,

זטור בקשיים


העיתונות המקצועית החקלאית באירופה מדווחת כי יצרנית הטרקטורים הצ'כית זטור (Zetor) נמצאת בקשיים. כרקע יש להזכיר כי כלל שוק המיכון החקלאי באירופה נמצא בהאטה, לעיתים בירידה של ממש בנתוני המכירות, וזטור היא יצרנית אירופאית – חדשה יחסית (הכוונה לדור העדכני של החברה. הקשר בינו לבין המותג הוותיק והמקורי הוא שולי) – וככזו היא נאלצת להתמודד כמו כולן עם המצב הלא פשוט.
אבל, זטור נמצאת ככל הנראה בבעיה "ייחודית" משל עצמה, שכן יש לה צרות נוספות מעבר למצב הלא פשוט שחל על כולם. קצת רקע: זטור היא משחקניות המפתח בשוק המזרח אירופאי הגדול, וביתר שאת בשוק הפולני המשמעותי, וממותגי הטרקטורים הדומיננטיים שם. הצלחת זטור בשווקים אלו נובעת בעיקר הודות לכך שהיא מצליחה לייצר טרקטורים "מערביים" מתקדמים ואף נאים בכל קנה מידה, המשתמשים במכלולים "מערביים" מוכרים (מנועים, תיבות הילוכים, סרנים וכיו"ב) – אך המוצעים במחירים תחרותיים בהשוואה למותגים מערביים מוכרים. מאז החלה זטור לשחק בשווקים אלו – לפני שנים ספורות בלבד – היא עשתה חייל ברוב הזמן בעיקר בגלל שהיא נכנסה בתקופה גם בשווקים מתקדמים פחות אלו, של מזחר אירופה, נוחל ביישום תקנות פליטת מזהמים וגישה מתקדמת יותר לציוד חקלאי חדש. רוצה לומר – השוק דרש ציוד מתקדם יותר, נקי ומעודכן יותר, אך עדיין הוא אינו בעל יכולות רכישה של ציוד "מערבי" מוביל ויקר בהרבה. זטור הציעה בדיוק את התמהיל הנכון. זאת ועוד: זטור החלה לייצר ולשווק טרקטורים בסיסיים וקומפקטיים יחסית, כאשר הגידול בהספק ובמשקל נעשה בזהירות ובאיטיות רבה.
בשוק הפולני לבדו נמכרים מדי שנה במהלך השנים האחרונות כ-12,000 טרקטורים חדשים (אין צורך לבדוק – זה יותר מבשוק הישראלי…). אבל, במהלך שנת 2018 צנח נתון זה לכדי פחות מ-9,000 טרקטורים. עבור זטור – הנחשבת יצרנית קטנה יחסית – מדובר היה במכה של ממש, ואם לא די בזאת, המכה הזו מגיעה בתזמון הכי פחות מתאים מבחינת זטור, הנמצאת בעיצומו של הליך ממושך ויקר ביותר של עדכון הטרקטורים אותם היא מייצרת לתקני פליטת המזהמים האירופאים העדכניים ביותר כיום, והצפויים בעתיד. בעיה נוספת מתבררת בהיערכות מוטעית לגבי העתיד הרחוק יותר, ושכתוצאה מכך נעדר ההיצע מגוון רחב של כלים אטרקטיביים, דוגמת טרקטורים למטעים ולכרמים או טרקטורים גדולים יותר. להשקיע עתה, בלחץ, בהאצת פיתוח סדרות רלוונטיות כאלו הוא צעד מסוכן ביותר, הכרוך בהוצאות עתק.

מנכ"ל זטור, מריאן ליפובסקי

מנכ"ל זטור, מריאן ליפובסקי

שנת 2018 הסתיימה עם סך ייצור גדול מהמכירות ובזטור הצהירו כי המהלך הראשון בו הם מתמקדים עם תחילת 2019 הוא צמצום המלאי. "עדכנו את התוכניות העסקיות של החברה ל-2019 בכדי לקדם את הטיפול במלאי שהצטבר", אמר בראיון עיתונאי מנכ"ל החברה מריאן ליפובסקי (Marián Lipovský); "הטיפול יתמקד במפעל המרכזי שלנו בברנו (Brno) וכמובן – אל מול הסוכנים שלנו". המנכ"ל לא התייחס להשלכות המידיות, שכללו צמצום כוח האדם, כך שאין נתונים רשמיים לגבי זה, אך ידוע שכבר בוצעו פיטורים. למרות המצב הקשה כרגע, בזטור משדרים אופטימיות, ולאחר עדכון התוכניות מודיעים כי המשך השת"פ עם TYM הקוריאנית בדבר אספקת טרקטורים קומפקטיים עבור זטור (מיוצרים ב-TYM אך ממותגים כזטור) יימשך וביתר שאת, וכי עוד במהלך שנה זו (2019) תשיק החברה את הדור הבא של הזטור Proxima. בתחילת 2020 יושק זטור Forterra חדש וכי עד לסוף השנה תסיים החברה את עדכון כל המנועים המותקנים בטרקטורים שלה לשלב 5 האירופאי

מפעל ההרכבה של זטור ב-Brno

מפעל ההרכבה של זטור ב-Brno

ואצלנו? על פי נתוני משרד החקלאות – כפי שציינו בכתבת סיכום מכירות הטרקטורים בישראל ב-2018 – המותג זטור לא מתרומם בארץ, אך ככל הנראה מסיבות אחרות. חברת א. ל. טרקטורים היא הזכיינית של המותג ועם סך של 5 טרקטורים שנמכרו ב-2017 ועוד 5 ב-2018 קשה לומר שלמותג זה נוכחות של ממש בשוק הטרקטורים הישראלי, נכון להיום.