקטור ג'ון דיר מסדרה 8R באירופה, לצורך ההשוואה. כמובן שכל אבזור מיוחד או הוספת מערכות וחלקים תעלה את המחיר. חקלאים רבים – ובעיקר קבלנים – באירופה שמחים להעמיד בצי הכלים שלהם משאית אחת או יותר, בעיקר למשימות הדורשות הובלת תבואות או מיכון חקלאי למרחקים גדולים יחסית, הכוללים גם כבישים סלילים, אפילו כבישים מהירים. מבחנים שנעשו על ידי יצרניות רלוונטיות בתחום מצביעים על חיסכון ממוצע של עד 30% בסוגי עבודה אלו בעלויות התחזוקה וצריכת הדלק לטובת משאית בהשוואה לטרקטור. וזה עוד לפני היעילות ומהירות העבודה.

Volvo FMX540 4x4 Multitruck

Volvo FMX540 4×4 Multitruck