, ,

500 קומביינים ירוקים!

צ'אד אולסן מקבל הדרכה לביצוע בדיקות אחרונות על הקומביין ה-500 אותו רכש מג'ון דיר

צ'אד אולסן מקבל הדרכה לביצוע בדיקות אחרונות על הקומביין ה-500 אותו רכש מג'ון דיר

זה לקוח נאמן! חקלאי ממינסוטה, ארה"ב, רכש בימים אלו את הקומביין ה-500 (!!) שלו מג'ון דיר. ובמילים: חמש מאות קומביינים ב-25 שנה! חקלאי אחד!!
הסיפור המיוחד הזה עורר התרגשות רבה במפעל הרכבת הקומביינים לתבואות של ג'ון דיר ב-Moline, כאשר החקלאי – צ'אד אולסן (Chad Olsen) מחוות Olsen Custom Farm במינסוטה – הוזמן אחר כבוד לסיור במפעל, מביא עמו אוטובוס שלם (שנשלח ומומן על ידי ג'ון דיר) של בני משפחה וחברים לסיור מקיף במפעל ההרכבה, מפגש עם האנשים המרכיבים את הציוד של ג'ון דיר – בכלל זה את הקומביין הפרטי (ה-500…) אותו הזמין, ששיאו היה הענקת הכבוד שבעריכת הבדיקות הנדרשות האחרונות והתנעה הראשונה של הכלי המוכן, עת יצא מפס הייצור. הקומביין ה-500 הוא חלק מההזמנה האחרונה של אולסן שכללה 13 קומביינים לתבואות ו-8 מקצרות, ושיסופקו לעסק שלו בשבועות הקרובים. עד סוף שנה זו יסופקו 34 (!) כלים נוספים, אותם הזמין גם כן… בקטנה…
מזה שנים עומד גודל צי הקומביינים של אולסן על 75-80 קומביינים בכל רגע נתון, ובנוסף הוא בעליו של צי משאיות להובלת הכלים ברחבי צפון אמריקה, טרקטורים רבים, טנדרים ועוד. בשנים האחרונות עומד קצב החלפת הקומביינים בעסק שלו על כ-40 בממוצע לשנה!

בני משפחה, עובדים וחברים נרגשים מחכים להגעת הקומביין ה-500 שצ'אד אולסן רוכש מג'ון דיר

בני משפחה, עובדים וחברים נרגשים מחכים להגעת הקומביין ה-500 שצ'אד אולסן רוכש מג'ון דיר

אין ספק שסיפורו של אולסן מעורר השראה, ויכול היה לשמש בסיס לא רע לסרט מרגש על חקלאות בכלל, וחקלאות עם ציוד ג'ון דיר בפרט – לבטח כבסיס לסרט תדמית מצויין עבור ג'ון דיר; ב-1990 חוותה משפחת אולסן אסון נורא כאשר שריפת ענק כילתה לחלוטין את משק החלב שלהם, מקור פרנסתם, שעבר במשפחה מדור לדור. אולסן הצעיר – אז בן 22 בלבד – יחד עם אחיו, איבד באותה השריפה 48 חולבות, עשרות עגלים, 3,500 חבילות חציר, מבנים וסך הכל נזק בהיקף של למעלה מ-100,000$. עולמו חרב עליו וכל עתידו נראה לוט בערפל. גם התזמון – דצמבר, תחילת החורף, לא יכול היה להיות גרוע יותר. בכדי לשרוד ולהתפרנס שיפץ אולסן קומביין תבואות ישן (נחשו מאיזו תוצרת?…) שעמד במשק ובאביב הבא החל לקצור עבור חוות שכנות כקבלן, כאשר אחיו טראוויס מצטרף כשותף. ההצלחה האירה פנים לאחים החרוצים, ומהר מאוד הצטרף עוד קומביין ועוד עובד, עד שתוך כשלוש שנים בלבד כבר עמד בחצר חוות אולסן צי מכובד של כ-20 קומביינים, 13 משאיות, כמה עגלות להובלת תבואות וכמה טנדרים לשירות. הגידול הבא כבר דרש רכישת ציוד חדש, על כל יתרונותיו – בעיקר בכל הקשור לתחזוקה ועלויות שוטפות.

