, , ,

סיכום מכירות טרקטורים 2018

שוב הסתיימה שנה וחדשה מתחילה, וכהרגלנו בקודש ובחול – אנו מסכמים עבורכם את שוק הטרקטורים בישראל כפי שבא לידי ביטוי ב-2018. נכון הוא כי מכירות הטרקטורים החדשים לא מהוות את סך כל מכירות המיכון והציוד החקלאי בשוק, ואולי אף לא את רובו, אבל לטרקטור לא רק סמליות מיוחדת בשוק המיכון החקלאי כמוצר המרכזי המניע ומפעיל את רוב המכשור, הציוד והכלים החקלאיים כיום – הוא מהווה גם מדד המלמד או לכל הפחות מרמז על מגמות, שינויים והעדפות של חקלאי ישראל. עובדה פעוטה נוספת היא שלצערנו לא הצלחנו למצוא נתון רשמי, מסודר ומאורגן של יתר הציוד החקלאי הנמכר בישראל, כך שאם נרצה להתבסס על מספרים רשמיים בלבד המתייחסים למכירת ציוד ומיכון חקלאי חדש – אין הרבה פרמטרים נוספים אצלנו ללמוד מהם.
כמו בכל סקירה קודמת שערכנו, אנו מחויבים להסביר הסתייגות אחת עיקרית: הטבלאות והמספרים המופיעים כאן מתבססים על נתונים רשמיים של אגוד לשכת המסחר – המקור ממנו הגיעו הרשימות, וכנתון רשמי יחיד – אנו מתבססים עליו. אנו יודעים שהמספרים יכולים להיות חסרים או לא מדויקים, וכמו בכל שנה גם השנה מצאנו כלים שכלל אינם שייכים לקטגוריה המוטמעים בתוכה, דוגמת כמה מחפרונים, מנוע , רכבי עבודה, כלים מיוחדים וכיו"ב ציוד שכלל לא מוגדר כטרקטור חקלאי. דבר נוסף, שאף הוכח על ידי מספר יבואנים, הוא היעדר כלים שכבר נמכרו מהרשימה – מסיבות שאינן ברורות לנו, ואנו יכולים רק לתהות; ראינו נתוני מכירה רשמיים, מוכחים של יבואנים מסוימים שבפירוש אינם תואמים את המספרים שבדו"ח. אבל, כאמור, הן מסיבות מקצועיות שלנו – של התעקשות להתבסס רק על מספרים רשמיים – והן מסיבות אובייקטיביות, שעיקרן חוסר היכולת (והרצון) שלנו להיכנס לניירות של כל יבואן ויבואן, הטבלאות משקפות את הנתונים הרשמיים.
שוק הטרקטורים בישראל חווה ירידה של קצת יותר מ-6% ביחס למכירות ב-2017, אך בסה"כ, בניתוח העשור האחרון, מדובר בהמשך מגמת הגידול האיטית בתחום זה של ממוצע העומד על כ-3% בשנה. אז בסה"כ – הכל סטנדרטי ובמסגרת הצפוי…
לא מעט יבואנים פנו אלינו עם הבהרות ותוך הצגת המספרים שלהם, שכאמור מראים לעיתים תמונה שונה לגמרי מהמצטייר מעיון בנתונים הרשמיים, ואנו שמחים לתת לדבריהם במה מכאן.

 

