מזרעה ג'ון דיר 1725 עם טכנולוגיית ExactEmerge
, ,

ג'ון דיר תובעת את AGCO על גניבת פטנטים

מזרעה ג'ון דיר 1725 עם טכנולוגיית ExactEmerge

מזרעה ג'ון דיר 1725 עם טכנולוגיית ExactEmerge

ג'ון דיר תבעה את קונצרן AGCO על הפרת זכויות יוצרים ושימוש בפטנטים הרשומים על שמה במסגרת הליך משפטי בו החלה הראשונה; AGCO היא בעליהן בין היתר של יצרניות המיכון החקלאי והטרקטורים מסי פרגוסון, ואלטרה, פנד ועוד, וגם של מומחית מערכות הטכנולוגיה המתקדמת בתחום הזריעה Precision Planting.
ג'ון דיר פרסמה כי מהות התביעה היא על שימוש בלא פחות מ-12 פטנטים הקשורים בטכנולוגיית זריעה הרשומים על שם ג'ון דיר, בהם עושה Precision Planting שימוש שלא כדין במזרעות המיוצרות על ידה, והמשווקות תחת מותגי AGCO. עיקר המחלוקת הוא סביב טכנולוגיית הובלת הזרעים המכונה אצל ג'ון דיר ExactEmerge, שלטענתה 'נגנבה' על ידי Precision Planting שעושה בה שימוש במזרעות מתוצרתה. עיקר הטכנולוגיה שבמחלוקת היא במערכת הובלת הזרעים הייחודית: יחידת ראש הזריעה פועלת באמצעות מנגנון תת לחץ המושג על ידי מנוע חשמלי. ראש זריעה שכזה יודע לטפל ב-32 זרעים במקביל, כאשר ייחודה בשיטת הובלת הזרעים הייחודית – באמצעות רצועה שעירה ייחודית, מעין 'מטאטא צר וארוך' בתוכו נתפסים הזרעים, והודות למבנה הרצועה הם נותרים מקובעים למקומם עד לשחרורם להמשך התהליך, והטמנתם באדמה. מהירות תנועת הרצועה מותאמת אוטומטית למהירות הזריעה ומאפשרת הנחה מדויקת ביותר של כל זרע במקומו. כמו כן, ניתן לפרק בקלות את כל מערכות הובלת הזרעים לצורך ניקוי.

john deere ExactEmerge

סכימה המתארת את עיקרון פעולת טכנולוגיית ה-ExactEmerge של ג"ון דיר

מערכת כזו מתיימרת להציע שילוב של דיוק רב, יכולת שליטה וכיוון חסרות תחרות ומהירות עבודה גבוהה ביותר, מבלי לאבד מיתר תכונות המערכת. בנוסף טוענים בגון דיר, כאמור, על גניבת זכויות השימוש ב-11 מערכות ופטנטים נוספים הקשורים לטכנולוגיית הזריעה.
על רקע האירועים נזכיר כי בית משפט בארה"ב מנע את רכישת Precision Planting על ידי ג'ון דיר בעצמה מידי תאגיד מונסנטו (Monsanto) בסוף 2016, בטענה כי מדובר יהיה בקרטל. החברה נרכשה, כאמור, מאוחר יותר על ידי AGCO. מסיבה זו נשמעות טענות בעיתונות החקלאית בארה"ב כי למעשה מדובר בניסיון האחרון של ג'ון דיר להפריע או למנוע העברת הטכנולוגיה והמידע הרב שבידי Precision Planting סופית ל-AGCO, שמבחינתה רואה ברכישת מומחית מערכות הזריעה פתח לעליית מדרגה ביכולתה לייצר ולשווק ציוד זריעה מתקדם.
עד כה לא התקבלה תגובת AGCO לתביעה, ולא ידוע לגבי מועד דיון משפטי ראשון בנושא זה. נמשיך לעדכן בפרשה זו, שמהווה צומת משמעותית עבור שני הקונצרנים החקלאיים עם השלכות ארוכות טווח.

מזרעה ג'ון דיר 1725 עם טכנולוגיית ExactEmerge

מזרעה ג'ון דיר 1725 עם טכנולוגיית ExactEmerge