מהינדרה Roxor
, ,

ג'יפ קלאסי – מודל 2018

מהינדרה Roxor

מהינדרה Roxor

מהינדרה ההודי, קונצרן רב תחומי ענק, נמצא כבר זמן רב בהליך חדירה מצליח לארה"ב ולקנדה באמצעות הטרקטורים החקלאיים מתוצרתו; חטיבת המיכון החקלאי במהינדרה הקימה מפעל לייצור טרקטורים בצפון אמריקה שהוא מנותק כמעט לגמרי ממורשת הטרקטורים הבסיסיים (מאוד) המוצעים על ידה בהודו, עם מחלקות פיתוח, עיצוב, שיווק ומכירות אמריקאיות לכל דבר. בכך נאכף הסטנדרט ההודי הלא מספק, בלשון המעטה, לנדרש בארה"ב, והטרקטורים של מהינדרה (בעיקר קומפקטיים לשימוש רב משימתי) עושים לא מעט כאב ראש לאנשי המכירות של המתחרות, בראשן ג'ון דיר הענקית.
לפני זמן מה, מישהו במהינדרה – הפעם ממחלק הרכב של הקונצרן – גילה שיש להם "אוצר" קטן תחת היד, בדמות ה"ג'יפים" שהחברה מייצרת; כבר בסוף שנות ה-40 קיבלה מהינדרה ההודית זיכיון מחברת וויליס האמריקאית לייצר בהודו את ה'ג'יפ' (Jeep); בניגוד לג'יפ האמריקאי המקורי מטרת ייצור הג'יפ ההודי לא היתה מלחמתית בעיקרה (למרות שכמויות גדולות נמכרו לצבא הודו), ואלא נועדה להציע רכב בסיסי קשוח, עביר ועם יכולות לעזור בעבודות שדה מגוונות, בעיקר בתחומי החקלאות – ובמחיר תחרותי. מאז מיוצר בהודו הג'יפ תחת שם המותג מהינדרה במספר גרסאות, כאשר העיצוב והמבנה הבסיסיים נותרו למעשה ללא שינויים מהותיים מאז שנות ה-50. הלכה למעשה מדובר ב'כמעט אוריגינל' הדומה ל'דבר האמיתי', בניגוד לחברת ג'יפ של ימינו, למשל, שכבר מזמן לא מייצרת את המודלים הישנים והעתיקם של פעם.
"אוריגינל משנות ה-50' – מודל 2018", אם תרצו… ולא מדובר כאמור בחיקויים או ברפליקות מודרניות אופנתיות, אלא בדבר ה(כמעט) אמיתי, שכאמור נראה כיום כתזכורת מן העבר, כאשר למהינדרה הזכויות החוקיות המלאות לייצר כלי רכב כאלו בעיצוב זה. זאת ועוד: לשם הפצתו של ה"ג'יפ ההודי" בצפון אמריקה הקימה מהינדררה מפעל באיזור דטרויט, שם ייצור הג'יפ – כמעט כמו המקור – Made in the USA!

