, ,

כל הזכויות שמורות לג'ון דיר…

שנים ארוכות משתמשים בג'ון דיר בשילוב הצבעים הירוק-צהוב. שילוב צבעים אלו, מסתבר, שייכים לה...

שנים ארוכות משתמשים בג'ון דיר בשילוב הצבעים הירוק-צהוב. שילוב צבעים אלו, מסתבר, שייכים לה…

ענקית החקלאות האמריקאית ג'ון דיר, יצרנית הציוד והמיכון החקלאי הגדולה בעולם, ניצחה במשפט תביעה בו תבעה יצרנית ציוד חקלאי אחרת על השימוש בשילוב הצבעים הירוק-צהוב המאפיין את מוצרי ג'ון דיר מזה עידנים, ואף הפך לאחד מסמלי ההיכר הידועים של המותג. התביעה המקורית הוגשה כבר באפריל 2015.
כל חקלאי בעולם, ולא רק חקלאים, מכיר את ה"ירוק-ג'ון-דיר" המפורסם, שהוא למעשה שילוב בין ירוק וצהוב, המאפיין את הציוד החקלאי של המותג. צבע הרי קל יותר לזיהוי מרחוק מכיתוב או אפילו תצורה, ומכאן קשה לטעות כיום בזיהוי אחד המוצרים הרבים המוצעים על ידי ענקית המיכון החקלאי הוותיקה. "ירוק (עם צהוב) זה ג'ון דיר", מהווה הגדרת זיהוי ברורה לכולם, ומסתבר שיש עוד כאלו שחושבים כך, גם אם מדובר בהעתקת הרעיון.

מוותיקי הישוב; הירוקים-צהובים של ג'ון דיר

מוותיקי הישוב; הירוקים-צהובים של ג'ון דיר

החברה הנתבעת היא Fimco Inc. מדרום דקוטה, מומחית לייצור ציוד לריסוס ודישון – רובו קומפקטי (לגרירה או התקנה על טרקטורון או UTV) – וחלקו נגרר על ידי טרקטור. החברה משווקת את מוצריה תחת שם המותג Ag Spray Equipment ולמרות שכיום לא נמצא באתר החברה שום ציוד בצבע המפליל, תזכורת לגבי הציוד שהוצע על ידי החברה עד לא מזמן בהחלט מקל את הזעם שחשו אנשי ג'ון דיר; מרחוק בהחלט קל להתבלבל… ואולי גם מקרוב. אכן, למעט הכיתוב "John Deere" ניתן היה להתבלבל ולחשוב כי המרסס הנגרר המצולם כאן יוצר באחד ממפעלי ג'ון דיר ברחבי העולם. אפשר בהחלט להבין את זעמם של הירוקים…

זה ג'ון דיר? לא. זה מרסס נגרר של Ag Spray. אפשר להבין את כעסם של אנשי ג'ון דיר...

זה ג'ון דיר? לא. זה מרסס נגרר של Ag Spray. אפשר להבין את כעסם של אנשי ג'ון דיר…

בית המשפט אסר על Fimco Inc. להשתמש בצבעים ירוק וצהוב במוצריה, שכן שילוב צבעים זה – כמובן שבגוונים הזהים או המזכירים את אלו של ג'ון דיר – מהווה הפרה של זכויות יוצרים, שכן השימוש בצבעים אלו עבור ציוד חקלאי מאפיין את ג'ון דיר מזה עידנים. בית המשפט קבע כי "מאז שנות ה-60' – לכל המאוחר – מהווה שילוב הצבעים הירוק-צהוב סימן היכר מובהק של מוצרי ג'ון דיר. הוא קבע עוד כי Fimco Inc ניצלה עובדה זו וצבעה את מוצריה בכוונה בצביעה דנן, מתוך כוונה לגרום ללקוחות לחשוב כי מדובר במוצרים ממוצא דומה. במילים אחרות – מדובר במעין גניבת פטנט מצד Fimco Inc. מאחר ושילוב הצבעים דנן רשום זה מכבר כסימן מסחרי של ג'ון דיר. בפסק הדין נאמר כי אין מניעה להשתמש בכל צבע בנפרד – אך רק באחד מהם. השילוב בין שני הצבעים מהווה הפרת זכויות יוצרים.

עוד מרסס של Ag Spray. מעתה לא יותר השימוש בצביעה זו

עוד מרסס של Ag Spray. מעתה לא יותר השימוש בצביעה זו

מג'ון דיר נמסר כי החלטת בית המשפט התקבלה בסיפוק וכי מדובר בצעד נוסף במלחמה הארוכה והנרחבת אותה מנהלת ג'ון דיר כנגד הפרות זכויות וגניבת פטנטים מצד יצרניות אחרות. "אנו משקיעים משאבים רבים בכדי שהציבור יוכל להבחין מיד ובקלות בציוד של ג'ון דיר – גם מרחוק, ולא יתבלבל בינו לבין ציוד מתוצרת אחרת" הגיב בהקשר זה קן גולדן, דובר הקונצרן. "שילוב הצבעים הירוק והצהוב האופייניים למוצרים שלנו הוא ארוך בשנים ומהווה זילות בערך ובייחוד של המותג" הוא מוסיף. למען הדיוק נציין כי רק ב-1988 רשמה ג'ון דיר את שילוב הצבעים הירוק-צהוב כסימן רשום עבור הטרקטורים החקלאיים, טרקטורוני הכיסוח והציוד לגינון ומגוון הנגררים החקלאיים המיוצרים על ידה. מאוחר יותר באותה השנה הורחב הרישום לציוד נוסף, דוגמת קומביינים, מרססי 'סלף' ועוד וב-2010 הורחב השימוש המסחרי הבלעדי בשילוב הירוק-צהוב של ג'ון דיר לכל יתר הציוד הנגרר על ידי טרקטורים המיוצר על ידה.
בית המשפט הורה ל-Fimco Inc להציג תוכנית היערכות מחדש לגבי מוצריה – תוך לקיחת מגבלות הצביעה בחשבון – תוך 60 יום, ולהגישה לבית המשפט לאישור. במקביל הוא הורה לה לחדול באופן מידי משיווק מוצרים בצבעי ירוק וצהוב. לא נמסר האם הכרעת הדין מלווה בקנס או בכל סנקציה אחרת.

מי לא מכיר? הירוק-צהוב המפורסם של ג'ון דיר

מי לא מכיר? הירוק-צהוב המפורסם של ג'ון דיר