המותג שנמכר הכי הרבה ב-2018 הוא…

2018 מסתיימת – שוב – במהפך בפסגה, תופעה המלווה את שוק הטרקטורים הקטן והשברירי אצלנו מזה שנים; את המותג ניו הולנד מחליף ג'ון דיר כמותג הטרקטורים הנמכר ביותר בישראל, למרות שבפער קטן ולמרות ירידה במכירות בכלל ושל ג'ון דיר בפרט לעומת 2017: בשנה החולפת נמסרו באופן רשמי 171 טרקטורים חדשים של ג'ון דיר, לעומת 181 בשנה הקודמת ו-167 טרקטורים מתוצרת ניו הולנד, הממוקם שני בטבלה. נדגיש כי מתוכם יובאו 16 כלים על ידי חברת י. קמחי, המייבאת את הטרקטורים הקומפקטיים, רכבי העבודה וציוד הגינון של המותג. עדיין, הישג מפרם מתחזק אל נוכח הירידה בייבוא מקביל של טרקטורים חקלאיים, בעיקר הגדולים שבהם, וביצוע עשרות עסקאות נוספות – על פי הצהרת מפרם, יבואנית הציוד החקלאי של ג'ון דיר – בליסינג והשכרה ארוכת טווח, שלא מופיעות בדו"ח.

ג'ון דיר הוא מותג הטרקטורים שמכר הכי הרבה ב-2018

ניו הולנד נמכר 197 פעמים ב-2017, כך שהמותג חווה ירידה גדולה יותר – הן מספרית והן באחוזים – בהשוואה לג'ון דיר; עבור ג'ון דיר מדובר בירידה של 5.5% ועבור ניו הולנד הירידה היא בשיעור של למעלה מ-15%. לנדיני ממשיך לשמור על המקום השלישי בטבלה – כמו בשנה שעברה, למרות ש-132 הטרקטורים שנמכרו ב-2018 מהווים ירידה של יותר מ-8% בהשוואה ל-144 הטרקטורים מתוצרת לנדיני שנמכרו ב-2017.
המקום הרביעי שייך – שוב – לקובוטה, אך השנה המספרים שונים לחלוטין מהשנה שעברה (וזו שלפניה…) עם ירידה של כמעט 26% במספר הטרקטורים שנמסרו ללקוחות: מ-128 טרקטורים חדשים שנמכרו ב-2017 לסך של 95 טרקטורים חדשים ב-2018. נציין כי ארבעת מותגי הטרקטור הנמכרים ביותר בישראל אחראים למכירות 565 טרקטורים – רוב השוק – אך באותה הנשימה נזכיר כי החלוקה השתנתה משמעותית, מאחר וב-2017 תפסו ארבעת היבואניות המובילות בטבלה (שהיו אותן היבואניות, אגב) לא פחות מ-650 טרקטורים מהסך שנמכר. אין ספק שהעוגה נחלקה ב-2018 בין יותר מותגים בהשוואה ל-2017.
מכאן ואילך – המקומות חמישי ולמטה – המספרים קטנים הרבה יותר ומתחלקים בין יתר היבואניות. למרות זאת, דווקא למטה, הרחק מתחת לפסגה, התחוללו ההפתעות, המגמות והשינויים המעניינים של השנה, ושווה להתעכב עליהם במקצת.

1. ג'ון דיר (מפרם – 155, קמחי – 16) – 171 (היה 181) – השינוי 5.5%-
2. ניו הולנד – 167 (היה 197) – השינוי 15.2%-
3. לנדיני – 132 (היה 144) – השינוי 8.3%-
4. קובוטה – 95 (היה 128) – השינוי 25.8%-
5. דויץ-פאהר – 57 (היה 68) – השינוי 16.2%-
6. האטאט – 52 (היה 12) – השינוי 333.3%+
7. ברנסון – 29 (היה 34) – השינוי 14.7%-
    אל.אס – 29 (היה 37) – השינוי 21.6%-
8. קייס – 27 (היה 12) – השינוי 125%+
9. סוליס – 19 (היה 12) – השינוי 58.3%+
10. קררו – 16 (17) – השינוי 5.9%-
11. קארון – 8 (היה 3) – השינוי 166.7%+
12. קיוטי – 5 (היה 11) – השינוי 54.5%-
      ואלטרה – 5 (היה 5) – ללא שינוי
      זטור – 5 (היה 5) – ללא שינוי
     פנד – 5 (היה 4) – השינוי
13. סאמה – 4 (היה 14) – השינוי 71.4%-
      ג'י.סי.בי – 4 (לא נמכר ב-2017)
14. מק'קורמיק – 1 (היה 1) – ללא שינוי
      גולדוני – 1 (היה 1) – ללא שינוי
פרארי – 0 (היה 2)
סה"כ – 832 (היו 888 כלים) – השינוי 6.3%-

