, ,

ענקיות החקלאות – היצרניות הגדולות בעולם


מי הן יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם כיום? תלוי את מי – ואיך – שואלים; ברשימה שלפניכם מדורגות היצרניות הגדולות בעולם העוסקות במיכון וציוד חקלאי – אך לא רק; הדירוג נעשה בהתאם למחזור המכירות שחל היצרניות – בתחומי החקלאות. חלקן יצרניות שלא תמיד רוב – או כל – עיסוקן נע סביב מיכון חקלאי, אך הן נחשבות מומחיות ומוכרות בתחום. הרשימה מתייחסת לחלק היחסי של אותן חברות בתחום המיכון החקלאי – חלק מהן לבטח מפתיעות בדירוגן כאן.
אז מיהן היצרניות החזקות ובעלות מחזורי העסקים הגדולים בעולם החקלאות? 15 הגדולות לפניכם. כל הנתונים מהווים סיכום שנת 2016 וכולם מוצגים ביורו (על פי שער החליפין הנכון לאמצע אוגוסט) לטובת אחידות לצורך השוואה.

מקום 15: הורש (Horsch) ומסקיו גספרדו (Maschio Gaspardo)
Maschio gaspardo
את רשימת 15 יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם פותחות שתיים – שתיהן עם מחזור מכירות דומה שעמד ב-2016 על 300 מיליון יורו: הורש (Horsch) הגרמנייה ומסקיו גספרדו (Maschio Gaspardo) האיטלקייה חולקות יחד את המקום ה-15 ברשימת יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם עם מחזור כמעט זהה. הורש היא חברה משפחתית המתמחה במגוון ציוד ומיכון חקלאי, בין היתר ציוד לעיבודים, עגלות מעבר לזרעים, מרססים וכיו"ב, ובניגוד למקובל על-פי רוב באירופה – היא מתמחה (גם) בציוד גדול, לעבודות בהיקפים גדולים. מסיבה זו לחברה מפעל בארה"ב והצלחה במכירות גם ביבשת החדשה. מסקיו גספרדו היא חברה איטלקית מוכרת העוסקת במגוון ציוד ומיכון חקלאי, ומצליחה מאוד במולדתה כמו גם במדינות מזרח ודרום אירופה.

מקום 14: פוטינגר (Pöttinger)
PÖTTINGER
Pöttinger האוסטרית נחשבת כמותג פרימיום מוביל במגוון רחב של מיכון וציוד חקלאי במרכז אירופה. לחברה היצע מרשים של מזרעות, מכבשים, ציוד לעיבודים, ציוד לחציר וקש ועוד. מחזור מכירות של 301 מיליון יורו ב-2016 הספיקו – גם אם בקושי – למקמה במקום ה-14 כאן, מעל לשתיים החולקות את המיקום ה-15 יחד

מקום 13: למקן (Lemken)
Lemken Heliodor Gigant_1
למקן הגרמנייה רכשה את שמה בעיקר הודות לציוד העיבודים והמחרשות האיכותי אותו היא מייצרת. מכירות של קצת יותר מ-325 מיליון יורו ממקמים אותה במקום ה-13 ברשימה

מקום 12: Amazone
Amazone Catros+ 12003-2TS_4
מותג משפחתי וותיק הממוקם בגרמניה והמשווק כיום במעל 70 מדינות, תוך התמחות במזרעות, ציוד לריסוס, ציוד לעיבודים ועוד. אמזון מסיימת את 2016 עם סך מכירות של 406 מיליון יורו.

מקום 11: ארגו (Argo Tractors)
Landini 5-D Hi Clear_1
יצרנית הטרקטורים האיטלקייה ארגו, בעלת המותגים לנדיני, מק'קורמיק ו-ואלפדנה (Valpadana) מתמקמת במקום ה-11 המכובד מבין יצרניות המיכון החקלאי בעולם, עם מחזור שהגיע לכדי 416 מיליון יורו ב-2016

מקום 10: Lely
Lely
מומחית הציוד והמיכון החקלאי ההולנדית, בפרט לרפתות, מסיימת את שנת 2016 עם מכירות בהיקף של למעלה מחצי מיליארד דולר (502 מיליון, למען הדיוק), אך ככל הנראה שנתון דומה לא יחזור בתקופה הקרובה; AGCO האמריקאית רכשה בתחילת השנה את אגף המיכון החקלאי בחברה, שהיה אחראי לחלק משמעותי במכירות.

מקום 9: Exel Industries
tecnoma
שם ההחברה אולי מוכר פחות אך המותגים השייכים לה מוכרים בהחלט, לבטח אצל חקלאי אירופה, וגם מעבר לה. Exel Industries היא הבעלים של מותגי הציוד והמיכון החקלאי Berthoud, Hardi-Evrard, Tecnoma, Holmer ועוד, שיחד הביאו את החברה למחזור מכירות נאה של 512 מיליון יורו ב-2016

מקום 8: קרונה (Krone)
Krone Big X 770_4
קרונה הגרמנייה היא שחקן מוביל במרכז אירופה הן בתחום הנגררים למשאיות והן בתחום המיכון והציוד החקלאי (בכלל זה התמחות בנגררים חקלאיים לאיסוף/הובלת/פיזור ירק – תחום פחות מוכר אצלנו). מתוך מחזור מכירות כולל של 1.8 מיליארד יורו ב-2016 היו 568.6 מתוכם של מיכון חקלאי – די בכדי למקם את קרונה במקום ה-8 ברשימה.

