טרקטור זחלי פנד 1100 MT
פנד ואריו 1000

פנד ואריו 1000

ביום שישי (8.9.17) ערכה הנהלת יצרנית הטרקטורים והמיכון החקלאי הגרמנייה פנד (Fendt) מסיבת עיתונאים בי"ל, שכללה אורחים שנכחו בעת האירוע בגרמנייה, ומאות עיתונאים מרחבי העולם ששותפו באירוע בשידור חי באמצעות ועידת וידאו. היתה זו מסיבת עיתונאים שכללה כמה חשיפות ראשונות, עוד בטרם החשיפה הרשמית והמלאה בנובמבר, במסגרת תערוכת 'אגריטכניקה 2017', כמו גם פריסת התוכניות לעתיד במסגרת מה שהוגדר כ"תוכנית 2020", קרי: תוכניות פנד עד לשנת 2020. בכירי החברה הציגו חידושים, כיוונים ותוכניות, כאשר בין המארחים נכללו גם פטר-יוזף פאפן, נשיא פנד, ויו"ר קונצרן האב של החברה – מרטין רייכנהאגן מ-AGCO.
השורה התחתונה מעניינת, מעודדת מאוד עבור פנד ובעל הבית שלה, וצריכה בהחלט להדיר שינה מהמתחרות; פנד מיקמה עצמה כמובילה עולמית כמעט בכל תחום של טכנולוגיה חקלאית בו היא מעורבת, ונחשבת כיום על ידי רבים לא רק ליצרנית הטרקטורים המתקדמת בעולם, אלא כיצרנית המיכון החקלאי החדשנית, המהפכנית והאיכותית ביותר, עם כוונה להמשך מגמה זו וביתר שאת.

מרטין רייכנהאגן, יו"ר קונצרן AGCO

מרטין רייכנהאגן, יו"ר קונצרן AGCO

המספרים שהוצגו בהחלט מרשימים; בזמן ששוק המיכון החקלאי העולמי חווה ירידה איטית אך רציפה בשנים האחרונות, עולות מכירות AGCO כמעט בקביעות, כאשר את המחצית הראשונה של 2017 מסכמים שם במכירות נטו בהיקף של 3.8 מיליארד דולר בקירוב – עלייה של כמעט 7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. פנד, כחלק מהקונצרן, מהווה קטליזטור מרכזי בנתוני המכירות; ב-AGCO מציינים כי אילו ניתן היה לנטרל את השפעות הבדלי שערי המטבע בין השווקים השונים, היו המכירות בעולם עולות בשיעור של למעלה מ-8%.
בגרמניה – השוק הגדול ביותר של פנד, זינקו מכירות הטרקטורים של פנד ב-20% (!) באותה התקופה – מגדילים את הפער ביחס למקום השני בטבלה – ג'ון דיר. באירופה כולה מדובר על זינוק של כ-10% ובכלל מכירות החברה מדווחים בפנד על עלייה של כמעט 5% במכירות הטרקטורים במחצית הראשונה של 2017 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אם בוחנים את התחום בו פנד רואה עצמה מובילה עולמית – קרי: ייצור טרקטורים עם מעל 200 כ"ס – הרי שהנתונים מרשימים עוד יותר, כאשר בגרמניה לבדה היא לא משאירה לאף מתחרה סיכוי עם נתח שוק של כמעט 40% (!). בנישה זו מדווח על זינוק במכירות של קרוב ל-30% ביחס לשנה הקודמת. נציין כי הישג זה מקבל משמעויות מיוחדות בשל העובדה שהכלים של פנד יקרים כולם במידה כזו או אחרת מהציוד של המתחרות, לעיתים בפער של יותר מ-50%!