הפתעת השנה הוא ללא ספק המותג התורכי האטאט (HATTAT) שמכירותיו זינקו מ-12 טרקטורים ב-2017 לכדי 52 טרקטורים חדשים ב-2018 – זינוק של למעלה מ-330%! רוב רובם של הטרקטורים מתוצרת האטאט שנמכרו בישראל הם מדגם אחד: 240S. מדובר בטרקטור שהוא למעשה מסי פרגוסון MF240 קשיש המוכר לכל מושבניק בארץ, המיוצר עד היום על ידי האטאט בתורכיה (כמו גם על ידי יצרניות הודיות עבור השוק ההודי והאפריקאי) וניתן לתארו בזהירות כ"וותיק מאוד" בטכנולוגיה ובעיצוב. היתרון הגדול במוצר שכזה הוא כמובן היותו מוכר וידוע, ובמקרה זה – מסי פרגוסון MF240 התברר אף כטרקטור אמין ביותר, ובשל פשטותו המכאנית – וכמובן: תחרותי במחירו. מכירות האטאט מלמדות על שוק הטרקטורים הישראלי ב-2018 שני דברים בוודאות: יש מקום לטרקטורים זולים ופשוטים, ושיש לפרגן לאנשי המכירות של היבואנית (א. ל. טרקטורים) על הישג זה בשנה בה כלל השוק התכווץ והצטמצם. לשם הפרופורציות נזכיר שהאטאט נמכר יותר פעמים מטרקטורים מתקדמים וידועים לא פחות, דוגמת דויץ פאהר, LS, ואלטרה, סאמה ועוד – ובפערים משמעותיים, למרות שרובם ככולם אינם מתחרים בו ישירות. המבחן הגדול יהיה לראות הישג זה חוזר על עצמו גם בשנה ובשנים הבאות, ואז ניתן בהחלט לקבל תובנות חדשות לגבי שוק הטרקטורים אצלנו ולהבין שלא מדובר בגימיק, במילוי וואקום כלשהו בשוק או בהישג חד פעמי.

Hattat 240S

הפתעת השנה: Hattat 240S. המותג התורכי זינק מ-12 טרקטורים שנמכרו ב-2017 לסך של 52 כלים שנמסרו ב-2018

