טרקטור XTZ-240
,

חדש: טרקטור מפלסטיק…

טרקטור XTZ-240

טרקטור XTZ-240

תעשיית המיכון החקלאי והטרקטורים בגוש הסובייטי לשעבר היא אמנם ענקית בהיקפה, אבל לא נחשבת כאורים ותומים או יעד אליו יש לשאוף בכל הקשור לקדמה, הנדסת אנוש וטכנולוגיה עדכנית, בלשון המעטה.
מעת לעת מנסה יצרנית זו או אחרת להציג מתחרה בתחום הטרקטורים או המיכון החקלאי המיועד לפלוש לשווקים מערביים, כמו אירופה וארה"ב, כאשר הכותרת היא לרוב "טכנולוגיה עדכנית במחיר תחרותי"; דוגמא לכך היא יצרנית הקומביינים הרוסייה רוסטלמאש (Rostselmash) שהיא הבעלים של מותג הטרקטורים הקנדי הוותיק וורסטיל (Versatile), שהחלה לשווק קומביין תחרותי בצפון אמריקה בסוף 2012 תחת שם המותג וורסטיל; בסוף 2015 חשפה אותה רוסטלמאש מרוסייה קומביין פרי פיתוחה, שיועד בעיקר בכדי להימכר במערב אירופה; במהלך 2014 חשפה Agromash הרוסייה טרקטור חקלאי המונע בגז, שמאז לא התקדם בהרבה, לבטח לא בכיבוש שווקי המערב… וכיו"ב.
מפעל הטרקטורים האוקראיני הוותיק KhTZ, או באנגלית: Kharkiv Tractor Plant או XTZ, השיק זה עתה את "פסגת טרקטורי העיבודים הכבדים" בצד הסובייטי-לשעבר בגלובוס, תחת שם הדגם XTZ-240. מדובר בטרקטור בעל 4 גלגלים זהים בגודלם אך עם היגוי קדמי רגיל, ולא פירקי כמקובל בסגמנט. דגם זה ממשיך מסורת ייצור טרקטורי עיבודים כבדים מאז 1973, הנמכרים בהצלחה רבה הן ברוסיה ושכנותיה והן במדינות נוספות דוגמת סין, המזרח הרחוק ודרום אמריקה.
הטרקטור החדש ניחן בעיצוב עדכני ומתקדם – לבטח בהשוואה לעיצוב הקופסתי שאפיין את הטרקטורים מבית KhTZ עד כה. הוא מוצע עם 4 מנועים לבחירה: MMZ מקומי (ממפעלי המנועים של מינסק, בתרגום חופשי) בנפח 14.9 ליטר המייצר 210, 240 או 250 כ"ס לבחירה, או מנוע וולוו בנפח 7.1 ליטר המציע 240 כ"ס. העברת הכוח מתבצעת באמצעות תיבת הילוכים 16+8 או 12+4 לבחירה, מקור לא ידוע. ככלי שמיועד בעיקר לגרור, לא מוצעות זרועות קדמיות או PTO קדמי, ואלו מותקנים רק מאחור.

טרקטור XTZ-240

טרקטור XTZ-240

אבל, הליך הפיתוח של דגם זה הוא שונה בהחלט מהמוכר לנו אצל רוב היצרניות בתחום, לבטח המתקדמות שבהן; טרקטור זהה מכאנית הוצג כבר ב-2014, אף עטוי עיצוב מיושן, קופסתי ומפח עבה. עתה, לאחר שכבר כלים רבין נמכרו והוכחו מבחינה מכאנית, מגיע השלב השני של פיתוח הטרקטור, והוא: העיצוב. אז לאחר כ-3 שנים בשוק מוצג ה-XTZ-240 בעיצוב החדש, שלא רק נראה מתקדם מזה שאפיין את הדגמים המוקדמים יותר – הוא מתיימר להיות קל משמעותית, וזאת מהסיבה שהוא עשוי …פלסטיק. לא מובן למה נוצר הפער בין השקת – והחלת השיווק והמכירות – של דגם זה עם חיפוי הפח המיושן, לבין השקתו עתה, עם מעטפת הפלסטיק העדכנית יותר.
לפי מיטב ידיעתנו זו פעם ראשונה שטרקטור – לבטח בסגמנט אליו משתייך ה-XTZ-240 – עוטה מרכב מפלסטיק. לגבי ה-XTZ-240 נטען כי מדובר בחיסכון משמעותי במשקל הכולל. מהנתונים שהצלחנו לאסוף נראה כי הפער במשקל הכולל בין ה-XTZ-240 החדש לקודמיו עומד על 200-400 ק"ג לא ממש משמעותיים בהשוואה לסך הכולל של משקל הטרקטור, כך שניתן לחשוד שמא שיקולים אחרים עמדו מאחורי ייצור ה"טרקטור מפלסטיק", וייתכן בהחלט שהחיסכון בעלות המתכת היא הסיבה האמיתית; משקל העבודה של הטרקטור החדש נע בין 8.4 ל-9.0 טון בקירוב, תלוי במנוע.
מעבר לעיצוב החדש ולשימוש בפלסטיק מוצעת ב-XTZ-240 גם קבינה חדשה לגמרי עם הבטחה להציע מרווח נדיב למפעיל, סביבת עבודה נוחה ונעימה, הנדסת אנוש מעולה ובידוד טוב מאי פעם (אצל KhTZ) כנגד רעשים ו-ויברציות.
בשלב זה לא ידוע על כוונה לשווק טרקטור זה במערב, כאלטרנטיבה תחרותית במחירה בהשוואה למיטב התוצרת האירופאית או האמריקאית.

טרקטור XTZ-240

טרקטור XTZ-240