נשיא פנד, פטר יוזף פאפן

נשיא פנד, פטר יוזף פאפן

נשיא פנד, פטר-יוזף פאפן, סיפר על ההתרחשויות האחרונות בחברה ועל התוכניות לעתיד. פנד נמצאת בעיצומו של מסע רכש, כאשר רק לאחרונה נרכשו כמה חברות הזנק המתמחות בטכנולוגיה חקלאית מתקדמת, בעיקר סביב ניווט, התמצאות במרחב, טיפול נקודתי בצמחייה, איסוף נתונים ושילובם בחומרה הנמצאת בטרקטור או במערכות ה-ISOBUS שלו ושל הציוד הנגרר/מופעל על ידו. פנד חתמה על הסכמי שת"פ בהיקפים של מאות מיליוני דולרים עם חברה אינדונזית העוסקת בגידול בקר, עופות וביצים – הגדולה בעולם בתחום זה – בדבר העברת טכנולוגיות ובניית מתקנים עבורה; פנד רכשה גם חברת הזנק מברזיל, המפתחת טכנולוגיה ייחודית הקשורה בהדברה "חכמה" ונקודתית; וכמובן, רק לאחרונה סיפרנו לכם על רכישת חטיבת המיכון החקלאי של Lely ההולנדית והטמעתה אל תוך פעילות פנד, כמו גם העברת פעילות צ'לנג'ר באירופה – חטיבה נוספת בבעלות AGCO – תחת אחריות פנד. מסתבר שמדובר בהרבה מעבר למכירות אותם המוצרים רק בצביעה ובשם אחר, אלא בהעברת ליין הכלים הרלוונטיים (בשלב זה מרססים וטרקטורים זחליים של צ'לנג'ר ומכבשי חציר ועגלות לאיסוף ירק של Lely) טיפול שורש אצל פנד, כך שהלכה למעשה מדובר בכלים חדשים כמעט מן המסד. אז מהם החידושים החשובים שצפויים להיחשף במסגרת 'אגריטכניקה 2017'? הנה עיקרם בקצרה:

קומביין פנד IDEAL

קומביין פנד IDEAL

פנד IDEAL: אולי החשוב והמשמעותי מבין כל חידושי פנד שנחשפו במסיבת העיתונאים. הקומביין החדש פותח מן המסד על ידי כל מומחי הקונצרן בתחום זה, שרוכזו תחת ניהול מחלקת הפיתוח של פנד בגרמניה. בפנד מדגישים כי צבעו המיוחד של הקומביין נועד לבדל כלי זה מיתר ההיצע של היצרנית – ומיתר היצע הקומביינים כיום בשוק, לאחר שהוא הוגדר כ"סטנדרט החדש" בתחום. "אנחנו חושבים שנכון יותר יהיה לשווק קומביין זה בצביעה אחידה, כך שקל יהיה לזהותו מרחוק, כאשר רק הלוגו יבדיל בין המיתוג השונה – בהתאם להעדפות הלקוח" מסבירים בפנד. הקומביין IDEAL יוצע תחת המותגים צ'לנג'ר, מסי פרגוסון ופנד. קומביין ה-IDEAL יוצע בשלושה גדלים (גרסאות), נשען על גלגלים או מערכות זחלים ועם אופצייה לגרסאות איזון עצמי, המיועדות לעבוד בשיפועי צד חדים תוך הטיית הכלי לצד הנגדי. הקומביין החדש יוצע בשלוש רמות הספק: 451, 538 ו-647 כ"ס, כאשר המנועים יגיעו ממחלקת המנועים בקונצרן (AGCO-Power) או מ-מ.א.ן. בפנד טוענים לכמה וכמה "הכי" בתעשייה, בתוכם שטח הדייש הגדול ביותר בקומביין סדרתי, מיכל הגרעינים הגדול ביותר (למעלה מ-17 מ"ק), מהירות הריקון הגבוהה ביותר (עד 210 ליטר/שניה) וטכנולוגית עזר המתקדמת בתחום, הכוללת בין היתר מנגנון איזון וגובה שולחן אוטומטי, המסתמך על מערך חיישנים ומצלמות מתקדם.

טרקטור למטעים וכרמים פנד 200 ואריו

טרקטור למטעים וכרמים פנד 200 ואריו

פנד 200 ואריו: טרקטור המטעים של פנד יוצג במהדורה מעודכנת ומשופרת, שתכלול עוד צעד לפנים בכל הקשור לטכנולוגיה מתקדמת, יעילות ונוחות עבור המפעיל. בין היתר תוצע אופציה של חימום רצפתי (!) ומערכת ניווט ושמירה על הנתיב מתקדמת ומהפכנית שתתבסס בין היתר על גלי אולטרא-סאונד.