מותג מעניין נוסף שבלט ב-2018 הוא קייס; בשנה השנייה לכניסתו המחודשת לשוק, לאחר העדפה ממושכת של החברה האחות ניו הולנד (שניהם מיובאים על ידי ניו פלדמן), החליטו קברניטי היבואנית להפיח רוח חיים חדשה במותג הנחשב כשני בגודלו בעולם (לאו דווקא במחזור מכירות הקונצרן, אך בהחלט בנתוני מכירות הציוד החקלאי), וכמתחרה העיקרי מול ג'ון דיר – מותג המיכון החקלאי והטרקטורים הגדול בעולם – לחזור ולנסות ולשחק במגרש של הגדולים, תרתי משמע במקרה זה; ההובלה המסורתית של ג'ון דיר אצלנו בסגמנט הטרקטורים הגדולים נמצאת על כוונת יבואני קייס, ולכן מושם ועוד יושם משקל על הכלים הגדולים יותר של קייס אצלנו. אמנם, רוב הטרקטורים החדשים של קייס שנמכרו ב-2018 היו עדיין קומפקטיים ו/או למטעים ולכרמים, אך מבין השורות גדל גם מספר הטרקטורים הכבדים האדומים – תוך סימון מטרה ירוקה וברורה. "רוב הטרקטורים שנמכרו ב-2018 מתוצרת קייס היו כלים שהיו במלאי", מסביר לנו מנהל מותג קייס אצל ניו פלדמן, היבואנית, אהרון נהרן. " לגבי קייס אנחנו מוכוונים לכלים גדולים". יש לציין שאם ניקח את המותגים קייס וניו הולנד (שני המותגים שייכים ל-CNH הבי"ל בבעלות פיאט) ונחבר את המספרים (מדובר בכלים דומים עד זהים, המוצעים בכחול-ניו-הולנד או באדום-קייס) נקבל שהאויב המר של ג'ון דיר, CNH, מכר בישראל 194 טרקטורים, לעומת 171 טרקטורים שנמכרו בירוק-ג'ון דיר. עוד נקודה מעניינת היא בירידה האיטית אך עקבית במכירות טרקטורים גדולים המיובאים ביבוא מקביל, יחד עם ירידה בכלל במכירות טרקטורים מעל 150 כ"ס, ירידה הנובעת ככל הנראה ממעבר של חקלאים מגידולי שדה למטעים, עצים וכרמים (ראו התייחסות בהמשך).
עוד על צד הפלוס והשמחה ליבואנית נציין את סוליס ההודי (מיובא על ידי מפרם) שמכירותיו זינקו ביותר מ-58% – מ-12 כלים ב-2017 ל-19 ב-2018, ואת קארון – כלים המוגדרים כטרקטורים אך רובם ככולם אינם נמכרים לשוק החקלאי, שמכירות מותג זה זינקו מ-3 ל-8, קפיצה של כמעט 167%. כמובן שבשל המספרים המוחלטים הנמוכים כל טרקטור נוסף או נגרע מרשימת המכירות יכול לשנות משמעותית את השורה התחתונה, אבל עבורנו – אלו הפרמטרים אליהם ניתן להתייחס בשוק המזכיר בגודלו סוכן גדול באירופה או בארה"ב…

פרארי Vega K105

המותג האיטלקי פרארי נעלם מהשוק לאחר שנה ראשונה בה נמכרו 2 טרקטורים למטעים/כרמים מתוצרתו. אצלנו לא מעדיפים טרקטורי מטעים מיוחדים, לראייה ניתן לראות את המכירות היורדות בעקביות של קררו המציע כלים דומים

הפתעה מעניינת מצאנו חבויה בתחתית רשימת מסירות הטרקטורים ב-2018, עם 4 כלים בלבד אך המחוברים למותג מעניין מאוד אצלנו: JCB. אכן – קומסקו, יבואנית JCB, שמזה שנים הפסיקה לייבא את המותג וכל ציוד חקלאי אחר (והנה גם בעלת הזיכיון לייבוא ושיווק מסי פרגוסון בארץ) מכרה כאן 4 דגמי פאסטראק – הטרקטורים הייחודיים מתוצרת ענק הצמ"ה הצהוב מאנגליה, כולם מדגם ה-4160. מסתבר שאכן כלים מעניינים אלו הגיעו על פי דרישה ספציפית עבור חווה סולארית ולא למגזר החקלאי, אך מהיבואן נמסר לנו כי בכוונת החברה להציע כלים נוספים מהסדרה ל"אפליקציות מיוחדות בחקלאות". במילים אחרות – מי שרוצה ומעוניין יכול להזמין כיום JCB פאסטראק. ברוך הבא.

ג'י.סי.בי פאסטראק חדש בישראל! ארבעת הכלים שנמכרו ב-2018 לא הלכו למגזר החקלאי, אבל היבואן יקבל כל הזמנה מסגמנט זה בשמחה