מהינדרה Roxor

מהינדרה Roxor

הביקוש הגואה בצפון אמריקה, ובעיקר בארה"ב, לג'יפים קלאסיים, ובמקביל לכך עליית מחירי ה'אוריגינלים' שעוד נוסעים, הובילו להחלטה להציע את הג'יפ של מהינדרה גם בצפון אמריקה. בבסיס מדובר כאמור ב'דבר האמיתי', לבטח בעיצוב, ולמעט האיסור להשתמש בשם המפורש מוצעת כאן טכנולוגיה "קלאסית", אם נשתמש בביטוי מפרגן (עתיקה ומיושנת, בשפה פחות מכובסת) בהשוואה לסטנדרט כיום. אבל, מה שהדליק את אנשי השיווק החרוצים במהינדרה היתה המקוריות; אם בהודו לראות ג'פ חדש שנראה כמו ענתיקה מפעם זה מחזה שלא מרגש איש, הרי שבארה"ב, חובבת הקלאסיקות והמותג ג'יפ בפרט – מדובר בקלאסיקה נוסעת מודל 2018", וזה כבר משהו שכדאי למנף.
כך הגענו להשקת ה-Roxor – כך מכונה הג'יפ של מהינדרה – בצפון אמריקה, אפילו לא כרפליקה או כחיקוי, אלא כשריד אמיתי לדור הג'יפים משנות ה-50' וה-60' – חדש מהניילונים.
קל להודות שבמבט ראשון – ואולי גם במבט שני – מדובר ב'דבר האמיתי'. הפרופורציות, העיצוב, הטכנולוגיה העתיקה וכל החבילה הם ג'יפ מקורי לכל דבר; המנוע הוא טורבו-דיזל 4-צילינדרי צנוע ופשוט (ככל הנראה מתוצרת מהינדרה; המקור לא נמסר) בנפח 2.5 ליטר המייצר 62 כ"ס צנועים בהתאם – יותר מהג'יפ המקורי אבל הרבה פחות מכל ג'יפ מודרני, תוצרת ג'יפ=ארה"ב. תיבת ההילוכים כוללת 5 מהירויות ושני יחסי העברה (כולל הילוך ראשון נמוך במיוחד), וניתן לשלב ולנתק את הגלגלים הקדמיים למאמץ. הקפיצים הם כולם מסוג 'עלים' והסרנים 'חיים', והאבזור יכול לרשום סטנדרטים חדשים תחת ההגדרה 'צניעות': בין היתר מוצעים כאן צמד מושבים בלבד, כסטנדרט, כאשר השטח מאחור מיועד להטענה. ג'יפ קלאסי לכל דבר ועניין. משקל הרכב הוא 1,360 ק"ג והוא מורשה לגרור כמעט 1,600 ק"ג ולשאת בארגז המטען הזעיר מאחור עוד 160 ק"ג. יש כאן בהחלט גם פוטנציאל לשמש סוס עבודה קומפקטי במשק או בחווה.
בזמן שג'יפ חדש יעלה בארה"ב החל בכ-30,000$ בגרסתו הבסיסית ביותר, מציעה מהינדרה את ה"ג'יפ" שלה בפחות מחצי המחיר. רק לסבר את האוזן – מדובר במחיר שדומה למחירי UTV המיועדים לעבודה, דוגמת פולריס ריינג'ר או קוואסאקי מיול…

מהינדרה Roxor

מהינדרה Roxor

אבל יש Catch קטן: כמו רכבי ה-UTV דנן, כך מורשה גם הג'יפ ההודי לתנועה רק בשטח. הוא אסור לתנועה על כביש ציבורי, והמהירות המרבית המוגבלת ל-72 קמ"ש מהווה תזכורת נוספת לכך. לרבים מרוכשי הג'יפ של מהינדרה זה לא יפריע, שכן רובם ככולם הם טיילים, אנשי שטח למיניהם או חובבי קלאסיקות שזה מיועד להיות כלי הרכב העיקרי שלהם.
יהיה מעניין לראות כיצד יצליח ה'ג'יפ' של מהינדרה בצפון אמריקה, כאשר למעשה מדובר במוצר ייחודי עם לא מעט קסם ופוטנציאל תחרותי של ממש – בעיקר הודות למחיר – להתחרות מול רכבי ה-UTV העדכניים, שהולכים ונעשים משוכללים, חזקים, מורכבים ו…יקרים מדי שנה. מי שחובב את הז'אנר יתקשה למצוא כיום אלטרנטיבה מפתה יותר. מהינדרה אינה מיוצגת בארץ, ואפשר רק לנחש איזה פוטנציאל היה ל"ג'יפ אספנות מקורי" מודל 2018 שהיה מוצע כאן במחיר של פולריס ריינג'ר…