כתב: עמית שמר*; תמונות: Stihl

לאחר שווידאנו שאנחנו מוגנים, ושלצד מסור השרשרת הצטיידנו בכל ציוד הבטיחות הנדרש, נעבור לשלב הבא, והוא ההתעסקות עם המסור עצמו והציוד הנלווה הרלוונטי לעבודה.

1. תיק נשיאה/אחסון: רוב יצרניות מסורי השרשרת מציעות מגוון תיקי נשיאה מקצועיים בתוכם ניתן לאחסן את המסור עצמו, ולרוב גם ציוד נוסף להחלפה/תחזוקה בשטח. תפקידו של תיק האחסון הוא גם לרכז את כל החלקים וכלי העבודה הרלוונטיים במקום אחד מסודר, מה שלרוב יקל על מציאתם בקלות ובמהירות בשטח.

2. תחזוקה ובלאי: תמיד טוב שיש איתנו שרשרת נוספת לגיבוי, ולקראת סוף חיי הלהב – לא יזיק גם להב נוסף בתיק. המלצה: בכל פעם שאנו מורידים שרשרת להשחזה או תחזוקה כדאי להפוך את הלהב על המסור ובכך ננצל טוב יותר את שני צידי הלהב. כלי העבודה בו תשתמשו הכי הרבה עם מסור שרשרת בשטח הוא 'מפתח כלבו' ייעודי, העשוי לרוב להב מברג שטוח ובצידו השני 'בוקסה' לפתיחת מצתים (פלאגים בעברית).

מפתח זה מאפשר גם הסרת והתקנת חיפויי הפלסטיק במסור (כמו למשל לצורך ניקוי מסנן האוויר), ברגי הלהב, מיגוני השרשרת, מתיחתה, פתיחת מיכל השמן בחלק מהמסורים, הוצאת והכנסת מצת ועוד. חשוב מאוד לרכוש מפתח כלבו מתאים יחד עם המסור, שכן יש יותר מדגם אחד של מצתים שבשימוש יצרניות המסורים, ויש מידות שונות של ברגי המתיחה או חיבור המיגונים לכל מסור ודגם. במסורים קטנים, למשל, לא פעם קוטר בורג המתיחה של השרשרת הנו צר בהשוואה למסורים גדולים יותר, ואתם עלולים לגלות שמברג גדול מדי פשוט לא יתאים לסיבוב הבורג.

3. דלק ושמן: כל מסורי המנוע, בעלי מנועי הבעירה הפנימית, ניזונים מדלק המתאים למנועי 2 פעימות, קרי: תערובת. אחוז השמן בתערובת (לרוב בין 2-4%) וסוג השמן המומלץ הנם חלק מהוראות השימוש לכל מסור שרשרת, ויש כמובן לנהוג בהתאם. מומלץ כמובן, בעיקר מטעמי נוחות, להכין תערובת דלק מראש, ובכמות מספקת. המומלץ ביותר הוא מיכל כפול, העשוי שני מיכלים מחוברים, כאשר האחד ניתן למלא בתערובת מוכנה והשני (הקטן יותר) בשמן לשרשרת (השילוב המומלץ). בנוסף לדלק יש להביא מיכל דלק נקי, מיכל שמן לתערובת 2 פעימות ומיכל עם שמן לשרשרת (סוג השמן המומלץ ניתן על ידי כל יצרן לשימוש בכלים שלו). בנוסף למיכלי התערובת, הדלק והשמנים יש להביא לשטח גם כלי למדידה, לצורך הכנת תערובת הדלק המדויקת גם בשטח.

4. ציוד להשחזה: השחזת מסור שרשרת היא תורה בפני עצמה וניתנת לביצוע במספר שיטות. אנו נקדיש פרק נפרד לנושא, אך בשלב זה נציין רק כי אין יציאה לשטח עם מסור ללא צורך בהשחזה. מכאן חשוב כמובן, כציוד בסיס, להביא את אמצעי ההשחזה הרלוונטיים, הכוללים מלחצי שטח ייעודים, הננעצים בגזע או בגדם עץ ומהווים בסיס לתפיסת הלהב לצורך השחזה נוחה; מכשירי השחזה – פצירות ידניות או מכשיר חשמלי, ובמקרה של זה האחרון – מקור חשמל (בד"כ מכשירים אלו מתחברים לשקע המצית או ישירות למצבר הרכב)

5. אחרון ובהחלט חביב: ערכת קפה ותה, וכמובן – כמות מים מספקת. עבודה עם מסורי שרשרת הנה מאומצת ומתישה, וגם בחורף אתם תאבדו נוזלים במהלכה. לגבי ערכת הקפה – אין צורך להדגיש את חשיבותה…

* הכותב הנו מנכ"ל חברת ש. ונציה, יבואנית ציוד הגינון והיערנות המקצועי של Stihl לארץ, אשר בין היתר מעביר הדרכות מקצועיות ובטיחות למסורי שרשרת מזה כ-20 שנה