מהצד של המינוסים בולט ב-2018 המותג קובוטה, שחווה את הירידה הגדולה ביותר במכירות מבין חמשת המותגים הבולטים בתחום אצלנו, עם צניחה מ-128 טרקטורים שעוד נמכרו ב-2017 לכדי 95 טרקטורים בלבד שנמכרו ב-2018. קובוטה היתה במשך שנים המותג הצומח בעקביות ובאחוזים כמעט קבועים אצלנו, וזאת בהחלט בהתאם למגמה המאפיינת מותג ענק זה בעולם – המוגדר כיום כבר כשני בהיקף מכירותיו בכלל (לא רק בתחום החקלאי) מבחינת מחזור מבין כל היצרניות העוסקות במיכון ח'קלאי – שני רק לג'ון דיר, ותוך צמצום פערים מטריד עבור אלו האחרונים. אצלנו קובוטה נותר רביעי ברשימה, אך כאמור מציג נתונים הנמוכים ביותר מ-25% ביחס לשנה הקודמת. אז מה קרה? קובוטה, נכון יותר – חברת מכשירי תנועה, המייבאת את הציוד החקלאי של קובוטה – חוותה השנה החלפת מנהל עם עזיבתו של מנהל המותג הוותיק ועתיר הקבלות, אהר'לה נהרן (שעבר לנהל את מותג קייס בחברת ניו פלדמן), ובמקביל הגעתו של מנהל חדש, נעמן צל ציון, שאת תגובתו ביקשנו. "קובוטה הייתה הראשונה להשיק דגמי TIER4 בישראל ובשל כך מחירי הטרקטורים היו יקרים מהמתחרים – וזאת בנוסף לכך שקובוטה הוא מוצר פרימיום, יקר מלכתחילה", מסביר נעמן. "ברבעון השלישי של 2018 נכנסו דגמי TIER4 אצל רוב היבואנים המתחרים ורק אז המחירים השתוו בהתאם". גם ההיצע של קובוטה בארץ לא תרם למכירות, כפי שהסתבר: "קובוטה לא סיפקה השנה את דגמי ה-M4 הבינוניים – מחליפי סדרת ה-7060 – שנמכרו בעשרות רבות ב-2017, והמחליף הושק ויובא רק מהחציון השני של 2018. קובוטה גם לא סיפקה השנה את דגמי הפרופיל הנמוך מסדרת LP לחממות שנמכרו בשנים קודמות ומועד ההשקה של הדגמים המשודרגים נדחה לאפריל 2019. בנוסף, אם נתחשב גם במכירות מכסחות דשא וטרקטורי גינון ללא רישוי ירדה קובוטה במכירות השנה ב-15%".

 

מכירות טרקטורים ב-2018 – חלוקה לפי דגם/גרסה

הטרקטור הנמכר ביותר בישראל, לפי דגם וגרסה, הוא הג'ון דיר 5100M ממנו הועברו במהלך 2018 – על פי הדו"ח הרשמי – 43 כלים ללקוחות חדשים. נדגיש כי רשימה זו כוללת טרקטורים ספציפיים בלבד ולא סדרות, שכן המטרה היא לראות איזו גרסה בדיוק היא המבוקשת ביותר, בכלל. עם מיקומו בראש הרשימה מדיח ה-5100M את לנדיני וניו הולנד, שנציגיהם כבשו מסורתית את הפסגה בשנים האחרונות (לרוב עם דגמי מטעים וכרמים).