טרקטור למטעים חשמלי: פנד e100 ואריו

טרקטור למטעים חשמלי: פנד e100 ואריו

פנד e100 ואריו: אחת ההפתעות שנחשפו במסגרת מסיבת העיתונאים היתה הגרסה הכל-חשמלית של סדרה 200 ואריו. בפנד טוענים שתוך כשלוש שנים תוצע מהדורה סדרתית, שתהיה ככל הנראה יקרה במקצת בהשוואה לדגמי סדרה 200 ואריו העדכניים, אך תציע תחזוקה ותפעול זולים משמעותית, עוד לפני אזכור אפס פליטת המזהמים. כלי זה עורר עניין רב אצל העיתונות אך פרטים רבים טרם נחשפו. מה שכן ידוע הוא שכל יחידת המנוע תוחלף על ידי מנוע חשמלי וצבר מצברים, וככל הנראה תישארנה מערכות העברת הכוח מכאניות. כיום הגיעו בפנד למצב שהטרקטור יכול לעבוד עד 8 שעות ברציפות בטרם תידרש טעינה מחדש, וזו תאפשר מילוי 80% מהמצברים תוך 40 דקות בלבד. "אנו מאמינים שעד שנגיע לייצור הסדרתי מספרים אלו עוד ישתפרו משמעותית, הודות להתפתחויות הטכנולוגיות הצפויות בתחום זה" אמר בעת החשיפה רוב סמית', סגן נשיא קונצרן AGCO.

טרקטור זחלי פנד 1100 MT

טרקטור זחלי פנד 1100 MT

פנד 900 Vario MT ופנד 1100 MT: ה"הפתעה" הצפויה של פנד מעוררת שמועות כבר מזה זמן, כאשר באפריל השנה אף דלפה תמונה ראשונה של הטרקטורים הזחליים של צ'לנג'ר, שיוצעו באירופה תחת המותג פנד. מה שבהחלט הפתיע הוא חשיפת שתי סדרות זחליות, האחת מתבססת על סדרת הטרקטורים פנד ואריו 900, והשנייה, כאמור, על סדרה ואריו 1000. באגריטכניקה 2017 תיחשפנה 3 גרסאות מסדרה 900 Vario MT (קיצור של Mobile Trac) עם הספקים של 380, 405 ו-431 כ"ס. סדרה 1100 MT תוצג עם 4 גרסאות שונות, בהספקים של 492, 536, 592 ו-646 כ"ס. למעשה תציע פנד החל מסוף שנה זו היצע רחב המכסה טווח הספק שבין 380 עד כמעט 650 כ"ס של טרקטורים זחליים.

מכבש פנד Squadra 1290 LSB

מכבש פנד Squadra 1290 LSB

פנד Squadra 1290 LSB: מכבש החבילות הריבועיות החדש של פנד פותח על ידי הסטון, מומחית ציוד הכבישה של קונצרן AGCO, תוך התערבות ועבודה משותפת אינטנסיבית מצד מהנדסי פנד. בשורה התחתונה מדובר במכבש המתיימר להציע את רמת דחיסות החומר הגבוהה בשוק, עם הבטחה לצפיפות אחידה בכל חלקי החבילה ודחיסות המגיעה עד לכדי 245 ק"ג למ"ק. בפנד הדגישו כי מדובר במוצר מוביל שמציע חיסכון משמעותי במקום בהובלה ובאחסון.

מרסס 'סלף' פנד Rogator 600

מרסס 'סלף' פנד Rogator 600

פנד Rogator: מרססי ה'סלף' והנגררים ששורשיהם נעוצים בשנות ה-60' אצל חברת Ag-Chem ממינסוטה – מומחית לציוד לדישון וריסוס שנרכשה ב-2001 על ידי AGCO. ב'אגריטכניקה 2017' יוצג לראשונה הליין העדכני לאירופה, בצבעי 'ירוק-פנד' ותחת השם פנד Rogator. ההיצע יכלול 3 מרססי 'סלף' ו-4 מרססים נגררים. על פי הצהרות פנד מדובר בציוד חדש לגמרי שפותח באירופה וייוצר במפעלי פנד בגרמניה.
עם חשיפת עוד פרטים על המוצרים החדשים, מן הסתם ככל שיתקרב מועד התערוכה, נרחיב לגבי כל מוצר או סדרה חדשה עם ידיעות מפורטות יותר, ונפרדות. יבואנית פנד לארץ היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור.