, ,

שיא עולם בקציר אספסת (וידאו)


קלאאס הגרמנייה שברה את השיא העולמי לקציר ירק – אספסת במקרה זה – במשך שמונה שעות עבודה רצופות; השיא נקבע בחווה פרטית בארה"ב באמצעות מקצרה Disco 1100 RC של קלאאס, שהופעלה על ידי טרקטור קלאאס, כמובן, מדגם Axion 800 והוא הועמד על 1,410 דונם בסה"כ, שהתחלקו בין 4 שטחים נפרדים. הזמן כלל את המעבר משטח לשטח. שיא זה מנפץ את השיא הקודם בפער של לא פחות מ-405 דונם.

מי שקבע את השיא – אמנם עם ציוד של קלאאס, אך הוא המבצע… – היה טייט מסברגן מחוות מסברגן (Mesbergen Farms) בקולורדו שנעזר בצוות שכלל אנשי החווה עם מכונאים ומומחים מקלאאס-ארה"ב שתמכו בו ובציוד במהלך שבירת השיא. הכיסוח בוצע במהירות מדהימה של כ-30 קמ"ש בממוצע, ובקטעי הקישור 'טס' טייט עם הטרקטור והמקצרה הנישאת במהירויות של עד 50 קמ"ש. בממוצע קצר הצוות קלאאס/מסברגן 176 דונם בשעה. הקושי העיקרי בפרויקט, על טייט, היה במעבר המהיר משדה לשדה, שלא תמיד היו צמודים, שכלל קיפול מהיר ומדויק של המקצרות, הגעה לשדה והורדתן חזרה לצורך העבודה.

קביעת השיא בקציר לא עברה חלק; הפרויקט נדחה מספר פעמים בשל גשם, וגם היום בו נקבע השיא החל מאוחר מהמתוכנן בשל גשם שירד ערב קודם. פעם אחת נקלעה אבן אל המקצרה הקדמית, ולאחר בדיקה שבזבזה דקות יקרות הסתבר שאין נזק. עיכוב נוסף נוצר בשל בדיקת חשד מנזק למנגנון קיפול המקצרה במהלך המעבר בין השטחים, מה שגם הוא התברר כחשש מיותר.
קלאאס מבצעת עתה את ההליך הפורמאלי הנדרש בכדי שהשיא יוכר על ידי ספר השיאים של גינס, ומעבירה לאנשי גינס את כל המסמכים והנתונים הרשמיים של המבצע.

אמנם מדובר בקביעת שיא שלא ממש ישפיע על חקלאי כלשהו, למעט אולי תחושת הגאווה אצל חקלאים המשתמשים בציוד דומה, אך ערכו התדמיתי הוא רב; בדיוק כפי "המירוצים משביחים את הגזע", כנאמר על מכוניות, בכך שהם מאפשרים שימוש במוצר בתנאי קיצון ומושכים את יכולות המהנדסים והיוצרים כלפי מעלה. כפועל יוצא מקבל הלקוח מוצר טוב יותר, לפחות תיאורטית, המסוגל לביצועים – גם זה תיאורטית – כפי שהשיא קבע. קלאאס יכולים לומר היום ללא מצמוץ כי הם מייצרים את מערכת הקציר היעילה והמהירה בשוק, וככל הנראה יהיה קשה לערער על קביעה זו. לפחות עד שיצרנית אחרת תרים את הכפפה…