John Deere 5100M

ג'ון דיר 5100M הוא מלך המכירות לשנת 2018

עיון ברשימת דגמי הטרקטורים הספציפיים הנמכרים ביותר אצלנו מגלה מגמה חדשה, או אולי תחילתה של מגמה; אם עד לשנה שעברה התמקם בראש רשימת הדגמים הנמכרים ביותר – כמו גם במקומות הבאים בתור – דגם שנמכר הרבה יותר פעמים, הרי שהשנה קטן הפער בין הדגמים השונים. המשמעות היא שיש פחות כוכבים או להיטי מכירות חד משמעיים, וכי החלוקה היא בין מספר רב יותר של גרסאות. לצורך ההמחשה ריכזנו את 5 הדגמים הנמכרים ביותר בשנה שעברה, והגענו לסך של 211 טרקטורים חדשים שנמכרו. השנה, בכדי להגיע למספר דומה, נדרשו להתחלק ביניהן כמות כמעט כפולה של גרסאות: 9 הדגמים הנמכרים ביותר ב-2018 נמכרו כולם יחד 211 פעמים. החלוקה היא לפיכך למספר רב יותר של דגמים וגרסאות, מה שמלמד שהשוק מגוון ועשיר יותר מבחינת אפשרויות הבחירה של הלקוחות את המוצר המתאים להם ביותר – וכי התחרות גוברת. ניתן להעריך עוד כי הסיכוי לראות – כבשנה שעברה – גרסה אחת ספציפית שתימכר 60 פעם (ניו הולנד T4.95F) הולך וקטן.
ראויים לציון קייס פארמל JXM 90 4X4 שזו שנתו הראשונה בארץ, וכבר הספיק למצוא 8 בעלים חדשים, וג'ון דיר 4049M – המוגדר כטרקטור קומפקטי ומיובא ומשווק על ידי חברת י. קמחי (יתר מוצרי ג'ון דיר מיובאים על ידי מפרם) שנמכר 11 פעמים. בסה"כ מכרו אנשי י. קמחי 16 טרקטורים קומפקטיים מבית ג'ון דיר ב-2018, מהסדרות 3 ו-4 (על פי נתוני הדו"ח הרשמי).

כניסה מחודשת נאה לקייס, בין היתר הודות לפארמל JXM 90 4X4 שנמכר 8 פעמים בשנה החולפת

אם נבחן את השוק בשנה החולפת לפי סדרות טרקטורים, קרי: כלים זהים, למעט הספקי המנוע, אז הטרקטור הנמכר ביותר הוא (שוב) מבית ניו הולנד – סדרת המטעים והכרמים T4 שבסה"כ נמכרו לא פחות מ-130 כלים ממנה – הרבה יותר מכל סדרת טרקטורים אחרת בישראל. להיטים נוספים אצלנו, לפי סדרות, הן סדרה 5 של ג'ון דיר, שממגוון גרסאותיה נמכרו 77 כלים (נציין שתחת 'סדרה 5' מוצעים הן כלים רב תכליתיים והן כלים למטעים הפונים לסגמנטים שונים); האח הגדול מבית – ג'ון דיר סדרה 6 – מצא בשנה החולפת 43 בעלים חדשים; מסדרה M5 של קובוטה נמכרו 47 טרקטורים בסה"כ, לנדיני רקס נמכר – על גרסאותיו השונות – 42 פעמים ולנדיני גלובל פארם – 34 פעמים.

מכירות טרקטורים ב-2018 לפי דגם/גרסה:
43 כלים: ג'ון דיר 5100M
31: האטאט 240S
22: ניו הולנד T4.95F 4X4 CAB
      קובוטה M5101N
20: דויץ פאהר AGROPLUS 80.4
     LS R60
19: לנדיני GLOBAL FARM DT 100
17: ניו הולנד T4.85F 4X4 CAB
     קובוטה M9540N
15: ג'ון דיר 5090M
14: לנדיני 4-090 DT
13: ג'ון דיר 5100NG
      ניו הולנד T4.85F 4X4 ROPS
12: ניו הולנד T4.95F 4X4 ROPS
      קובוטה M5091N
11: ג'ון דיר 4049M כלים
     ניו הולנד T3.75F 4X4 ROPS
10: לנדיני 5-100D
     ברנסון 5825R

 

והיבואן שמכר הכי הרבה ב-2018 הוא…

אם נתרגם את מאות הטרקטורים ברשימה לחלוקה לפי יבואנים – כנראה שנשעמם אתכם; שנת 2018 מסתיימת בדיוק עם אותו דירוג בין יבואני הטרקטורים והמיכון החקלאי כמו שנת 2017, קרי: מפרם, יבואנית ג'ון דיר, סוליס ו-LS ראשונה, ניו פלדמן (ניו הולנד, קייס) שנייה, דוד צ'פניק (לנדיני, ברנסון ומק'קורמיק) שלישית וכן הלאה – ראו פירוט מלא בטבלה כאן:

