Rigitrac SKE50 electric
Rigitrac SKE50 electric

Rigitrac SKE50 electric

קוראינו הוותיקים התוודעו זה מכבר למותג השוויצרי Rigitrac; נזכיר בקצרה כי מדובר בטרקטור המיוצר בשוויץ רובו ככולו בעבודת יד על ידי Sepp Knüsel וצוותו – סוכן ומפיץ טרקטורים ומיכון חקלאי שוויצרי שמזה 16 שנים עוסק בייצור טרקטורים מיוחדים בעצמו, פרי תכנונו. הטרקטורים מבית Rigitrac Traktorenbau AG – שם החברה המלא – נחשבים על ידי 'מביני עניין' ל'רולס-רויס' של הטרקטורים, והכוונה לא רק למחיריהם הגבוהים, אלה בעיקר לאיכות חסרת הפשרות הן בעבודות הייצור וההרכבה, הן בשימוש בחומרים ובמכלולים השונים והן במערכות המיוחדות המיושמות בכלים אלו. כרקע יש לזכור כי באזור בו טרקטורים אלו נמכרים – מרכז אירופה, בעיקר שוויץ, אוסטריה ודרום גרמניה – על הציוד החקלאי השונה לפעול לא פעם בתנאי טופוגרפיה קיצוניים, בעיקר בכל הקשור לעליות, ירידות ושיפועים. הייחוד בטרקטורים מבית Rigitrac נובע גם מהמבנה; מדובר בטרקטורים פירקיים, אך רק על ציר האורך, קרי – החלק הקדמי והאחורי יכולים לצודד בנפרד, ובכך מאפשרים גישה ויכולות אחיזה גם בשיפועים קיצוניים (ראו איור השלדה למטה). מרכז הכובד הנמוך מאפשר עמידה בשיפועי צד קיצוניים. לחלק מהדגמים מערכת היגוי הפוך. Rigitrac מצליח אם כן אצל חקלאים בעלי אמצעים, אך לא פחות מכך בקרב רשויות מוניציפליות שרבות מהן במרכז אירופה נדרשות גם לתחזוקת יערות, צידי דרכים עם צמחייה, עבודה בשלג ובבוץ וכיו"ב תנאים קשים – תנאים שהטרקטורים של Rigitrac מתיימרים לדעת להתמודד מולם ללא בעיות.

Rigitrac SKE50 electric

Rigitrac SKE50 electric

Rigitrac SKE 50 הוא הדגם החשמלי החדש של החברה. ההינע מבוצע באמצעות 4 מנועים נפרדים – כל אחד מניע גלגל, וכך מתקבל מן הסתם הינע 4×4. ההספק הכולל עומד על 50 קילו-ואט, שהם שווי-ערך לכ-68 כ"ס. צבר הסוללות מאפשר עבודה רצופה של 5-6 שעות, תלוי בעצימותה, וטעינת 80% מנפח הסוללות (ממצב ריק) תדרוש 3 שעות. כפי שהטרקטורים של Rigitrac מתאפיינים, מתבסס גם הדגם החשמלי על שלדה ייחודית ליצרנית המאפשרת תנודתיות בנפרד של שני חלקיה, תוך צידוד של עד 10% לכל צד (ראו איור למטה).
לטרקטור שתי יציאות כוח (PTO) המונעות אף הן בכוח החשמל, כאשר ניתן לכוון מהירויות עבודה – במקביל – שונות בין הקדמית לאחורית, בין 0 ל-1,000 סל"ד. כמו כן מצויד ה-Rigitrac SKE 50 בשתי מערכות זרועות הידראוליות (מלפנים ומאחור). בעת בלימה נאגרת האנרגייה בסוללות הנטענות בכלי, לטובת הפעלת המיזוג – חימום וקירור.
פיתוח הטרקטור נעשה בשיתוף המכון הטכנולוגי של העיר Buchs שבשוויץ. הטרקטור הכל-חשמלי מציע מהירות מרבית של 40 קמ"ש וקהל המטרה העיקרי שלו הן רשויות מוניציפליות, ערים וגופים הפועלים בסביבה אורבנית. בשימוש חקלאי משובר ביתרון משמעותי בעבודה בקרבת בעלי חיים או בתוך מבנים (רפתות, דירים וכיו"ב).
מהיצרנית נמסר כי הטרקטור החשמלי נמצא בשלבי בחינה וניסוי אחרונים, לקראת ייצור סדרתי ותחילת השיווק. אלו יחלו "במהלך 2019". מחיר טרם נמסר. Rigitrac אינו מיוצג בארץ

השלדה הייחודית של טרקטורי Rigitrac