מקום 7: קוהן (Kuhn)
Kuhn 36m AGT pneumatic fertiliser spreader1
המקום השביעי ברשימת יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם (מחזורית) הוא המיקום הגבוה ביותר עבור יצרנית שאינה מייצרת טרקטורים – ללמדנו עד כמה עדיין הטרקטור הוא לב תעשיית המיכון החקלאי בעולם. קוהן הצרפתייה היא ענקית בייצור מיכון חקלאי מגוון – מציוד לעיבודים, ריסוס ודישון ועד למכונות מתקדמות להאבסת בעלי חיים, ומציגה מחזור מכירות של 853 מיליון יורו ב-2016.

מקום 6: סאמה-דויץ-פאהר (SDF)
SAME Audax ST
המעבר מהמקום ה-7 ברשימה למקום ה-6 בה גם כולל מעבר מספירת נתונים במאות מיליונים לספירה במיליארדים… 1.37 מיליארד יורו היה מחזור מכירות הקונצרן האיטלקי שכולל אי אלו מותגים של מיכון וציוד חקלאי, בראשם מותגי הטרקטורים סאמה, דויץ-פאהר, למבורגיני והורלימן החולקים ביניהם מכלולים זהים אך הנבדלים אלו מאלו עיצובית ובשווקי היעד.

מקום 5: קלאאס (CLAAS)
CLAAS AGUAR 900
הפער בין קלאאס הגרמנייה לבין AGCO האמריקאית (מקום 4) הוא משמעותי, עם סך מחזור מכירות של 3.63 מיליארד יורו "בלבד" עבור קלאאס, אבל יש 'אבל'; קלאאס היא חברה משפחתית המנוהלת כיום על ידי הדור השלישי למייסדים – ובהצלחה רבה. למעשה, קלאאס היא יצרנית המיכון החקלאי הגדולה בעולם מבין היצרניות הנמצאות בבעלות משפחתית, והיא אחת המצליחות שבהן; עם שליטה עולמית בתחום הקומביינים ומעמדה כמובילה טכנולוגית בתחום, מדובר בהישג מרשים ביותר, המצטרף גם ליכולות ולגמישות החריגות של חברה כה גדולה – יכולות הנובעות מהעצמאות ומנגנון הניהול המשפחתי, החף מאינטרסים חיצוניים. קלאאס הפכה בשנים האחרונות לשחקן משמעותי גם בייצור טרקטורים חקלאיים – תחום שהחל עם רכישת פעילות רנו בתחום החקלאי לפני אי אלו שנים.

מקום 4: AGCO
Massey Ferguson 8700 Series2
קונצרן AGCO נחשב לעוד כוח העולה בהתמדה בשמי המיכון החקלאי, ולאיום משמעותי על הפסגה בתחום. מותגים מצליחים כמו פנד, מסי פרגוסון, צ'לנג'ר ו-וואלטרה מקבלים עוד ועוד דחיפה, התייעלות והשקעה בשיווק במטרה להמשיך ולצמוח בתחום הכה-תחרותי של מיכון וציוד חקלאי בעולם. מכירות של 6.28 מיליארד יורו בשנת 2016 מהווים פער משמעותי ביחס לסך מכירות CNH הממוקם במקום השלישי, אך לא פער שאמור להרגיע את הקונצרנים הגדולים בתחום. מדובר גם בירידה של 0.8% במכירות ביחס ל-2015, אך בעלייה משמעותית במכירות בהשוואה לציפיות – גם של קברניטי AGCO עצמה, ירידה שנחזתה כתוצאה מירידה בביקושים בעולם והשקעות גדולות במותגים, במפעלים ובמחקר.

מקום 3: CNH
CASE
כקונצרן מתמקם ענק התעשייה הבי"ל – בבעלות פיאט האיטלקייה – במקום השני הכללי, אם מחזור העסקים הכולל הוא המדד. CNH סיימה את 2016 עם מכירות בסך כולל של 21.08 מיליארד יורו – כמיליארד וחצי פחות בהשוואה לנתון המקביל אצל ג'ון דיר, כאשר הפער מצטמצם מדי שנה. מכירות של 8.58 מיליארד יורו של מיכון וציוד חקלאי בלבד (קייס, ניו הולנד, שטאייר ועוד), מספיקות למקם את הענק האדום במקום ה-3

מקום 2: קובוטה
Kubota M5 Series_1
בשנת 2016 מכרה קובוטה היפנית ציוד ומיכון חקלאיים, לתחומי הפיתוח והגינון בהיקף 10.33 מיליארד יורו. קובוטה מהווה כבר מספר שנים כוח עולה בתחום המיכון החקלאי, עם תוכניות יומרניות ואיום של ממש – שהפך כבר למציאות – על הגדולות בתחומן.

מקום 1: ג'ון דיר
John Deere 1st Qrt 2014_1
כרגיל – כאן אין הפתעות; בשנת 2016 הסתכמו מכירות הקונצרן האמריקאי ב-22.58 מיליארד יורו בסך הכל, כאשר מכירות הציוד החקלאי – יחד עם הציוד המכני הנדסי היוו כ-19.83 מיליארד מתוכם, והרוב בתוך כך מתייחס למיכון חקלאי. ג'ון דיר שומרת על מקומה כיצרנית המיכון החקלאי בעלת מחזור המכירות הגבוה בעולם.