1. מפרם (ג'ון דיר מסדרה 5 ומעלה, סוליס, LS) – 219 (היה 212 – עלייה של 3.3%)
2. ניו פלדמן (קייס, ניו הולנד) – 194 (היה 209 – ירידה של 7.2%)
3. דוד צ'פניק (לנדיני, ברנסון, מק'קורמיק) – 162 (היה 179 – ירידה של 9.5%)
4. מכשירי תנועה (קובוטה) – 95 (היה 128 – ירידה של 25.8%)
5. צ.ל.ע (דויץ-פאהר, סאמה, קיוטי) – 66 (היה 93 – ירידה של 29%)
6. א.ל. טרקטורים (האטאט, זטור, פרארי) – 57 (היה 19 – עלייה של 200%)
7. י. קמחי (ג'ון דיר – עד כולל סדרה 4) – 16 (היה 18 – ירידה של 11.1%)
    פרפקט פארטס (קרארו) – 16 (היה 17 – ירידה של 5.9%)
8. אגרו תמיר (פנד, ואלטרה) – 10 (היה 9 – עלייה של 11.1%)
9. רם-אפ (קארון, גולדוני) – 9 (היה 7 – עלייה של 28.6%)
10. קומסקו (JCB) – 4 (לא נמכר ב-2017)

החלוקה בתוך הרשימה מגלה בכל זאת שינויי מגמה ואולי תחזית שונה לעתיד; הפער בין שלושת היבואניות המובילות, בינן ובין עצמן – גדל, בעיקר בגלל העלייה הקלה במכירות מפרם בהשוואה לירידות (הקלות) במכירות פלדמן וצ'פניק. אם לפני שנה סיכמו היבואניות את הפערים ביניהן באופן הבא: ביין מפרם, הראשונה, לבין דוד צ'פניק השלישית הפרידו 33 טרקטורים, הרי שהשנה הפער צמח לכדי 57 כלים, לטובת מפרם מן הסתם. זה כבר פער משמעותי יותר מ"סטייה" סטטיסטית היכולה לנבוע מרישום מאוחר מדי, פספוס כמה עסקאות או היעדר כלים אצל היבואן. זהו פער שידרוש עבודה משמעותית בכדי להדביקו, אבל בשוק שלנו, לבטח בהתחשב במספרים המוחלטים – אין שום מניעה שבמהלך שנה נראה שוב תהפוכות בחלוקת הכלים בין היבואניות.
אחרי ה'דבוקה' הראשונה בה כללנו את 3 היבואניות הגדולות, מתמקמת הדבוקה השנייה – ובפער משמעותי בהחלט. אלו היבואניות מכשירי תנועה (קובוטה), צ.ל.ע (מותגי SDF) והכוכב החדש אצלנו – א.ל. טרקטורים (האטאט וזטור) שמכרו כל אחת 95, 66 ו-57 טרקטורים בהתאמה. בתוך ירידות המכירות המשותפות כמעט לכל היבואניות בשנה החולפת, בולטת ירידה של כמעט 30% במכירות צ.ל.ע לשוק החקלאי (המותגים סאמה, דויץ פאהר וקיוטי ומכשירי תנועה (קובוטה), כאמור, עם ירידה של כמעט 26%.
יתר היבואניות מכרו כולן פחות מ-20 טרקטורים בשנה החולפת – מספרים המאפשרים שינויי מיקום בדירוג הכולל בקלות רבה, מאחר וכל טרקטור נחשב…

 