אולסן צועד נרגש לאורך פס ייצור הקומביינים של ג'ון דיר במפעלה במולין

אולסן צועד נרגש לאורך פס ייצור הקומביינים של ג'ון דיר במפעלה במולין

"בתחילת דרכינו כמובן שלא היה תקציב, וגם הבנקים לא מיהרו לתת לנו אשראי" מספר אולסן; "בג'ון דיר האמינו בנו, ומחלקת המימון אפשרה לנו את רכישת הכלים הראשונים. מאז אנו "תקועים איתם" ואני לא שוכח; אני לא מוכן אפילו לבחון רכישת ציוד של יצרניות אחרות – ולא שלא מציעים לנו כל שני וחמישי…". כך יוצרים לקוח נאמן.
עם השנים התפתח העסק של אולסון לממדי ענק, עד שכיום הוא הפך לאחד מקבלני הקציר הגדולים בארה"ב; צי הקומביינים הענק שלו מעבד כמעט שלושה מיליון דונם (!!) מדי שנה עבור חקלאים מטקסס ועד לקנדה, ומיותר לציין שאולסן כבר הפך מזמן למוכר הרבה מעבר לגבולות איזור מגוריו או מדינת מינסוטה כולה. "אנו עובדים עבוד חקלאים בכל גודל" מספר אולסן. "אשתי מזכירה לי כל הזמן שהיו אלו החקלאים הקטנים שנתנו לנו עבודה בתחילת הדרך, ובזכותם הקמנו את העסק. אסור לשכוח זאת כשאתה גדל".

עובדי ההרכבה של ג'ון דיר מחכים לאולסן; "בשביל לקוחות כאלו שווה כל המאמץ"...

עובדי ההרכבה של ג'ון דיר מחכים לאולסן; "בשביל לקוחות כאלו שווה כל המאמץ"…

עובדי ההרכבה הנרגשים במפעל ג'ון דיר סיפרו כי הם חשים גאווה גדולה על שהם מייצרים את הציוד החקלאי שלהם עבור לקוחות כמו אולסן, שמוכיח כי מבחינתם מדובר במשפחה. הם שותפים לקורות המשפחה, צמיחת העסק של אולסן, מכירים אותו, רבים מעובדיו ואת בני משפחתו מזה שנים. אולסון עצמו סיפר כי למרות אינספור הקומביינים שרכש מג'ון דיר במהלך 25 השנים האחרונות, הוא היה נרגש מאוד לטפס על ה-500 במספר, ולהתניעו. "עם רוב הקומביינים הקודמים שלי העדפתי לתת לאחד מעובדי הנאמנים את הכבוד של ההתנעה הראשונה – הן אם זה היה במפעל והן אם זה אירע בחצר החווה; אני הרי יכול לצאת ממשרדי במשק בכל רגע נתון, לעלות על קומביין ולהתניע; הפעם רציתי לעשות זאת בעצמי". אולסון ביצע 30 בדיקות שונות המחויבות לביצוע בכל קומביין חדש טרם יצא את פס הייצור בעצמו, תחת השגחת והדרכת אנשי בקרת הייצור של המפעל. צעד סמלי זה היווה את חלקו של אולסון בהליך ייצור הקומביין, ולמעשה היה ה"חותמת" לכשירות הכלי ולאישור מבחינת ג'ון דיר להוציאו אל השדות, להצטרף אל 74 "אחיו" למשפחת הקומביינים של חוות אולסן.
הסיפור מתפרסם בימים אלו בלא מעט כלי תקשורת חקלאיים בארה"ב, והוא ללא ספק חשיפה ופרסום ראויים לג'ון דיר, כמובן, אך לא פחות מכך לעסק של אולסן. ואתם יודעים מה? בהחלט בזכות ולא בחסד!