Fiat Centenario
,

בחזרה לטרקטורי פיאט!

Fiat Centenario

Fiat Centenario

קונצרן פיאט, בעליו של קונצרן CNH – קייס וניו הולנד – מפתיע בתערוכת EIMA הנערכת בימים אלו בבולוניה שבאיטליה עם טרקטור קונספט (תצוגה) מעורר נוסטלגיה בשם Fiat Centenario (מאה). הנוסטלגיה נובעת כמובן בראש ובראשונה ממראה היצירה, המתאפיינת בעיצוב טרקטורי פיאט (כשעוד יוצרו תחת המותג הזה) משנות ה-80' וה-90' על הצבע הכתום/אדום המאפיין וקווי המתאר הישרים, ומשם המשפחה: פיאט. הצבע, אגב, מכונה אצל פיאט terracotta – סוג של אדמה בצבע דומה.

פיאט 130-90

פיאט 130-90

מתחת למעטפת הנאה נוכל למצוא טכנולוגיה מוכרת מבית ניו הולנד – כיום מותג השייך לקונצרן CNH, יחד עם CASE – שבתורו שייך לקונצרן פיאט האיטלקי. שם הדגם – Centenario – נועד להזכיר לנו את ציון מאה השנים מאז החלו בפיאט לייצר טרקטורים, מה שהתרחש ב-1918 עם הצגת הפיאט 702. מאז מייצר הקונצרן – בין אם תחת השם פיאט ובין אם תחת השמות קייס או ניו הולנד – טרקטורים ומיכון חקלאי ברצף, ולא כקוטל קנים, אלא כאחד משלושת הקונצרנים המובילים בעולם בתחום (לצד ג'ון דיר האמריקאי וקובוטה היפני).

פיאט 702 מ-1918

פיאט 702 מ-1918

פיאט Centenario מתבסס בעיצובו על סדרה 90 של פיאט (1984-2003, כאשר מאז 1999 כונו ניו הולנד) ומציג "איך יכלה סדרה זו להיראות לו יוצרה עד היום". העיצוב מזכיר לנו עד כמה הפכו הטרקטורים בני ימינו למעוגלים ובעלי קווין "זורמים" בהשוואה לעיצוב החד והקופסתי שאפיין עד לא מזמן את רוב הטרקטורים. טרקטור התצוגה מבוסס מכאנית על ניו הולנד T6 מונע באמצעות גז מתאן מעובה המיוצר במספרים קטנים מאז סוף 2016.

Fiat Centenario

Fiat Centenario

נציין כאן שניו הולנד הציעה בין השנים 2009-11 גרסת רטרו יפהפייה על בסיס סדרת ה-Boomer הקומפקטית (שלא הוצעה בארץ) בשם N8. היה זה הומאז' לפורד 8N (1947-52), הטרקטור הראשון של פורד שהשתמש בשיטת שלוש הזרועות האחוריות שהומצאו על ידי הארי פרגוסון, ושהיה לסיפור הצלחה בהיסטוריית המיכון החקלאי של פורד ולאבן דרך בהיסטוריית הטרקטורים החקלאיים. פורד, נזכיר כאן, מכרה את חטיבת הטרקטורים שלה לפיאט ב-1991 שקיבלה רשות להמשיך ולהשתמש בשם המותג פורד עד שנת 2000.

ניו הולנד Boomer 8N

ניו הולנד Boomer 8N

ב-1999 מיתגה פיאט את כל היצע הטרקטורים של פורד שהציעה כ'ניו הולנד', משמרת את צבע ה'כחול-פורד' המוכר. הניו הולנד Boomer N8 פנה בעיקר אל שוק בעלי הנחלות או המשקים הקטנים, שחיפשו טרקטור קומפקטי למשימות קלות יותר, והיוו קהל יעד מקצועי פחות. רבים מהם התלהבו מהטרקטור החדש שרכשו, שהזכיר את הטרקטור הישן של האבא או הסבא בשעתו. אין ספק שבתחום זה – של עיצוב רטרו הנשען על העבר – CNH מהווה מובילה בתחום.

Fiat Centenario

Fiat Centenario

בניו הולנד/פיאט אין כוונה להציע טרקטור דומה לפיאט Centenario באופן סדרתי, אך בהחלט תוצאנה גרסאות מיוחדות של טרקטורים מתוצרת ניו הולנד שתיצבענה בצבעי פיאט הקלאסיים ולשמן תצורף המילה Centenario, לציון יום ההולדת ה-100 של פיאט בייצור טרקטורים. הגרסאות המיוחדות שתוצאנה במספרים מוגבלים בצביעה המיוחדת ותחת השם הייחודי הן ניו הולנד T5.120 EC, ניו הולנד T5.115, ניו הולנד T4.110F עם תא מפעיל פתוח או עם קבינה סגורה והטרקטור הזחלי ניו הולנד TK4.110, עם תא מפעיל פתוח.
יבואנית ניו הולנד לארץ היא חברת ניו פלדמן מחיפה

ניו הולנד T4.110F Centenario

ניו הולנד T4.110F Centenario

ניו הולנד TK 4.110 Centenario

ניו הולנד TK 4.110 Centenario