מגמות וכיוונים

קשה מאוד לנבא לאן צועד שוק הטרקטורים והמיכון החקלאי בישראל, אבל יש בהחלט מגמות המרמזות לגבי הכיוונים; למרות עליות וירידות בנתוני המכירות מדי שנה, הרי שבסך הכל משתמר קו עלייה איטי ומתון – כ-3% בשנה – בכמויות הטרקטורים הנמכרים בארץ. מה שבהחלט משתנה אך גם זה בקצב איטי, הוא החלוקה בתוך סך כל הכלים הנמכרים.
הסגמנט שצמח הכי הרבה באחוזים בשנה החולפת הוא דווקא סגמנט הטרקטורים הקטנים יותר, עם 25-50 כ"ס, בו ראינו זינוק של כ-100% במכירות מקצת יותר מ-50 כלים ב-2017 ללמעלה מ-100 כלים ב-2018. קטגוריית ההספק של 75-100 כ"ס, שכללה עד כה את רוב הטרקטורים למטעים ולכרמים, קטנה אף היא בהתמדה, כאשר במקביל צומחת קטגוריית ההספק הבאה – מ-100-150 כ"ס. גורמים בענף מסבירים תופעה זו בדרישה לעוד הספק ותפוקה – גם בסגמנט המטעים והכרמים – כאשר הטרקטורים נדרשים להתאים להפעיל ציוד כבד, חזק ומורכב יותר ויותר.

ניו הולנד T4.95F הוא עדיין טרקטור המטעים המבוקש ביותר בישראל, גם ב-2018

ניו הולנד T4.95F

הטרקטורים הכבדים יותר – מעל 150 כ"ס ועד ל-250 כ"ס, חווים אף הם ירידה מתמשכת במכירות בשנים האחרונות, ובמקרה זה מוסברת התופעה בכך שיותר ויותר חקלאים עוברים מגידולי שדה לגידול עצים במטעים וכרמים בהם אין צורך בכלים גדולים. בשלוש השנים האחרונות צנחו מכירות הטרקטורים עם יותר מ-150 כ"ס בכ-30%.
שוק הטרקטורים הכבדים בישראל (150-250 כ"ס ומעל ל-250 כ"ס) עדיין נשלט על ידי מותג אחד – ג'ון דיר, ובפער עצום. למרות היותו הולך ומצטמצם מדובר בשוק ששווה להילחם עבורו, ומכאן שצפויים לנו קרבות מעניינים בפסגה, בעיקר מכיוון המתחרה החדשה בתחום – ניו פלדמן – שהצהירה על כוונתה לנגוס נתח מהעוגה באמצעות דחיפה מחודשת של טרקטורי קייס לארץ, בעיקר הגדולים יותר מביניהם. כבר בשנת הפעילות הראשונה נמכרו 5 טרקטורים מתוצרת קייס בקטגוריה הבכירה (250 כ"ס ומעלה), וזאת בהשוואה ל-15 כלים בסגמנט זה מבית ג'ון דיר.

מכירות טרקטורים כבדים ב-2018:
150-250 כ"ס הנמכרים ביותר לפי מותג:
1. ג'ון דיר: 29 כלים
2. ואלטרה: 4 כלים
    דויץ פאהר: 4 כלים
    ג'י.סי.בי: 4 כלים
3. קייס: 3 כלים
4. מק'קורמיק: כלי אחד

150-250 כ"ס הנמכרים ביותר לפי דגם:
1. (7 כלים) ג'ון דיר 6155M
2. (6) ג'ון דיר 6155R 
3. (4) ג'ון דיר 6250R 
    (4) דויץ אגרוטרון 610
    (4) ג'י.סי.בי פאסטראק 4160

סה"כ מכירות טרקטורים עם 150-250 כ"ס: 46 טרקטורים

250+ כ"ס הנמכרים ביותר לפי מותג:
1. (15 כלים) ג'ון דיר
2. (5 כלים) קייס
3. (כלי אחד) דויץ פאהר
    פנד ואריו 930

250+ כ"ס הנמכרים ביותר לפי דגם:
1. (8 כלים) ג'ון דיר 8345R
2. (2 כלים) ג'ון דיר 8320R
    (2 כלים) קייס מאגנום 340
סה"כ מכירות טרקטורים עם 250+ כ"ס: 22 טרקטורים

ג'ון דיר 8345R שנמכר 8 פעמים ב-2018 ממשיך להיות הטרקטור עם יותר מ-250 כ"ס המועדף על חקלאי ישראל

ט.ל.ח